بازار در انتظار رونق معامله محصولات پتروشیمی

بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا این روزها به دلایل مختلف کاهش معامله را تجربه می کند و معامله گران محصولات پلیمری و شیمیایی درانتظار رونق دوباره هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس ، هفته گذشته شرایط شکننده ای در بازار پتروشیمی حاکم بود ، عقب نشینی تقاضا در گروه محصولات شیمیایی و رسیدن به کمترین حد از ابتدای سال جاری را می توان به عنوان نکته مهمی در این بازار تلقی کرد. هم اکنون حجم معامله در بازار محصولات شیمیایی در کمترین حد از ابتدای مهرماه و حجم معامله در بازار پلیمرهای بورس کالا در کمترین حد در 7 هفته اخیر است. 
بر پایه این گزارش ، در هفته گذشته شاهد کاهش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا بودیم تا جایی که سومین هفته پیاپی از افت نرخ به ثبت رسید. این شرایط نشان می دهد که خریداران با يک بدبینی نسبی رو به رو هستند البته دلیل اصلی آن را باید در کاهش حجم تولید در صنایع پایین دستی به شمار آورد. ذات رشد قیمت ها در بازار داخلی در هفته گذشته در کنار روند کاهشی و ممتد حجم معاملات در بورس کالا نشان می دهد که حتی خرید از بورس و فروش در بازار نیز از جذابیت چندانی برخوردار نیست زیرا همین فرآیند واسطه گری نگران آن است که در بازار داخلی موفق به فروش نشود. این موارد دقیقاً نشان دهنده بدبینی در بازار است و ریشه اصلی آن را باید در ضعف نقدینگی ، کاهش حجم خرید از بازار داخلی ، مهاجرت خریداران از بازار به بورس کالا و خرید مستقیم و البته کاهش حجم تولید در صنایع تکمیلی جستجو کرد.
تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که درصورت ادامه این وضعیت شرایط جذابی پیش روی صنعت پتروشیمی ترسیم نخواهد شد. این در حالی بود که جذابیت خرید PVC ، 0209 خطی و پلی اتیلن های ترفتالات بطری هنوز هم بالاست که نشان می دهد این بازارها به عرضه های بیشتری نیاز دارند. در خصوص پلی پروپیلن ها اما شاهد آرامش بیشتری هستیم که نشان می دهد رشد عرضه در کنار برداشته شدن سقف مجاز نوسان قیمت ها و همچنین محدودکردن سقف خرید نتیجه مثبتی بر جای گذاشته است اگرچه نیاز به تداوم نظارت و رشد عرضه ها هنوز هم حس می شود. 
بر اساس این گزارش ، بازار محصولات شیمیایی نیز همچون پلیمرها با کاهش حجم معامله رو به روبود اگرچه عقب نشینی تقاضا در این بازار برجسته تر از بازار پلیمرها خودنمایی کرده است. به نظر می رسد افزایش عرضه ترکیبات جذاب بتواند به حمایت از این بازار منجر شود. 
رشد نسبی قیمت ها در بازار آزاد نزدیک به دو هفته است که میهمان این بازار بوده اگرچه در هفته گذشته از شتاب رشد قیمت ها کاسته شده و بسیاری از گریدها حتی وارد یک فاز کاهش نرخ شدند اما اکثریت بازار را با رشد قیمتی رو به رو بود. دلیل این شرایط را می توان در خوش بینی به رشد قیمت ها در آینده ، رشد محدود تقاضا و البته کاهش حجم معاملات در بورس کالا دانست که موجب شد تا حجم تقاضا بر حجم عرضه ها برتری یابد. این وضعیت اگرچه نشان دهنده شرایط مثبتی در بازار نیست زیرا حجم تولید در صنایع پایین دستی کاهش یافته ولی باز هم داده مثبتی برای تقویت حجم معاملات در بورس کالا به شمار می رود.
۴ آذر ۱۳۹۶ ۱۵:۰۶
نیپنا |
تعداد بازدید : ۵۷۱