سودی که عرب ها از تحریم نفتی ایران می برند

سودی که عرب ها از تحریم نفتی ایران می برند
به دنبال تحریم نفت ایران قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافته که این میزان افزایش قیمت نفت سودهای کلانی نصیب کشورهای عربی عضو شورای همکاری های خلیج فارس ( جی سی سی ) کرده است .
به گزارش گالف دیلی نیوز ،بر اساس این گزارش به دنبال اجرای تحریم های اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا علیه ایران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تولیدات نفتی خود را به شدت افزایش داده اند تا توانایی بازار جهانی در برابر تقاضا را افزایش دهند .
از سوی دیگر برخی از کشورهای آسیایی نیز که واردات نفتی خود از ایران را کاهش داده اند این کاهش را از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس جبران می کنند .این بدان معناست که میلیون ها بشکه نفتی که تاکنون از ایران خریداری می شد اکنون توسط پالایشگاههای جی سی سی روانه بازارهای آسیایی می شود .
طبق گزارشی که از سوی موسسه Well Flow International در بحرین منتشر شده ،نمی توان میلیون ها بشکه نفت را از بازار جهانی خارج کرد اما جایگزینی برای آن تعیین نکرد و در این شرایط این کشورهای عربی هستند که این کمبود احتمالی را جبران می کنند . در غیر این صورت قیمت نفت به جای ۱۱۵ دلار در هر بشکه می توانست ۱۵۰ دلار در هر بشکه باشد.
در این گزارش آمده است که بزرگترین برنده این گونه مناقشات عربستان سعودی است که تولیدات نفتی خود را با بالاترین رقم در دو دهه اخیر افزایش داده اما در کنار عربستان دیگر کشورهای عربی به خصوص امارات و کویت نیز از این سود بادآورده بی نصیب نیستند.
در این گزارش آمده است که تحریم ها علیه ایران الگوی توزیع درآمدهای نفتی در منطقه را تغییر داده و بر اساس این الگوی جدید درآمد کمتری نصیب ایران و درآمد بیشتری نصیب کشورهای عربی می شود . بر اساس این گزارش تا پیش از اجرای تحریم ها تا روز یکم ماه جولای کشورهای چین، ژاپن، هند، ایتالیا و کره جنوبی بزرگترین خریداران نفت ایران بوده اند و این کشورها به ترتیب ۲۰، ۱۷، ۱۶، ۱۰ و ۹ درصد واردات نفتی خود را به نفت ایرانی اختصاص داده بودند .
بزرگتین خریدار نفت ایران چین است که بر اساس گزارش اداره ملی گمرکات چین در ماه جولای سال جاری میزان واردات نفتی این کشور از ایران ۱.۹۳ میلیون تن برابر با ۴۵۴ هزار بشکه در روز بوده که این رقم در ماه ژوئن سال جاری ۶۳۲ هزار و ۶۱۸ میلیون بشکه در روز گزارش شده بود.
۱۴ شهریور ۱۳۹۱ ۰۰:۳۱
تعداد بازدید : ۱,۱۶۷