مذاکره وزیر نفت با خریداران نفت ایران

مذاکره وزیر نفت با خریداران نفت ایران
وزیر نفت با بیان اینکه نزدیک به 50 درصد کل بازار جهانی در اختیار اعضای جنبش عدم تعهد است از مذاکره با این کشورها برای افزایش همکاری ها خبر داد.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ظرفیت بالای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد گفت: با توجه به این که نزدیک به 50 درصد کل بازار جهانی در اختیار اعضای این جنبش است، در حال مذاکره با این کشورها هستیم.

رستم قاسمی؛ وزیر نفت، در حاشیه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران در جمع خبرنگاران افزود: جمهوری اسلامی در حال مذاکره با کشورهای خریدار نفت ایران از جمله هند و کشورهای آفریقایی است.

وی با تاکید بر اهمیت نشست جنبش غیرمتعهدها در حوزه بازار انرژی اظهار داشت: تعدادی از کشورهای عضو اوپک و خریداران نفت ایران در این نشست حضور جدی دارند که مذاکرات با آنها صورت خواهد گرفت.

وزیر نفت با بیان این که نتایج مذاکرات نفتی ایران با اعضای جنبش عدم تعهد پس از اجلاس قابل مشاهده خواهد بود، اظهار داشت: کشورهای خریدار نفت ایران از جمله هند و برخی کشورهای آفریقایی و آسیای مرکزی مذاکراتی با ما داشته‌اند.

قاسمی تصریح کرد: ظرفیت های بسیار بالایی برای خرید نفت کشور وجود دارد که برای افزایش این ظرفیت ها برنامه هایی در دست اقدام داریم.

وزیر نفت همچنین در حاشیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت: برای نهایی شدن خط انتقال گاز ایران به عراق مذاکره خوبی با مقام های این کشور داشتیم و امیدواریم تا سال آینده گاز ایران را به عراق برسانیم.

وی با اشاره به حضور پرشور سران و وزرای کشورهای عضو در اجلاس تهران گفت: این اجلاس از ظرفیت های بسیار خوبی برخوردار است.

وزیر نفت تاکید کرد: برخی کشورهای عضو جنبش که توان کمک رسانی دارند باید به کشورهای کم توان کمک کنند و جمهوری اسلامی ایران وعده کمک فنی در زمینه اکتشاف و مطالعات نفت و گاز را به کشورهای آفریقایی داده است.

قاسمی افزود: بیش از 50 درصد کشورهای مجمع کشورهای صادرکننده گاز و همچنین اوپک در این اجلاس حضور دارند و ما در زمینه نفت و گاز با برخی از سران کشورها مذاکرات خیلی خوبی داشته ایم.

وی با اشاره به این که با نمایندگان کشور پاکستان مذاکرات خوبی در زمینه انتقال گاز انجام شده است، گفت: با برخی دیگر از کشورهای عضو از جمله ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و برخی از کشورهای افریقایی در زمینه نفت و گاز مراوداتی داشتیم.

وزیر نفت تصریح کرد: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد ظرفیت بالقوه ای دارند و بسیاری از آنها دارای منابع بسیار خوبی از جمله نفت و گاز هستند اما هنوز نتوانسته اند این منابع را اکتشاف و استخراج کنند.

۱۴ شهریور ۱۳۹۱ ۰۰:۳۰
تعداد بازدید : ۱,۳۰۸