پیشرفت 98 درصدی بزرگترین طرح الفین جهان در ایران

پیشرفت 98 درصدی بزرگترین طرح الفین جهان در ایران
پیشرفت بزرگترین طرح الفین جهان با ظرفیت تولید حدود دو میلیون و 200 هزار تن در سال به حدود 98 درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود سال آینده این طرح در عسلویه به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرنگار انرژی دانشجویان ایران(ایسنا)، الفین یازدهم با هدف تامین خوراک خط لوله اتیلن غرب که قرار بود، چهار سال پیش(سال 1387) به بهره‌برداری برسد اکنون با حدود 98 درصد پیشرفت مراحل پایانی ساخت خود را طی می‌کند.

 

با توجه به قرار گرفتن طرح الفین یازدهم در لیست طرح‌های مهرماندگار دولت در صنعت پتروشیمی و پیشرفت 98 درصدی این پروژه پیش‌بینی می‌شود این طرح سال آینده به بهر‌ه‌برداری برسد.

 

قرارداد اجرای این طرح به ارزش 960 میلیون یورو در تیرماه سال 1384 امضا شد. طبق این قرارداد باید دو واحد پتروشیمی به ترتیب در مدت 24 و 83 ماه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) ساخته شود. هر یک کدام از این دو واحد، یک میلیون تن اتیلن در سال تولید خواهد کرد.

 

خوراک مورد نیاز طرح الفین یازدهم سالانه 2.6 میلیون تن گاز اتان است که 600 هزار تن آن از فازهای 4، 5، 9 و 10 و دو میلیون تن نیز از فازهای 15تا 18 میدان گازی پارس جنوبی تامین می‌شود.

 

تولیدات نهایی این طرح علاوه بر دو میلیون تن اتیلن، 180 هزار تن برش سه کربنه و سنگین تر در سال است که در خوراک واحدهای ده گانه مسیر خط لوله اتیلن غرب کشور کاربرد دارد.

 

در طرح الفین یازدهم، شرکت پتروشیمی باختر56.5 درصد،شرکت پتروشیمی لرستان 26 درصد، هر کدام از شرکت‌های پتروشیمی پلیمر کرمانشاه، پتروشیمی کردستان و مهاباد 6.5 درصد و سایر سهمام داران 17.5 درصد سهم دارند.

 

این طرح که بزرگترین قرارداد پتروشیمی از نظر ارزش در ایران است، در زمینی به مساحت 43 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) توسط شرکت پتروشیمی کاویان در حال اجراست.

۱۲ شهریور ۱۳۹۱ ۰۹:۵۷
تعداد بازدید : ۱,۰۹۳