وزارت نفت وظیفه خود در مناطق زلزله‌زده را به درستی انجام داده است

مدیر نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفتخیز گفت:‌ وظیفه اول وزارت نفت در کرمانشاه توزیع بدون دغدغه نفت، گاز، بنزین و سوخت است که ۴ شرکت اصلی وزارت نفت در این حادثه عملکرد صحیحی داشته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن امیریان، مدیر نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفتخیز با بیان اینکه از ۱۰۷ پروژه عمرانی که با بودجه مدیریت نفت برای رفاه عموم در استان کرمانشاه ساخته شده هیچ یک آسیب ندیده اند، گفت: طی گزارشاتی که در ساعات پیش به دست ما رسیده،‌ نه تنها این ساختمان ها آسیب ندیده اند بلکه هم اکنون از این ساختمان ها برای امدادرسانی به آسیب دیدگان استفاده می شود.

وی با بیان اینکه مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی هم اکنون ۹ پروژه ساخت در استان کرمانشاه در دست اجرا دارد، گفت: ۳۷ پروژه آموزشی،‌ ۳۴ پروژه ورزشی، ۳۱ پروژه بهداشتی،‌ ۲ پروژه راه‎سازی و ۳ پروژه خدماتی در چند سال گذشته تکمیل و تحویل داده شده اند.

امیریان به پروژه ساخت نفت شهر اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز همچون سایر پروژه ها بی آسیب مانده و اگر لازم باشد برای خدمت رسانی به آسیب دیدگان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه شرکت پالایش و پخش کرمانشاه هم اکنون به صورت متمرکز در حال خدمت رسانی از سوی وزارت نفت به آسیب دیدگان است گفت: وظیفه اول وزارت نفت در چنین حادثه ای توزیع بدون دغدغه نفت، گاز، بنزین و سوخت در نقطه حادثه‎دیده است که بر طبق گزارشات رسیده،‌ عملکرد ۴ شرکت اصلی وزارت نفت در این حادثه صحیح بوده است.

مدیر نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفتخیز افزود: در بحث ملی، تقسیم وظایفی در حال انجام است،‌ به طور مثال ساخت بیمارستان ها به یک ارگان خاص سپرده شده و ساخت مسکن به ارگانی دیگر و رئیس جمهوری این تقسیم وظایف را به وزرا ابلاغ می کند و هر دستوری که وزیر نفت به شرکت ها بدهد باید انجام دهند.

وی با بیان اینکه وزیر کشور،‌ مسئول فرماندهی در حوادث است گفت: وزیر کشور اختیار دارد برای مدیریت بحران از امکانات همه دستگاه ها بهره ببرد و اگر تصمیم بگیرد از همه امکانات نفت برای اسکان زلزله زدگان می‎توانداستفاده کند.

امیریان در پاسخ به این پرسش که چرا به ساختمان های ساخته شده از سوی نفت آسیبی نرسیده، اظهار کرد: چندین دلیل در این مورد وجود دارد، اول آنکه ساخت هر پروژه به اداره ویژه آن سپرده شده است،‌ به طور مثال اگر قرار بوده ساختمان با کاربری درمانی ساخته شود، وزارت بهداشت مسئول ساخت آن شده یا ساختمان آموزشی از سوی آموزش و پروش و همینطور ساختمان مسکونی که با بودجه شرکت ملی نفت ایران ساخته شده نیز از سوی بنیاد مسکن و وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده است.

مدیر نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز ادامه داد:‌ البته این رویه در دولت های یازدهم و دوازدهم از سوی مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفتخیز اتخاذ شده است و پس از بررسی انجام شده از آثار زلزله نشان می دهد که این تصمیم به درستی اتخاذ شده است؛ البته اگر این ساختمان ها آسیب جزئی دیده باشند، بعد ها مشخص می شود و نیاز به کارشناسی دقیق دارند؛ اما در حال حاضر گزارش ها حاکی از سلامت ظاهری ساختمان ها است.

وی در تشریح دلیل دوم گفت: دومین دلیل این است که نظارت دوگانه در ساخت این ساختمان ها به کار گرفته می شود، یعنی در هر مرحله از ساخت این ساختمان ها هم ناظر ساخت طی رویه های عادی بر فعالیت نظارت می کند و هم ناظر شرکت ملی نفت ایران که به عنوان نماینده مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی در منطقه حاضر است،‌ روی هر پروژه نظارت دارد.

امیریان دلیل سوم را نظارت آکادمیک و موسسات دانش بنیان بر پروژه ها دانست و گفت: در بیشتر پروژه های ما دانشجویان و اساتید دانشگاهی هم نظارت داشتند، این سبب شده که در چنین حادثه ای خوشبختانه ساختمان هایی که از سوی نفت ساخته شده اند بی آسیب بمانند.

وی در پایان با بیان اینکه باید با بازدید از ساختمان های باقی مانده و ساختمان های آسیب دیده علل و عوامل بررسی شود گفت: باید مشخص شود که مثلا چرا یک طبقه همه میلگردهای ساختمان برش خورده و فرونشسته است. این حوادث در کنار آثار مخرب خود یک دوره آکادمیک هستند و باید از آنها درس بگیریم.

۲۷ آبان ۱۳۹۶ ۱۴:۳۲
شانا |
تعداد بازدید : ۴۴۹