لزوم توجه به جانمایی طرح های جدید پتروشیمی با اولویت تامین آب

جانمایی مناسب صنایع آب بر مانند پتروشیمی در طرح های جدید ضروری است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس رئیس دانشکده عمران ،آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار نیپنا گفت: به دلیل نیاز صنعت پتروشیمی به آب موضوع جانمایی واحدهایی که طرح توجیه فنی و اقتصادی آنها از این پس در دستور کار قرار می گیرد باید مورد توجه جدی برنامه ریزان اقتصادی کشور قرار گیرد .
نعمت حسنی عنوان کرد : اگرچه آب بر بودن صنایع پتروشیمی و تامین آب برای این واحدها همواره مطرح است اما تا به حال گزارشی در خصوص توقف تولید یا کاهش ظرفیت به دلیل نبود آب در این واحدها گزارش نشده است .
وی ادامه داد: موضوع جانمایی برخی از صنایع به ویژه صنعت پتروشیمی که به آب نیاز دارند باید در سالهای گذشته با دقت بیشتری صورت می گرفته است به طور مثال در صنعت فولاد که بسیار آب بر است جانمایی باید در مناطق ساحلی صورت گیرد ولی شاید در سالهایی که فولاد اصفهان راه اندازی شده موضوع آب آنچنان دغدغه تصمیم سازان کشور نبوده است.
حسنی خاطرنشان کرد: بحث اب و تامین آن برای کشاورزی و صنعت اکنون به دغدغه و بحرانی جدی بدل شده است و اگر این پرسش مطرح شود که در کشور آب ،نفت یا گاز بیشتر داریم پاسخ این است که به طور قطع منابع نفت وگاز کشور غنی تر از آب است بنابراین موضوع جانمایی واحدهایی که از این پس افتتاح می شود یا طرح توجیهی انها تنظیم می شود باید به صورت جدی مورد توجه واقع شود .
عضو کمیته علمی همایش توانمندی های شرکت های داخلی ،تولید و کاربرد انواع لوله اظهار کرد: تامین آب برای تولید کنندگان صنعتی موضوع مهمی است که موجب می شود تااز ظرفیت های تولیدی صنایع به درستی استفاده شود .
وی با اشاره به طرح انتقال آب از خلیج فارس به مرکز کشور ،اظهار کرد:این طرح با هدف تامین مصارف صنعتی آب در مناطق مرکزی کشور در دست بررسی و اجرا قرارگرفته است ویکی دیگر از طرح ها برای تامین آب پتروشیمی ها استفاده از پساب هاست.
حسنی گفت :از 30 میلیارد مترمکعب پساب در کشور تنها یک میلیارد مترمکعب آن مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده ازپساب ها در صنعت به ویژه صنعت پتروشیمی حائز اهمیت است .
۱۱ آذر ۱۳۹۶ ۱۵:۰۶
تعداد بازدید : ۲۸۰