رئیس کمیسیون قیر اوپکس هشدار داد : تبعات افزایش شتابزده نرخ ارز خوراک

رئیس کمیسیون قیر اوپکس هشدار داد : تبعات افزایش شتابزده نرخ ارز خوراک

وحید شیخی، رئیس کمیسیون قیر و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در خصوص احتمال ایجاد مشکلات اساسی در صنعت پالایش نفت و قیر خبر داد و گفت: کارگروه تنظیم بازار و شورای ملی رقابت اخیرا مصوباتی را تنظیم کرده اند که برخی از بندهای آنها آسیب جدی به صنعت پالایش وارد می آورد و باعث جلوگیری از پیشرفت پروژه های عمرانی کشور می گردد و بازار داخلی و صادراتی به هیچ عنوان پذیرش افزایش 2 میلیون و هفتصد هزار ریالی نرخ را ندارد و این عملکرد ایجاد اخلال در بازار می نماید و باعث توقف کامل مصرف قیر می شود.

در شرایطی که صورت های مالی ارائه شده از طرف پالایشگاه ها نمایشگر سود جزئی می باشد محاسبه نرخ ارز آزاد جهت نفت خام مصرفی آنها صدمه جدی به پیکره اقتصاد کشور وارد می آورد که گام اول می تواند با محاسبه نرخ VB با ارز آزاد باشد و این اتحادیه مخالفت خود را با نحوه اجرای جزیره ای نرخ ارز خوراک آن اعلام می دارد و با این شکل صنعت قیر اولین قربانی این موضوع گردید.

وی افزود با توجه به اینکه برخی پالایشگاه ها و پتروشیمی ها عضو این اتحادیه هستند و بر اساس بخشنامه معاونت اول رئیس جمهور کلیه سازمان ها و ارگانها موظف به اخذ نظر اتحادیه ها و توجه به آنها بمنظور تدوین یا اصلاح بخشنامه ها و رویه های قانونی هستند و بر این اساس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی وظیفه خود می داند تذکر لازم در خصوص اجرای بدون زیر ساخت و شتابزده موضوعات فوق را به اطلاع مسئولین برساند .

شیخی عنوان کرد از جمله ایرادات وارده به مصوبات فوق الذکر میتوان به آزاد سازی نرخ ارز خوراک، قراردادهای بلند مدت بورسی وتعیین قیمت 15 روزه خوراک اشاره کرد و اینکه با شروع فصل سرما که مصرف قیر در بازار های داخلی و بازارهای صادراتی کم می شود، اجرای این بند 3 می تواند خطر بزرگی برای صنعت پالایش محسوب شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی می گوید: کمااینکه این اتفاق در آبان ماه سال گذشته تحقق یافت و قیمت با نرخ ارز آزاد محاسبه شد که این امر ثمره ای جز توقف کامل بازار و لغو آن مصوبه و صدمات جدی به بازار به همراه نداشت.

شیخی می گوید:  توجه به این نکته بسیار مهم و قابل تامل است که در دوران تحریم نباید خودمان شرایطی به وجود آوریم که شرکت های داخلی را به دست خودمان تحریم کرده و منافع ملی را به خطر بیاندازیم.

وی یکی از مزیت های فروش وکیوم باتوم با نرخ منطقی برای پالایشگاهها را اینگونه تشریح کرد:  خروج وکیوم باتوم از پالایشگاه ها مسبب آن است که پالایشگاه به تولید سوخت ادامه دهند و مبحث پالایش نفت خام متوقف نشود.

رئیس کمیسیون قیر و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی تصریح کرد: به باور من در صورتی که آزاد سازی نرخ ارز بدون کارشناسی و همفکری جهت مشخص کردن زمان مناسب و بصورت شتابزده تحقق یابد، پالایشگاهها را به سمت توقف تولید برده و شرایطی به وجود می آید که مخازن پالایشگاهها ظرف مدت کوتاهی پر خواهند شد.

شیخی در ادامه در خصوص برندهای معتبری که در صنعت قیر مشغول به کارند، گفت: شرکت های جی و پاسارگاد به عنوان شرکت های معتبر قیر عضو اتحادیه سال هاست که بمنظور برندیگ قیر ایران در بازارهای صادراتی زحمت کشیده اند. این در حالی است که طی سال های اخیر تعداد تولید کنندگان قیر به بیش از 100 واحد افزایش پیدا کرد و در حال حاضر فقط30شرکت در زمینه تولید و صادرات قیر نقش دارندو نباید با تصمیم گیری های لحظه ای و تغییرات دائمی باعث شکست این شرکت ها و بیکاری کارکنان آنها در این مقطع حساس بشویم.

شیخی در ارتباط با روش تداوم توزیع قیرهای رایگان وزارت راه می گوید: به باور من شرکت ملی نفت می تواند خوراک لازم در ازای اخذ ضمانتنامه در اختیار شرکت های تامین کننده قیر مورد تایید وزارت راه بگذارد تا شرکت ها بتوانند قیر استاندارد مورد نیاز کشور را تامین کنند.

همچنین اجرای آزاد سازی نرخ ارز خوراک و 2 بند دیگر اشاره شده در مصوبات بدون برنامه ریزی جامع باعث اختلال در محاسبات صورت گرفته در بودجه در نظر گرفته شده سال 96 در مجلس جهت قیر می گردد و کلیه پروژه های در دست اجرا در کشور دچار چالش و توقف می شوند و با توجه به مذاکرات صورت گرفته با مسئولین قیر و عمران در وزارت راه و مجلس آنها نیز با این بی نظمی مخالف هستند و درخواست تنظیم جلساتی جهت مشخص نمودن وقت و شرایط اجرای آن را دارند و همه بخش ها و ارگانهای ذینفع باید جهت ایجاد زیر ساخت مناسب چنین تصمیماتی نقش داشته باشند تا در زمان اجرا کمترین هزینه به کشور وارد شود.

شیخی می گوید: با توجه به هماهنگی های ایجاد شده در اتحادیه و همکاری شرکتهای بزرگ و تاثیرگذار و طبق مقررات تنظیم شده و اصلاح رویه های قانونی به زودی شاهد ایجاد جایگاه ارزشمند این صنعت خواهیم بود و انشالله با تسریع در تشکیل نهاد رگلاتوری از وارد آمدن چنین تنش هایی به صنایع جلوگیری گردد و پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و صنایع پایین دستی را با تنظیم مقررات سازنده و بلند مدت ایمن نمائیم تا هر یک بتوانند نقش موثر خود را در افزایش ارزش افزوده با گسترش بازارها و تحقیق و توسعه محصولات ایفا نمایند.

۱ آذر ۱۳۹۶ ۱۳:۳۰
تعداد بازدید : ۵۷۹