شرکت‌های ایرانی برندگان اصلی مناقصات فرعی فاز ۱۱ پارس جنوبی هستند

شرکت‌های ایرانی برندگان اصلی مناقصات فرعی فاز ۱۱ پارس جنوبی هستند
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از اعلام اسامی برندگان مناقصه‌های فرعی فاز ۱۱ پارس جنوبی در یک ماه آینده خبر داد و گفت: عمده شرکت‌های حاضر در این مناقصه‌ها ایرانی هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس محمد مشکین‌فام در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که پاکت‎های مالی بخش‌های فاز ۱۱ پارس جنوبی به جز بخش حفاری باز شده است، تصریح کرد: اسامی پیمانکاران اجرایی فاز ۱۱ پارس جنوبی که عمدتا ایرانی هستند پس از بررسی از سوی شرکت توتال اعلام و با آنها قرارداد امضا می‌شود.

وی با تاکید بر این که حداکثر در یک ماه آینده نتیجه بررسی پاکت‎های مالی برای انتخاب پیمانکار ایرانی از سوی توتال نهایی می‌شود، افزود: جکت، تاپ ساید، خط لوله دریایی، سکو و نصب آن از بخش‌هایی هستند که برای آن مناقصه برگزار شده است.

مشکین فام با تاکید بر این که به محض انتخاب پیمانکار، فاز ۱۱ پارس جنوبی وارد فاز اجرایی می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود اواسط سال ۹۷ به‌طور رسمی عملیات اجرایی این فاز آغاز شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این‌که تاکنون نزدیک ۵۰ میلیون دلار برای فاز ۱۱ پارس جنوبی هزینه شده است، افزود: این هزینه مربوط به کار مطالعات و مدیریت است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت هم دیشب در برنامه «نگاه یک» در پاسخ به این پرسش که با توجه به بدعهدی‌های آمریکا، آیا تمهیدات لازم درباره قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اندیشیده شده است، گفت: در قرارداد توسعه فاز ۱۱ گفته‌ایم اگر در یک سال و نیم مجموع کنسرسیوم ۵۰۰ میلیون دلار هزینه نکنند ما مجاز هستیم قرارداد را لغو کنیم و هیچ مبلغی هم به آنها پرداخت نشود.

وی با بیان این که هم‌اکنون شواهدی وجود ندارد که آنها بخواهند کنار روند، زیرا همه مناقصه‌های فاز نخست جز حفاری طبق زمانبندی انجام شده است و همه برنده‌ها هم مشخص شده‌اند، تصریح کرد: امیدوارم ظرف ۱۵ تا ۲۰ روز آینده همه قراردادهایی که نزدیک یک میلیارد دلار است و بیشتر برنده‌های آنها هم شرکت‌های ایرانی هستند، ابلاغ و فعال شوند.

زنگنه گفت: بیش از ۸۰ درصد ارزش قراردادها به ایرانی‌ها واگذار می‌شود که در عمل واگذاری قرارداد به شرکت‌های ایرانی به معنای انتقال فناوری است.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که شنیده شده است مدیرعامل توتال گفته در صورت خروج امریکا از برجام حتی اگر فرانسه هم به برجام متعهد باشد توتال از قرارداد فاز ۱۱ کنار می‌رود، گفت: من چنین سخنی نشنیده‌ام، ایشان که با من صحبت کرده‌اند چنین حرفی نگفته‌اند.

قرارداد ۴ میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلاری طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی ۱۲ تیرماه امسال میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‎پی‎سی) و پتروپارس امضا شد.

با اجرای فاز ۱۱ پارس جنوبی، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت ایران از این میدان گازی مشترک با قطر افزوده می‌شود.

توجه به موضوع ازدیاد برداشت از طریق به‎کارگیری فناوری‌های مدرن و پیشرفته از مزیت‌های طرح توسعه فاز ۱۱ است، به‎طوری که برای نخستین بار در میدان گازی پارس جنوبی، استفاده از تاسیسات تقویت فشار هدف‌گذاری شده است. پیش بینی می‌شود فاز ۱۱ به مرکز انتقال فناوری‌های روزآمد پارس جنوبی بدل شود.

برجسته‎ترین نقطه قوت این طرح توسعه‌ای، افزایش مشارکت‌های بین‌المللی شرکت‌های ایرانی به عنوان مسیری برای انتقال فناوری‌های نو در حوزه‌های مختلف به ویژه ازدیاد برداشت و ساخت تجهیزات است.
۸ بهمن ۱۳۹۶ ۱۶:۵۳
تعداد بازدید : ۳۳۶