آمار واردات چین مانع افزایش قیمت نفت شد

نفت در معاملات روز چهارشنبه در واکنش به کاهش واردات چین با کاهش قیمت روبرو شد، اما ادامه اجرای توافق کاهش تولید اوپک همچنان از بازارهای نفت حمایت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، نفت برنت که قیمت پایه برای بازار بین المللی است، ۶۳.۵۵ دلار در هر بشکه معامله شد که ۱۴ سنت یا ۰.۲ درصد نسبت به روز گذشته کاهش داشت، اما با رکورد ۶۴.۶۵ دلار که اوایل هفته بر جای گذاشت، فاصله چندانی ندارد.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۱ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش، به ۵۶.۹۹ دلار در هر بشکه رسید.

آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت خام این کشور نسبت به رکورد حدود ۹ میلیون بشکه در روز در سپتامبر، در اکتبر کاهش چشمگیری پیدا کرده و به ۷.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

با این‌همه بازارهای نفت از توافق کاهش تولید اوپک به خوبی مورد پشتیبانی قرار گرفته‌اند و قیمت‌های نفت از رکورد پایینی که در ژوئن داشت، بیش از ۴۰ درصد رشد کرده است و صنایع مصرف کننده نفت که تاکنون از قیمت‌های پایین رقابتی سود می‌بردند، به دشواری افتاده‌اند.

به گفته معامله‌گران، بازار به تنش‌ها در خاورمیانه چشم دوخته و نگرانی سرمایه‌گذاران به معاملات وجه احتیاط بخشیده است.

شرکت مشاوره ریسک سیاسی "اوراسیا گروپ" در این باره اعلام کرد استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان و پرتاب موشک از سوی مبارزان یمنی به ریاض، ریسک منازعه منطقه‌ای را افزایش داده است.

در این بین اوپک در گزارشی اعلام کرد انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ رشد مناسبی داشته باشد. این سازمان متوسط رشد سالانه ۱.۲ میلیون بشکه در روز در مدت مذکور و مجموع تقاضای ۱۰۲.۳ میلیون بشکه در روز را پیش‌بینی کرده است که نسبت به پیش‌بینی قبلی ۹۵.۴ میلیون بشکه در روز بالاتر است.

۱۷ آبان ۱۳۹۶ ۱۰:۳۵
ایسنا |
تعداد بازدید : ۵۷۵