جرقه های رشد قیمتی در بازار محصولات پلیمری

با وجود غلبه عرضه بر تقاضا در بازار محصولات پتروشیمی و پلیمری، افزایش نرخ دلار، افزایش نرخ محصولات پتروشیمی و پلیمری در بازارهای جهانی و از همه مهمتر افزایش نرخ جهانی نفت باعث شده تا جرقه های رشد قیمتی در بازار محصولات پلیمری و پتروشیمی دیده شود.
از سویی دیگر در روزهای اخیر شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز قیمت‌های پایه محصولات پلیمری و شیمیایی را افزایش داده است و مجموع این عوامل باعث شده تا شاهد بازاری آرام باشیم. 
حجم نسبتا بالای معاملات در چهار هفته اخیر و شوک نفتی باعث خوش بینی به افزایش تقاضا در هفته های پیش رو در این بازار شده است. هرچند نحوه معاملات نشان می دهد عرضه این محصولات نسبت به تقاضا همچنان پیشی گرفته است، اما نکته قابل توجه پیش بینی تحلیلگران باتوجه به قیمت های جهانی، روند مثبت بازار در روزهای آینده است.

تاثیر افزایش نرخ دلار
نرخ دلار در ادامه روند افزایشی که در سه ماه گذشته طی کرده است، همچنان در حال افزایش است و روز دوشنبه از مرز 4100 تومان نیز عبور کرده است. افزایش نرخ دلار اگرچه در ابتدا با نگرانی بازارها از اظهارات رئیس جمهور آمریکا در خصوص آینده برجام شروع شد، اما تنش ها در خاورمیانه به این مساله دامن زد و بر این اساس در هفته های اخیر شاهد نوسانات زیاد در این بازار هستیم. قیمت دلار یکی از مولفه های مهم در نرخ محصولات پتروشیمی و پلیمری محسوب می شود. کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز پیش بینی می کنند روند افزایشی نرخ دلار همچنان ادامه داشته باشد. به گفته آنها امکان افزایش نرخ دلار تا 4500 و حتی 5000 تومان نیز وجود دارد. هر چند در این میان سیاست های پولی و مالی دولت را مبنی بر عدم تمایل به افزایش نرخ ارز و از دست دادن دستاورد کاهش تورم را نیز نباید نادیده گرفت. 

اثرات افزایش نرخ جهانی نفت 
در این میان افزایش قیمت نفت به عنوان مهمترین مولفه در افزایش نرخ محصولات پتروشیمی و پلیمری از اهمیت زیادی برخوردار است. قیمت نفت در پی خوش بینی به توافق اوپک مبنی بر کاهش عرضه نفت در هفته های اخیر با افزایش رو به رو بوده است و هفته گذشته شاهد رکوردشکنی دو ساله قیمت طلای سیاه در این بازار بودیم. نرخ نفت در حال حاضر حول و حوش 63 دلار است و بررسی ها نشان می دهد امکان افزایش نرخ نفت تا پایان سال 2017 به حدود 80 دلار نیز وجود دارد. بر این اساس این عامل مهم، باعث خوش بینی در بازار محصولات پتروشیمی و پلیمری شده است. 

افزایش بیشتر قیمت های پایه محصولات پتروشیمی
از سویی دیگر قیمت های اعلام شده محصولات پلیمری از سوی شرکت ملی پتروشیمی نیز با افزایش رو به رو بوده است. این افزایش قیمت در برخی از گروه ها به خاطر افزایش نرخ دلار بوده و در برخی دیگر ترکیبی از افزایش نرخ های جهانی و نرخ دلار بوده است. در این بین بیشترین افزایش نرخ مربوط به گروه پلی استایرن های انبساطی با بیش از 2852 ریال و PET نساجی با 2277 ریال افزایش بوده است.
همچنین کالاهایی همچون پلی استایرن ها مقاوم، معمولی و کالای پلی اتیلن سنگین فیلم هر کدام به ترتیب 1786 ریال ، 1534 ریال و 839 ریال افزایش نرخ را تجریه کرده تا در رده های بعدی مواد اولیه پلیمری افزایش نرخ قرار گیرند. کمترین افزایش نرخ هم مربوط به گرید یلی ایروییلن نساجی با 87 ریال افزایش بوده است.
بیشترین کاهش نرخ هم مربوط به گرید SBR بوده که بیش از 1115 ریال کاهش را تجربه کرده است. گروه دیگری که در هفته جاری کاهش نرخ را تجریه کرد PVC بوده است که 25 ریال کاهش نرخ را تجربه کرده که بسیار کم اهمیت است. بر مبنای محاسبه برابر با 40600 ریال بوده که نسبت به نرخ 40397 ریالی هفته گذشته افزایشی 203 ریالی و نیم درصدی را نشان می دهد.
به این ترتیب افزایش دلار، افزایش نرخ کالاهای دارای رشد قیمت در بازارهای جهانی را تشدید کرده و کالاهای با ثبات جهانی را افزایش و از میزان کاهش کالاهایی که در بازارهای جهانی روندی نزولی را سپری کرده بود، کاسته است.
۱۳ آذر ۱۳۹۶ ۱۴:۴۲
تعداد بازدید : ۴۲۵