بخش خصوصی به 20 کشور نفت صادر می‌کند

بخش خصوصی به 20 کشور نفت صادر می‌کند
اواسط تیرماه سال جاری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در یک نشست خبری از موافقت دولت با صادرات نفت خام کشور توسط بخش خصوصی خبر داد. براساس این توافق سه‌جانبه که میان وزارت نفت، بانک مرکزی و اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی به امضا رسیده، بخش خصوصی 20 درصد از صادرات نفت خام ایران را برعهده خواهد گرفت. ساز و کار اجرایی این توافقنامه نیز به این شکل است که صادرات نفت باید از طریق کنسرسیوم‌هایی که از صادرکنندگان خصوصی خوشنام تشکیل شده است، انجام شود.

سیاوش رضایی
اکنون که حدود 50 روز از اعلام این توافق گذشته است، از رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی درباره آخرین وضعیت صادرات نفت توسط بخش خصوصی سؤال کردیم. حسن خسروجردی در گفت‌وگو با در این باره گفت: تاکنون بیش از 90 درصد مسائل برای آغاز صادرات نفت توسط بخش خصوصی حل شده است. وی با اشاره به این که در بخش خارجی هیچ گونه مشکلی وجود ندارد، افزود: در حال حاضر چندین قرارداد برای صادرات نفت خام با طرف‌های خارجی منعقد کرده‌ایم. وی در پاسخ به این سؤال که با چه کشورهایی قرارداد بسته شده است و در مجموع کشورهای هدف برای صادرات نفت چه کشورهایی هستند، اظهار داشت: برای صادرات نفت خام 20 کشور به عنوان هدف مدنظر قرار دارد. به گفته وی، عمده این کشورها، کشورهایی هستند که از تحریم‌های نفتی ایران معاف شده‌اند.
فقط منتظر شماره حساب هستیم
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌‌های نفتی با بیان این که فراهم کردن بستر قانونی برای بخش خصوصی به حوزه صادرات نفت زمانبر است، تصریح کرد: خوشبختانه طی این مدت وزارت نفت همکاری مطلوبی در این زمینه داشته است. وی اضافه کرد: براساس توافقات انجام شده با بانک مرکزی و وزارت نفت، قرار شده تا روش جدیدی برای صادرات نفت از سوی بخش خصوصی مورد استفاده قرار گیرد.
خسروجردی توضیح داد: بدین ترتیب باید شماره حساب جدیدی از سوی بانک مرکزی به وزارت نفت ابلاغ شود تا بخش خصوصی بتواند با واریز پول به آن کار صادرات را انجام دهد. به گفته وی، در حال حاضر کارهای افتتاح این حساب جدید از سوی بانک مرکزی در حال پیگیری است که به محض ابلاغ به وزارت نفت، نخستین محموله نفتی بخش خصوصی به خارج از کشور صادر می‌شود. وی ادامه داد: همان طور که اشاره شد، عمده مشکلات موجود برای اجرای توافق سه‌جانبه بین بانک مرکزی، وزارت نفت و بخش خصوصی برطرف شده و بزودی صادرات نفت توسط کنسرسیوم‌ها آغاز می‌شود.
کنسرسیوم دوم و سوم در حال یارگیری
براساس ساز و کار اجرایی بخش خصوصی، صادرات 20 درصد از نفت خام کشور با تشکیل سه کنسرسیوم انجام خواهد شد. در مجموع حدود 250 شرکت خوشنام بخش خصوصی فعال در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی این کنسرسیوم‌ها را شکل خواهند داد. تاکنون یک کنسرسیوم با حضور 65 شرکت خصوصی شکل گرفته و اعضای آن مشخص شده است. رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی درباره شکل‌گیری کنسرسیوم‌های بعدی گفت: پس از تشکیل کنسرسیوم اول، هم اکنون کنسرسیوم‌های دوم و سوم نیز در حال یارگیری و انتخاب شرکت‌هایی هستند که قرار است به عضویت آنها دربیایند. به گفته وی، در حال حاضر اعضای مؤسس این کنسرسیوم‌ها نیز تعیین شده است. خسروجردی خاطرنشان کرد: اعضای مؤسس این کنسرسیوم‌ها در حال رایزنی با برخی از شرکت‌های خصوصی داخلی هستند. وی توضیح داد: این کنسرسیوم‌ها برای انجام وظایف خود به تخصص‌های ویژه‌ای نیاز دارند و بر همین اساس، با شرکت‌های داخلی که دارای این تخصص‌ها هستند، در حال مذاکره‌اند. رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در پایان با تأکید بر این که همه نهادهای ذیربط در داخل کشور موضوع صادرات نفت توسط بخش خصوصی را پذیرفته‌اند، گفت: با توجه به این که چندین قرارداد صادرات نفت با طرف‌های خارجی بسته شده است، بزودی شاهد صدور نخستین محموله به خارج خواهیم بود.
گفتنی است، پیش از این رئیس کل گمرک ایران نیز از فراهم شدن بستر قانونی برای صادرات نفت بخش خصوصی از گمرکات کشور خبر داده بود. حضور بخش خصوصی در حوزه صادرات نفت خام که برای نخستین بار در تاریخ 104 ساله صنعت نفت ایران اجرا خواهد شد، دو تأثیر مهم در اقتصاد کشور برجای خواهد گذاشت؛ نخست این که این کار موجب توانمندی بیش از پیش بخش خصوصی در کشور می‌شود که در کنار اعتماد دولت به این بخش، یک فرصت طلایی برای غیردولتی‌ها محسوب می‌شود. تأثیر دوم بر روی تحریم‌های نفتی ایران است. در این زمینه بخش خصوصی که مشکلات بخش دولتی را ندارد، می‌تواند در کنار وزارت نفت، دور زدن تحریم‌ها را سهل‌تر کند.

مشاهده متن خبر در روزنامه ایران

۱۲ شهریور ۱۳۹۱ ۱۰:۰۴
ایران |
تعداد بازدید : ۱,۲۸۹