جزئیات صادرات نفت‌خام و میعانات گازی ایران طی دو ماه گذشته

۶۳ درصد نفت خام ایران در ماه گذشته مهمان بازارهای آسیایی و ۳۷ درصد دیگر مهمان شرکت های اروپایی بوده است که در این میان چین بزرگ‌ترین مشتری آسیایی و شرکت‌های انگلیسی -هلندی شل، توتال فرانسه، انی ایتالیا و ساراس ایتالیا، هلنیک پترولیوم یونان، رپسول اسپانیا و مول (MOL) مجارستان برخی از مشتریان محموله‌های نفت خام ایران در اروپا هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، آمارهای حاکی از آن است که میانگین صادرات نفت خام ایران با احتساب میعانات گازی در سال ۱۳۹۴، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز بوده است که با اجرای برجام میانگین صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال ۱۳۹۵ به حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.البته میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی در برخی روزها حتی از میزان ۲,۹ میلیون بشکه فراتر رفته است.

ایران در ماه قبل میلادی (ماه اکتبر) ۶۳ درصد نفت خام خود را به بازار آسیا صادر کرد. در میان مشتریان آسیایی نفت خام ایران، چین با خرید ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام بزرگ ترین مشتری آسیایی نفت خام ایران محسوب می شود. از سوی دیگر ایران توانسته سومین صادرکننده بزرگ نفت خام به هند که سومین وارد کننده نفت خام جهان است شوداین تغییر پس از تمرکز هند بر خاورمیانه برای تأمین نیاز این کشور به نفت خام رخ داد.

 سهم شرکت‌های اروپایی از خرید نفت ایران که در دوران تحریم از لیست مشتریان نفت خام ایران حذف شده بودند در ماه اکتبر ۳۷ درصد بوده است. شرکت‌های انگلیسی -هلندی شل، توتال فرانسه، انی ایتالیا و ساراس ایتالیا، هلنیک پترولیوم یونان، رپسول اسپانیا، مول (MOL) مجارستان، برخی از مشتریان محموله‌های نفت خام ایران در اروپا هستند.

بر اساس این گزارش، کره جنوبی همچنان بزرگترین دریافت کننده میعانات گازی ایران است و نیمی از میعانات گازی به این کشور و بقیه به کشورهای منطقه خلیج فارس صادر می‌شود.

جزییات صادرات نفت خام و معیانات گازی ایران در مهرماه

بر اساس این گزارش، بررسی بازار نفت در ماه سپتامبر(حدود مهرماه) نشان می دهد چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه، هلند و یونان لیست خریداران نفت خام و میعانات گازی ایران را تشکیل داده  که کشورهای چین و هند با خرید بیش از یک میلیون بشکه نفت خام و کره جنوبی با خرید حدود ۲۱۵ هزار بشکه میعانات گازی از ایران در صدر این لیست نشسته‌ بودند.

صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه سپتامبر  به بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید و در این میان کشورمان در این ماه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام به مقاصد مختلف آسیایی و اروپایی صادر کرد. بر اساس برآوردهای صورت گرفته چین و هند بزرگترین مشتریان نفت خام ایران هستند که بیش از یک میلیون بشکه از ایران نفت خریداری می‌کنند.

ایران در ماه سپتامبر حدود ۴۳۰ هزار بشکه میعانات گازی به مقاصد آسیایی صادر کرد که کره جنوبی با توجه به اینکه میزبان نیمی از میعانات گازی ایران بود بزرگترین مشتری میعانات گازی ایران محسوب می‌شود.

۵ آذر ۱۳۹۶ ۰۹:۴۲
ایسنا |
تعداد بازدید : ۳۴۱