گسترش تعاملات در قیر

گسترش تعاملات در قیر
به گزارش خبرنگار اوپکس دومین جلسه تعاملی اتحادیه با شرکت های تولید کننده و صادرکننده قیر پس از تعیین هیئت مدیره جدید هفته پیش برگزار گردید.

 

 در این جلسه که با حضور نمایندگان تام الاختیار شرکت های بزرگ صنعت قیر (جی ، پاسارگاد ،آرمیتیس پرشیا،قیر آکام،قیر دژپا و برخی دیگر از اعضاء تاثیر گذار) در سالن جلسات اتحادیه برگزار شد ، بحث و تبادل نظر در ارتباط با تحولات روز دنیا در ارتباط با وکیوم باتوم و قیر مورد انجام گرفت.

اولین موضوع مورد بحث در این موضوع اثر محاسبه نرخ ارز آزاد در تعیین نرخ وکیوم باتوم بود. 

پس از ارزیابی های صورت گرفته مشخص گردید که فرمول محاسبه قیمت خوراک قیر باعث ایجاد فشار مضاعف به این صنعت خواهد شد و آزاد سازی نرخ ارز برای کل زنجیره تولید در پالایشگاه ها از نفت خام تا قیر باید به یکباره اجرا گردد که در صورت اجرایی شدن  این قانون حمایت ویژه از صنایع بالادستی صورت می گیرد و صنایع پایین دستی بهاء سنگین آن را پرداخت میکنند.

موضوع بعدی مورد بحث راه کارهای اصلاح فرمول قیمت گذاری نرخ وکیوم باتوم بود که مقرر شد تغییراتی صورت گیرد تا ضمن حفظ منافع ملی بتوان منافع صنفی را نیز لحاظ کرد و با توجه به اینکه  از سال 87 که این فرمول تعیین شده است رشد گسترده ای در هزینه های حمل و FOB نمودن کالا صورت گرفته است که بمنظور پوشش هزینه های حمل قیر از تهران و اصفهان در فرمول محاسبه نرخ وکیوم باتوم به جای 5% کاهش از کاهش 10% استفاده شود تا مزیت رقابتی تولید قیر در مرکز کشور مجدداً احیاء گردد.

در ارتباط بادوره زمانی تعیین نرخ وکیوم باتوم نیز بازه یک ماهه همانطور که سال ها مورد تایید بوده اجرایی خواهد بود و ایجاد هیجان در خوراک صنایع باعث بی ثباتی و بی تعهدی تولید کنندگان می شود و با توجه به فصلی بودن و بازار های خاص این صنعت، اجرای آن باعث اخلال در نظم بازار می گردد.

در ادامه جلسه سعید رفیعی فر نیز بر موضوع نقش حیاتی نهاد رگولاتوری در رفع مشکلات خوراک اشاره کرد و گفت انشاالله بتوانیم با همت و همسو نمودن خواسته ها در این بخش موثر واقع شویم و ساماندهی اساسی در مقررات زنجیره محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی داشته باشیم.

همچنین در این جلسه در مورد افزایش نرخ صادراتی قیر بحث شد که نمایندگان دو شرکت جی و پاسارگاد در مورد موضوعات نظراتی ارائه کردند و مقرر شد که افزایش نرخ صادراتی قیر صورت گیرد تا شاهد افزایش ارزآوری در این صنعت باشیم و همچنین اتحادیه نیز نقش خود را در همراه نمودن دیگر اعضای کمیسیون قیر ایفا نماید. 

در انتهای جلسه وحید شیخی گفت ایجاد جایگاه ارزشمند جهانی در صنعت قیر ۱.۵ میلیارد دلاری وظیفه تمام 75 شرکت عضو کمیسیون قیر و هیئت مدیره اتحادیه می باشد و در این دوره هیئت مدیره افزایش منافع ملی و افزایش منافع اعضاء، تسهیل در تامین خوراک، افزایش کیفت قیر ایران و تمرکز بر منافع مشترک اکثریت اعضاء را در الویت قرار داده ایم . همچنین کارگروه قیمت گذاری قیر تشکیل میشود.

 این جلسات در شروع هر ماه با حضور نمایندگان شرکت های تولیدکننده و صادرکننده قیر برگزار می شود تا با مشخص نمودن استراتژی و تحولات ماهیانه و حفظ منافع اکثریت تصمیمات اثر بخش اخذ گردد و شاهد تنظیم بازار و با ارزش شدن قیر ایران باشیم.

۲۱ آبان ۱۳۹۶ ۱۸:۰۶
تعداد بازدید : ۶۷۸