برگزاری اولین کارگاه آموزشی مفاهیم بنیادین رگولاتوری توسط اتحادیه اوپکس

برگزاری اولین کارگاه آموزشی مفاهیم بنیادین رگولاتوری توسط اتحادیه اوپکس
اولین کارگاه آموزشی مفاهیم و الزامات رگولاتوری در صنایع نفت به همت دبیرخانه اتحادیه اوپکس و با تدریس ایرج مهرآزما کارشناس برجسته انرژی و عضو انجمن نفت ایران برگزار شد .
به گزارش خبرنگار پایکاه اطاع رسانی اوپکس  در این کارگاه آموزشی یکروزه که با حضور شماری از مدیران و کارشناسان ارشد شرکتهای عضو اتحادیه توام بود، ایرج مهر آزما گفت:ساختار کلی رگولاتوری در کشورهای مختلف متفاوت است و بخشی یا قسمتی ازنهاد تنظیم کننده مقررات می تواند درداخل یک وزارتخانه ذیربط ویا یک نهادمستقل با اختیارات وظرفیت فنی وکارشناسی دارای شرایط احرازبصورت مستقل برپایه قانون شکل گیرد.

وی تصریح کرد: مهمترین امر در تنظیم ساختارنهاد رگولاتوری قدرت اختیار وتعریف قانونی  وابزارهای مختلف کارکردی است.

این کارشناس انرژی خاظر نشان کرد:ممانعت از اینکه موسسات دولتی  انحصارگرهزینه های سوءمدیریت واتلاف منابع خود را در قالب هزینه تمام شده از تولید کننده ومصرف کننده تامین کنند یکی از تاثیرات پیدایش نهاد رگولاتوری است.

وی گفت امکان ایجاد نهاد رگلاتوری صنعت نفت ،گازو پتروشیمی در محدوده قانون وجود دارد به طوری که قانون وظایف واختیارات وزارت نفت به صراحت در شکل گیری نهاد رگولاتوری حکم داده وتشکیل آنیک ضرورت است.

مهرآزما یادآور شد :وزارت نفت علاوه بر نقش حاکمیتی در تعیین خط مشی ها ، نظارت بر حسن اجرای استاندارد ها ، تدوین رویه ها ودستورالعمل های اجرایی نقش دارد

وی در ادامه به  نظام رگولاتوری در آمریکا اشاره کرد و یادآورشد: رگولاتوری آمریکا بیش از 85 سال پیش بصورت کمیسیون فدرال نیرو در 1930 برای هماهنگی در توسعه فدرال هیدروپاور( برق آبی)  وابسته به هیات وزیران تاسیس شد.

وی ادامه داد: در 1935این کمیسیون به یک موسسه رگولاتوری مستقل تبدیل شد که توسط ریئس جمهور انتخاب وتوسط مجلس سنا تاییدمی شود

مهرآزما تصریح کرد: کنگره در 1977 قانون سازمان وزارت انرژی را با هدف یکپارچگی امور انرژی تصویب کرد ولی تاکید داشت کمیسیون فدرال رگولاتوری انرژی مستقل باقی بماند و در نتیجه وزارت انرژی فاقد قضاوت قانونی اداره امور شد اما قانون 2005 قدرت این کمیسیون را دراعمال جریمه اخلال در بازار برق وگازطبیعی را  گسترش داد.

شایان ذکر است بخش نخست این کارگاه آموزشی به بیان مفاهیم، الزامات و چشم انداز نهاد تنظیم کننده مقررات در صنعت نفت اختصاص داشت و در بخش دوم نیز کارگاه آموزشی با پرسش و پاسخ میان استاد مدعو و  مدیران و کارشناسان حاضر در جلسه ادامه یافت.

۲۴ آبان ۱۳۹۶ ۱۱:۴۱
تعداد بازدید : ۶۰۵