دیوان محاسبات مسئولیتی برای قرائت گزارش مربوط به تفریغ بودجه ندارد

دیوان محاسبات مسئولیتی برای قرائت گزارش مربوط به تفریغ بودجه ندارد
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که دیوان محاسبات اعلام کرده ۱۱ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان قیمت فروش داخلی گاز طبیعی به حساب خزانه واریز نشده است، در حالی که این حرف درست نیست، گفت: دیوان محاسبات مسئولیتی برای قرائت گزارش مربوط به تفریغ بودجه ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، محمدباقر نوبخت، شامگاه شنبه (هفتم بهمن‌ماه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ گفت: برای ۲۳ تخلفی که دیوان محاسبات اعلام کرده است گزارشی ۱۹ صفحه‌ای تهیه کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که بر اساس ماده ۳۴ قانون برنامه و بودجه، وظیفه نظارتی بر مباحث عملیاتی و راهبردی در قوه مجریه برعهده سازمان برنامه و بودجه است، افزود: نظارت ما بر تفریغ بودجه از نوع نظارت بودجه و مالی است و چهار ماه دیگر مشخص می‌شود آیا بودجه کامل اجرا شده است یا خیر.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که مگر می‌شود در این کشور مشخص نباشد پولی کجا مصرف شده است، تصریح کرد: گزارش اولیه را دولت برمبنای مشخصی تهیه و تقدیم دیوان محاسبات می‌کند و دیوان این گزارش را پس از بررسی به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌دهد.

نوبخت تاکید کرد: وظیفه دیوان محاسبات سوال از دولت و بررسی حساب‌هاست، اما این دیوان مسئولیت و ماموریتی برای قرائت گزارش مربوط به تفریغ بودجه ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: دیوان محاسبات اعلام کرده ۱۱ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان قیمت فروش داخلی گاز طبیعی به حساب خزانه واریز نشده است، در حالی که این حرف درست نیست و بین شرکت ملی گاز و خزانه‌داری کل کشور توافقی امضا شده است که این درآمد به چه ترتیب باید به خزانه واریز شود.

وی گفت: بخشی از این درآمد به عنوان عوارض مالیات کسر می‌شود و بخشی باید به سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شود. سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان از محل فروش گاز، به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به پرداخت نشدن ۱۲۸ میلیون دلار از سوی شرکت گاز به خزانه گفت: با توجه به این‌که در یک دادگاه بین‌المللی مجبور به پرداخت غرامت به یکی از کشورهای همسایه شدیم، این غرامت از این منابع تامین شد. نباید اخبار به صورت ناتمام به مردم برسد تا سبب ابهام شود.

وی تصریح کرد: پارسال حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه فروخته شد، اما قرار شد ۴۸ هزار میلیارد اوراق دیگر برای پرداخت طلب گندمکاران فروخته شود، اما از همه این مبلغ استفاده نکردیم.

نوبخت با بیان این‌که از اتهام دیگری که به دولت زده شده متاسف هستم، افزود: دولت از این‌که یارانه افراد نیازمند افزایش یابد و بی‌نیازها از دریافت آن خودداری کنند استقبال می‌کند، اما این طرح عملیاتی نیست، زیرا با حذف یارانه ۴میلیون نفر نارضایتی گسترده‌ای ایجاد شد که مجبور به اضافه کردن یک و نیم میلیون نفر شدیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: این طرحی که برای حذف یارانه‌ها مطرح شده غیرعملیاتی است و دولت حاضر نیست یارانه‌ها را بی‌جهت حذف کند، زیرا بررسی حساب‌های مردم در دستور کار نیست.

نوبخت با بیان این‌که دیوان محاسبات در جایگاهی نیست که انتشار اوراق قرضه را آینده‌فروشی بداند و آن را نقد کند، افزود: این دیوان فقط یک مرجع حسابرسی برای تشخیص اجرای قانون یا بروز تخلف است. مسئولانی که مدعی فاصله بودجه با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستند باید شاخص ارائه دهند.

۸ بهمن ۱۳۹۶ ۱۱:۵۷
شانا |
تعداد بازدید : ۳۰۶