رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه اوپکس:فعالان اصلی صنعت پتروشیمی برای ایجاد نهاد رگولاتوری اشتراک نظر دارند

رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه اوپکس:فعالان اصلی صنعت پتروشیمی برای ایجاد نهاد رگولاتوری اشتراک نظر دارند
رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه اوپکس می گوید:اجماع خوبی از سوی تمامی فعالان اصلی صنعت پتروشیمی، دولت ، نهادهای قانون گذاری و انجمن ها برای شکل گیری نهاد رگولاتوری در صنعت پتروشیمی در حال شکل گرفتن است.
مهدی شریفی نیک نفس در گفت و گو خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اوپکس با اعلام این مطلب اظهار داشت: امروزه در جهان،برای حل هر مشکلی یک الگوی عملیاتی و درس های آموخته وجود دارد برای مثال کشورهایی که نظام رگولاتوری را تشکیل داده اند نه در سطح یک قوه بلکه صورت فراقوه ای و با ایجاد نهادی  که تصمیماتش دارای ضمانت اجرایی است و از نظر عملکرد هم بی طرف است مشکلاتشان را حل کرده اند که همین تجربه های جهانی می تواند الگویی برای حل و فصل مسایل و مشکلات صنعت پتروشیمی ایران نیز باشد.

وی افزود:برای حل مشکلات داخلی صنعت پتروشیمی از جمله مباحث مربوط به تهیه خوراک،مشکلات بورس و ... باید به سمت ایجاد نهاد رگولاتوری قدم برداشته شود تا نظام واحد و هماهنگی در این موارد حکمفرما شود و طبیعتا بسیاری از مشکلات با ایجاد این نهاد حل می شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی تصریح کرد: تا زمان تاسیس نهاد رگولاتوری باید فضا برای گفتمان بازتر شود و از تمام نهاد های تاثیر گذار از جمله کمیسیون انرژی مجلس،کمیسیون انرژی اتاق های بازرگانی ایران و تهران کمیسیون انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام  و مرکز پژوهش های مجلس و تمام انجمن های مرتبط دعوت میکنم تا با گفت و گو و تعامل نظرات را یکسویه  کرده و نقاط ضعف همدیگر را پوشش دهیم .

وی همچنین در بخش دیگری از گفت و گویش با پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به مشکلات برون مرزی صنعت پتروشیمی ایران اشاره کرد و گفت : تا پیش از خصوصی سازی صنعت پتروشیمی تمام محصولات صادراتی پتروشیمی ایران با برند NPCصادر می شد و همین مساله نوعی اقتدار اقتصادی برای این نام تجاری در جهان به وجود آورده بود که باعث بهبود جایگاه تجاری کشور می شد اما با گذشت زمان و پس از خصوصی سازی،شرکت های تولیدکننده هرکدام برند خودشان را دارند و این مساله باعث کاهش اقتدار صادراتی صنعت پتروشیمی ایران شده است.

رئیس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه اوپکس گفت : در کل دنیا پتروشیمی های بزرگ مانند سابیک کالاهای خود را با نشان خودشان صادرات میکنند ولی متاسفانه در ایران به علت اینکه خیلی از کالاها به صورت فله صادر می شود و دوباره بسته بندی می شود در نهایت با برند کره ای به فروش میرسد و تا زمانی که ما به صورت fob محصولات خود را صادرکنیم شرکت های خارجی که محصول ما را خرید میکنند با اسم خودشان در بازارها بفروش میرسانند .

وی در ادامه گفت باید به این سمت برویم که به صورت cfr محصولات خود را صادرکنیم (از درب کارخانه تا کشور مقصد) و انجام این کار باعث تقویت لجستیک کشور و همچنین اطمینان از رسیدن محصول به کشور مقصد میشود.

وی که در جریان انتخابات هفته گذشته در کمیسیون جدیدالتاسیس( مستقل) پتروشیمی اتحادیه به عنوان رئیس این کمیسیون برگزیده شد خاطر نشان کرد:از اعتماد اعضاء محترم کمیسیون پتروشیمی نسبت به انتخاب بنده به عنوان رئیس کمیسیون پتروشیمی تشکر میکنم و امیدوارم در کنار تمام اعضاء بتوانیم شاهد حل شدن مشکلات صنعت پتروشیمی کشور باشیم.

وی گفت :امیدوارم هیئت مدیره جدید اتحادیه صادرکنندگان فرآورد های نفت،گاز و پتروشیمی ایران بسیار فعال تر باشند زیرا رسالت اصلی اتحادیه برطرف نمودن مشکلات و معضلات صادراتی و همچنین فراهم آوردن بستر حضور اعضا در بازارهای بین المللی است.

شریفی نیک نفس ادامه داد: اتحادیه باید از صادرات کالای بی کیفیت جلوگیری کند زیرا صادرات این کالاها حتی برای یکبار باعث از دست رفتن بازار آن کشور و همچنین از دست رفتن آبروی کشور ایران میشود .
۲۴ آبان ۱۳۹۶ ۱۲:۳۱
تعداد بازدید : ۴۷۲