برنامه جدید افزایش تولید اتیلن در پتروشیمی کاویان

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کاویان با اشاره به پیش بینی وجود اتان مازاد در عسلویه تا دو سال آینده از آغاز مطالعات افزایش 10 تا 15 درصدی ظرفیت تولید اتیلن با اعمال تغییرات فنی و عملیاتی در واحدهای موجود خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس مهندس «رمضان اولادی» در گفتگو با خبرنگار نیپنا درباره برنامه افزایش ظرفیت تولید در پتروشیمی کاویان به عنوان بزرگترین مجتمع تولیدکننده اتیلن ایران، گفت: با توجه به بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید اتان، پیش بینی می شود از سال 98 با یک ظرفیت مازاد تولید اتان در صنعت گاز روبرو شویم.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی کاویان با اعلام اینکه مطالعاتی به منظور افزایش 10 تا 15 درصدی ظرفیت تولید اتیلن در پتروشیمی کاویان آغاز شده است، تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد این افزایش تولید با اعمال تغییرات فنی و عملیاتی در واحدهای موجود قابل اجرا و تحقق خواهد بود.
اولادی در خصوص گفتگوهای انجام گرفته با شرکت تکنیپ فرانسه در دوران پسابرجام، بیان کرد: بعد از برجام با وجود لغو تحریم ها ارتباطی با این شرکت فرانسوی نداشته ایم.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای تامین برخی قطعات یدکی در دوره پسابرجام ، بیان کرد: برنامه ریزی گسترده ای برای تامین قطعات و لوازم یدکی انجام شده تا در صورت هر گونه تغییری مشکلی برای تامین تجهیزات و قطعات نداشته باشیم.
اولادی همچنین با یادآوری اینکه در شرایط فعلی پتروشیمی کاویان ظرفیت مازادی برای صادرات اتیلن در اختیار ندارد، خاطرنشان کرد: تمام اتیلن تولیدی برای تامین نیاز مجتمع‌های پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن در داخل عرضه می‌شود.
به گزارش نیپنا، پتروشیمی کاویان به‌عنوان بزرگترین تولیدکنندگان اتیلن ایران از ظرفیت تولید سالانه 2 میلیون تن اتیلن برخوردار بوده که اتیلن تولیدی از مسیر خط لوله اتیلن غرب به مجتمع‌های پتروشیمی لرستان، کرمانشاه، ایلام، اندیمشک، کردستان، مهاباد و میاندوآب عرضه می شود.
پیش بینی می‌شود در صورت افزایش 10 درصدی تولید در پتروشیمی کاویان، عرضه و تولید اتیلن این مجتمع پتروشیمی سالانه حدود 200 هزار تن افزایش یابد.
هم اکنون ظرفیت تولید اتیلن ایران با احتساب راه اندازی واحدهای کوچک و بزرگی در مجتمع های پتروشیمی بندر امام، امیرکبیر، جم، مروارید، آریا ساسول، مارون، شازند، تبریز و کاویان به حدود هفت میلیون و 300 هزار تن رسیده است.
از سوی دیگر در حال حاضر مجوزهایی برای احداث پنج میلیون و 600 هزار تن ظرفیت جدید تولید اتیلن در قالب طرح‌های پتروشیمی الفین ایلام، کیان، بوشهر، گچساران، دشتستان، فیروزآباد و دهلران صادر شده است.
۲۴ آبان ۱۳۹۶ ۱۴:۲۷
تعداد بازدید : ۴۲۰