همه ارگان ها پتروشیمی دارند!/ نیاز به تشکیل شرکت ملی صادرات

همه ارگان ها پتروشیمی دارند!/ نیاز به تشکیل شرکت ملی صادرات
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با تاکید بر مشکل پراکندگی صادرات محصولات پتروشیمی در ایران، گفت: شرکت های پتروشیمی روی دست هم بلند شدند و تعرفه های اتمی دامپینگ روی محصولات صادراتی ایران بازار را از ما میگیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس مهدی شریفی نیک نفس در گفتگو با خبرنگار پتروشیمی بعد از خصوصی‌سازی‌ها، محصولات و مجتمع های پتروشیمی به یک سری هلدینگ‌ها چه خصوصی و چه دولتی و صندوق‌های بازنشستگی واگذار شدند و حال هر کس بر اساس سیاست‌های خود عمل می‌کند. 
وی تصریح کرد: این امر باعث شد که ما در دنیا دچار چندصدایی شدن، شویم. ایراد چند صدایی بودن هم این است که در سال ۲۰۱۵ بر اساس گزارش ISIS از بین ۱۰۰شرکت برتر دنیا، هلدینگ خلیج فارس، بزرگترین هلدینگ کشور که عمده بازار سرمایه را به خود اختصاص داده، سی و چهارم شده است، شرکت نفت و گاز پارسیان شصت و چهارم شده و شرکت تاپیکو وابسته به تامین اجتماعی رتبه ۱۱۳۳ را کسب  کرده است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ادامه داد: اگر میزان تولید و صادرات همین سه مجموعه را جمع کنیم در رده دهم پتروشیمی های  جهان قرار می‌گیرند. 
شریفی نیک نفس با تاکید براینکه سابک عربستان، یکی از رقبای اصلی ما در دنیا و منطقه خاورمیانه، رتبه چهارم را از آن خود کرد، گفت: با بررسی بیشتر می بینیم ۷۰ درصد پتروشیمی کشور زیرنظر ۴ وزارت‌خانه از جمله وزارتخانه های نفت، وزارت رفاه، وزارت آموزش و پرورش و وزارت دفاع است؛ این مساله می طلبد که ما به فکر باشیم تا یک شرکت صادرات ملی را داشته باشیم.
وی تصریح کرد: رقابت در بازارهای جهانی ضربه و نوعی خیانت به کشور است چراکه رقابت منفی می شود، شرکت ها روی دست هم بلند می‌شوند، قیمت‌ها می‌شکند و منافعی که بایدبه دست تولیدکننده برسد، به دست دلالان می‌رسد. این یک ضعف اساسی است که ما دچار آن شدیم.  
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی گفت: از سوی دیگر از آنجا که شرکت ها دچار رقابت منفی می‌شوند، کشورهای هدف تعرفه آنتی  دامپینگ برای محصولات ما وضع می‌کنند. به عنوان مثال ترکیه تعرفه آنتی دامپینگ برای برخی از محصولات ایران در نظر گرفت، بنابراین یک شرکت خارجی دیگر با صفر درصد تعرفه و ما به ۶.۵ درصد تعرفه محصول به ترکیه صادر می کنیم و بدین ترتیب عقب‌تر هستیم و بازار را از دست می دهیم. هندوستان نیز تعرفی آنتی دامپینگ برای برخی محصولات وضع کرده است.
شریفی نیک نفس با اشاره به اینکه در ایران غدیر، ساتا، آموزش و پرورش، بانک ها و ... همه پتروشیمی دارند،  اظهار کرد: در صنعت پتروشیمی کشور بیش از ۶۰ میلیون تن ظرفیت نصب شده، بیش از ۵۰ میلیون تن ظرفیت تولید داریم و ظرفیت صادراتی هم حدود  ۳۵ میلیون تن است. حدود ۵۲ طرح پتروشیمی در دست ساخت است که با راه اندازی آن ها ظرفیت اسمی به ۱۲۰میلیون تن می رسد بنابراین از الان باید به فکر بازار باشیم.
وی افزود: رقابت شدید در بازار وجود دارد و در حوزه برخی محصولات، بازار اشباع است. امریکا تا چند سال پیش واردکننده بود و اکنون صادرکننده شده است؛ از سوی دیگر کانال پاناما راه اندازی شده و ۲۵ روز فاصله ترانزیت آمریکا تا آسیا کوتاه شده بنابراین هزینه های حمل کاهش پیدا کرده است. بدین ترتیب هزینه های حمل حدود ۳۰-۵۰ دلار کمتر شده است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی گفت: با روش های قبلی نمی توان وارد بازار شد، باید استراتژی جدید برای ورود به بازارها داشته  باشیم. باید در بازارها حضور و به مصرف کنندگان نهایی دست پیدا کنیم؛ لازم است شبکه های توزیع مویرگی ایجاد کنیم؛ مارجین های بالاتر و برندهای خود را در بازار ببریم و معرفی کنیم. این ها معضلات عمومی کشور است.
وبی با بیان اینکه یکی از اهداف خانم شاهدایی در NPC، تشکیل بازرگانی مشترک زیر مجموعه هلدینگ ها بود، گفت: یک سری مطالعات دانشگاهی هم انجام شده تاکنون و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد. بازرگانی پتروشیمی هم یکی از شرکت های زیرمجموعهNPC بوده که از سال ۶۸۸ تاسیس شده و این شرکت اکثر محصولات پتروشیمی را به دنیا شناسانده و برایش بازار ایجاد کرده است. بیش از ۶۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی فروختیم. سه دفتر در چین، ۱۲۲ انبار در آنجا و بانک اطلاعاتی خوبی داریم؛ در هند، امارات، آلمان انگلیس سنگاپور همین طور فعال هستیم. 
وی ادامه داد: در یک سری کارها، فعالیت های مشارکتی داریم به عنوان مثال در سنگاپور با نفت پاسارگاد مشارکتی قیر می فروشیم. در سوییس با شرکت مشارکتی به صورت مویرگی محصولات پتروشیمی می فروشیم. در برزیل، امریکای جنوبی برای فروش اوره اقدام کردیم. در بازارها حضور داریم. سرمایه شرکت ما هم نیروی انسانی آن است و باید از این پتانسیل کشور به خوبی استفاده شود.
۳۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۰:۴۶
تعداد بازدید : ۶۰۲