عملیات اجرایی ساخت پتروشیمی کوروش آغاز شد

عملیات اجرایی ساخت پتروشیمی کوروش آغاز شد
کلنگ احداث پتروشیمی کوروش با سرمایه گذاری ۱۹۰ میلیون دلار به منظور تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن پروپیلن و مشتقات پایین دستی در بندر ماهشهر به زمین زده شد.

به گزارش اوپکس به نقل از شانا به نقل از سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، روز گذشته (دوشنبه، ۱۳ آذرماه) آیین کلنگ‎زنی شرکت پتروشیمی کوروش با حضور مدیرعامل، تعدادی از مدیران و مسئولان منطقه ویژه اقتصادی و نماینده بانک کارآفرین به عنوان بانک عامل طرح و همچنین پیمانکار اجرای طرح برگزار شد.

سید امید شهیدی‎نیا، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در این مراسم، پروژه پتروشیمی کوروش را یکی از پروژه های خوب در مجموعه صنایع پتروشیمی دانست و گفت: پروپیلن یکی از مواد پایه برای توسعه زنجیره ارزش در صنایع پتروشیمی محسوب می‌شود که خوشبختانه در این پروژه مسیر توسعه پایین دست و تکمیل زنجیره‌ ارزش نیز پیش بینی شده است.

وی با اشاره به این که پتروشیمی کوروش، از نظر تولید یک پروژه متوسط است، یادآور شد: یکی از دغدغه‎های ما در منطقه اشتغال است. اشتغال غیر از توسعه راه حل دیگری ندارد بنابراین همه باید دست به دست هم بدهیم تا مسیر توسعه را هموار کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به طرح های در دست اقدام منطقه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۷ طرح در منطقه در دست اجرا قرار دارد که پیشرفت فیزیکی آنها از ۷ درصد تا ۹۰ درصد است. با تکمیل این پروژه ها در چند سال آتی، با سرمایه گذاری ۱,۵ میلیارد دلار، ظرفیت خوبی در منطقه ایجاد می‌شود؛ ۲۱ طرح از این ۲۷ طرح در بخش میانی صنایع پتروشیمیایی است و ۶ طرح از آنها واحدهای خدماتی هستند.

وی ادامه داد: در زمینه‌ سرمایه گذاری در منطقه با استقبال خوبی مواجه هستیم و در حال حاضر ۲۴ طرح در دست مطالعه داریم که سرمایه گذاران آن مشخص شده است.

شهیدی‎نیا به طرح توسعه منطقه اشاره و خاطر نشان کرد: مهمترین مسئله‎ای که برای توسعه پیش روی ماست کمبود زمین است که برای حل آن، طرح توسعه منطقه را در دست مطالعه داریم. امیدواریم با به ثمر رسیدن آن، موج دوم توسعه را در منطقه شاهد باشیم. افزایش ۷ تا ۸ میلیون تنی ظرفیت محصولات بالادست پتروشیمی از ثمرات توسعه منطقه خواهد بود.

وی تاکید کرد: هم اکنون ۶۰ تا ۷۰ طرح پایین دست امکان سنجی شده و آماده واگذاری به سرمایه گذاران است. ما سعی داریم که توسعه را برای اشتغالزایی و رشد اقتصادی پیگیری کنیم و یکی از راهکارهای آن را تکمیل زنجیره ارزش می‌دانیم.

شهیدی‎نیا گفت: سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به عنوان سازمان متولی و به عنوان مسئول پشتیبانی و ارائه‌ زیرساخت های لازم به سرمایه گذاران، تمام تلاش خود را برای ایجاد بستر توسعه بکار می‌گیرد. این پروژه با سرمایه گذاری ۱۹۰ میلیون دلار، قرار است سالانه ۱۵۰ هزار تن پروپیلن و مشتقات پایین دستی تولید کند.

مجتمع پتروشیمی کوروش که ۱۸۵ هزار تن پروپان خوراک خود را از پتروشیمی بندرامام خواهد گرفت، در زمان ساخت بیش از ۷۰۰ شغل و در زمان بهره‎برداری حدود ۲۰۰ شغل مستقیم ایجاد می‌کند.

این مجتمع به مساحت ۱۰ هکتار در سایت ۲ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی عملیات اجرایی خود را به طور رسمی با کلنگ‎زنی آغاز کرد و پیش بینی می‌شود ساخت و ساز آن ۴۰ ماه به طول بینجامد.

۱۴ آذر ۱۳۹۶ ۱۱:۱۴
تعداد بازدید : ۴۲۷