تکمیل زنجیره ارزش راهبرد توسعه صنعت پتروشیمی

تکمیل زنجیره ارزش راهبرد توسعه صنعت پتروشیمی
همزمان با تحقق برنامه‌ های افزایش تولید گاز، ظرفیت قابل اتکایی برای تولید انواع خوراک های پایه گازی در کشور فراهم شده و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به سوی تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی گام برداشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس ،  فرناز علوی مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز شنبه (4آذر ماه) درنخستین کنفرانس تخصصی نیتروژن و گاز سنتز ایران ۲۰۱۷ اظهارکرد: تحولات اقتصادی در جهان نشان می دهد انرژی عامل توسعه کلیدی کشور ها است و با افزایش حساسیت ‌ملل به تاثیر عامل های انرژی بر محیط زیست در دهه گذشته و در نظر گرفتن آلایندگی کمتر گاز طبیعی در مقایسه با سایر حامل های انرژی به ویژه نفت و فرآورده های حاصل از آن و نیز با توجه به روند سریع کاهش ذخایر سوخت های فسیلی گرایش بیشتری به استفاده از این منبع پیدا شده و گسترش قابل توجهی در ظرفیت های تولید و توزیع آن در جهان بوجود آمده است.
وی  افزود: پراکندگی منابع گاز طبیعی و وجود فاصله بین مبادی تولید و مصرف روش های مختلف برای انتقال آن ایجاد شده که شامل خطوط لوله، سرد سازی و کاهش حجم گاز طبیعیLNG، تبدیل گاز طبیعی به سوخت های مایع در فرایند هایGTL است. البته با ابداع روش های تبدیل گاز طبیعی به محصولات با ارزش شیمیایی و پتروشیمیایی نظیر آمونیاک و متانول از طریق گاز سنتز راه موثرتری برای ایجاد ارزش افزوده از این منبع و عرضه آن در جهان معمول گردید.
علوی ادامه داد: در سال ۲۰۱۴ در حدود ۶۹درصد از گاز سنتز تولیدی جهان مبتنی بر خوراک ذغال سنگ بوده و گاز طبیعی با سهم ۱۳درصد در جایگاه سوم خوراک های مصرفی جهت تولید گاز سنتز قرار گرفته است. ایران با ۳۴تریلیون گاز طبیعی در رتبه دوم این انرژی پاک قرار دارد و با بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز طبیعی آن به بیش از ۷۰۰میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است و با درنظر گرفتن پتانسیل قابل توجه گاز طبیعی در تولید محصولات پتروشیمی گسترش صنعت پتروشیمی در اولویت‌ سیاست های توسعه اقتصادی کشور قرار گرفته است.
علوی مهمترین اولویت سیاست های راهبردی توسعه صنعت پتروشیمی کشور را ارتقا جایگاه این صنعت در منطقه و جهان با افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و حضور در بازی‌های بین المللی دانست و گفت: تحقق راهبردها در راستای اهدافی چون افزایش درآمد صادراتی، حذف تدریجی وابستگی به درآمد حاصل از خام فروشی نفت و گاز، گسترش صنایع پایین دست پتروشیمی، بستری سازی برای گسترش سایر بخش های اقتصادی در کشور اعم از صنعت کشاورزی و خدمات و نیز اشتغال زایی و افزایش تولید ناخالص داخلی و بهبود سطح رفاه جامعه صورت می پذیرد.
وی در مورد ظرفیت تولید اوره و متانول گفت:در حال حاضر ظرفیت تولید هر یک از محصولات اوره و متانول در کشور بالغ بر ۵میلیون تن در سال است و در سال ۹۵ درآمد حاصل از صادرات متانول و اوره به ترتیب حدود ۱.۳میلیارد دلار و ۶۵۰میلیون دلار بوده که معادل سهم ۱۲درصدی متانول و ۷ درصدی اوره از ارزش سبد صادرات محصولات پتروشیمی و نشان دهنده جایگاه ویژه این دو محصول استراتژیک در درآمدهای صادراتی این صنعت است.
مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: برنامه‌های گسترده‌ای برای ساخت واحد‌های تبدیل گاز به الفین ها و مشتقات آن توسط متقاضیان سرمایه‌گذاری ارائه شده است و انتظار می‌رود که با تکمیل طرح‌های توسعه ای ظرفیت اوره به حدود ۱۰.۵ میلیون تن در سال و متانول به ۴۳ میلیون تن در سال برسد.
علوی افزود:  بخش زیادی از متانول تولیدی در زنجیره تولید محصولات پایین دست بخصوص پلی‌الفین ها مصرف شده و حدود ۱۷ میلیون تن متانول با ارزش بیش از ۴میلیارد دلار و ۸ میلیون تن اوره به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار به صادرات اختصاص خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: سیاست کلان توسعه صنعت پتروشیمی در شرایط پسابرجام استفاده بهینه از تمام مزیت های موجود در کشور و تکمیل زنجیره ارزش است. لذا تلاش دست‌اندرکاران پتروشیمی بر این است که با استفاده از دانش و فناوری های روز جهان برای تولید محصولات پتروشیمی در بخشهای بالا دست و پایین دست زمینه تحقق دومین جهش توسعه این صنعت فراهم آورد. 
۴ آذر ۱۳۹۶ ۱۵:۰۵
نیپنا |
تعداد بازدید : ۷۸۴