مقدمات عملیات نهایی مهار آتش‎سوزی چاه ۱۴۷ آماده می‎شود

کار ایجاد سیستم پشتیبانی آب در موقعیت چاه ۱۴۷ آغاز شده است؛ عملیات احداث ۲ لوکیشن حفر چاه‎های امدادی و جابه‌جایی دکل ۹۳ فتح ادامه دارد و مجموعه اقدام‌ها حاکی از آن است که مقدمات عملیات نهایی مهار آتش‎سوزی در رگ‎سفید آماده می‎شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، ستاد راهبری مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید درباره ایجاد سیستم پشتیبانی آب، از نصب۶۰ متر لوله ۱۳ و سه هشتم اینچ مورد نیاز این سیستم خبر داد و اعلام کرد: با کاربست سیستم پاشش آب که از ذخیره آب استخر ۱۳۰ هزار بشکه‎ای نزدیک چاه تامین و پمپاژ می‎‏شود، ضمن خنک سازی محوطه چاه برای خارج ساختن بخش اصلی دکل از روی دهانه آن، فرصت برای انجام عملیات بررسی وضعیت دقیق دهانه چاه و بستن چاه از سطح (TOP KILL) فراهم می شود.

به موازات این اقدام، کار احداث ۲ لوکیشن و همچنین اردوگاه ۲ دکل حفاری که قرار است در عملیات حفر چاه‎های امدادی برای بستن چاه از عمق (BOTTOM KILL) بکار گیری شود نیز با پیشرفت فیزیکی منطبق با برنامه در دست اجراست و کار جابجایی دکل ۹۳ فتح به موقعیت چاه ۱۴۷ رگ سفید نیز ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، تجهیزات تخصصی عملیات مهار فوران چاه از دهانه از جمله  اتی‎واگن و استینگر نیز در حال آماده سازی و استقرار در منطقه است.

دکل حفاری ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری ایران مستقر روی چاه شماره ۱۴۷ میدان رگ سفید روز یکشنبه (هفتم آبان‌ماه)، بر اثر فوران گاز چاه ۱۴۷ رگ سفید دچار حریق شد و متاسفانه در این حادثه، ۲ تن از کارکنان شرکت ملی حفاری جان باختند.

میدان نفتی رگ سفید واقع در جنوب غربی کشور و یکی از میدان‌های بزرگ نفتی است که از اطراف در بین میدان‌های نفتی بی بی حکیمه (در جنوب شرق)، پازنان (در شمال شرق)، رامشیر (در شمال غرب)، زاغه- هندیجان- بهرگانسر و تنگو (در جنوب غرب) محصور شده است.

۲۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۰:۳۷
شانا |
تعداد بازدید : ۳۶۶