تداوم جذابیت خرید در بازار پلیمرها

مصرف دربازارهای مختلف محصولات پتروشیمی به سمت جذابیت جدیدی حرکت می کند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس ، رشد قیمت ها دربازار آزاد پس از 3 هفته روند نزولی نرخ نشان می دهد که وضعیت جدید و بهتری در بازار پلیمرها ایجاد شده اگرچه این خوش بینی در بازار محصولات شیمیایی برجسته تراست تا جایی که شاهد ثبت یک رکورد تاریخی از حجم معاملات دربازار شیمیایی بورس کالا هستیم.

هفته گذشته شاهد عقب نشینی جدیدی در بازارپلیمرها بودیم اگرچه با وجود افت 10 درصدی عرضه ها ، تقاضا نزدیک به 2 درصد رشد داشت که نشان می دهد بازار هنوز جذابیت پیشین خود را حفظ کرده ولی این وضعیت از سمت عرضه مورد حمایت قرار نگرفته است. این وضعیت موجب شد تا حجم معاملات پلیمرها دربورس کالا 3.5 درصد کاهش یابد که موجب شد کمترین حجم معاملات در 4 هفته اخیر به ثبت برسد.

این شرایط نشان می دهد روند کاهش حجم معاملات که در دو هفته اخیر میهمان این بازار بوده هنوز هم ادامه دارد ولی تداوم افت معامله در بورس کالا فضایی را برای رشد قیمت ها در بازارآزاد ایجاد خواهد کرد که رخداد جذاب و پسندیده ای نیست. با توجه به این شرایط می توان از نیاز به افزایش حجم عرضه ها در بورس کالا با صراحت بیشتری سخن گفت. در هفته گذشته حجم عرضه ها در کمترین حد در 5 هفته اخیر بود.

بر پایه این گزارش ، در هفته گذشته نزدیک به 36 هزار تن از انواع محصولات شیمیایی در بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفت که یکی از بزرگ ترین رکوردهای معاملاتی در تاریخ داد و ستد بورس کالا در این گروه کالایی به شمار می آید.

رشد 28 درصدی عرضه ها به نسبت هفته قبل از آن موجب شد تا تقاضای بیشتری برای خرید به سمت بورس کالا جذب شود تا جایی که این بازار رشدی 47 درصدی را به ثبت رساند. درنهایت شاهد بودیم که افزایش حجم معاملات موجب شد تا رکوردی مهم در این بازار به ثبت برسد که نشان دهنده جذابیت محسوس خرید و فروش در بازار شیمیایی بورس کالاست.

برخی دشواری های صادرات ، وجود تقاضای مؤثر در بورس کالا ، نیاز به خرید در بازار داخلی و همچنین تقویت حجم تقاضا در صنایع مصرف کننده این گروه کالایی در نهایت موجب شد تا زمان جذابی دراین بازار به ثبت برسد. سود کاستیک بیشترین حجم معاملاتی درهفته گذشته در این گروه را به خود اختصاص داد که یکی از کاربردهای مهم آن درتولید لعاب کاشی و سرامیک و سایر فرآورده های شیمیایی است.


۲۷ آبان ۱۳۹۶ ۱۳:۰۵
نیپنا |
تعداد بازدید : ۴۴۸