افزایش ۱۰ درصدی سالیانه قیمت سوخت، مشکل ساز نخواهد بود

افزایش ۱۰ درصدی سالیانه قیمت سوخت، مشکل ساز نخواهد بود
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: افزایش ۱۰ درصدی سالیانه قیمت سوخت برای مردم، مشکل ساز نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس علی ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص بحث گرانی بنزین، اظهار کرد: دولت طرح گرانی بنزین را یکی از راه های تامین منابع خود اعلام کرد، که سرنوشت این موضوع در مرحله نخست با مخالفت کمیسیون تلفیق رو به رو شد اما نتیجه نهایی آن بستگی به جمع بندی مصوبه مجلس دارد.

ادیانی ادامه داد: برخی از رسانه ها به اشتباه خبری مبنی بر اینکه مجلس با گرانی مخالفت کرده است، مطرح می‌کنند، چراکه این طرح تنها، مورد پذیرش کمیسیون تلفیق نبوده و زمانی مجلس تصمیم نهایی خود را اتخاذ می‌کند که مورد بحث و رای گیری نمایندگان مجلس قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: پیش از اینکه مجلس به تصمیم نهایی برسد، کمیسیون تلفیق به عنوان بخشی از سازوکارهای تصمیم گیری به موضوع مطرح شده رسیدگی می‌کند و علاوه بر آن کمیسیون های تخصصی دیگری هم وجود دارد که در تصمیم‌گیری ها، نقش بررسی کننده مقدماتی را برعهده دارند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم افزود: به دولت اجازه وصول منبع درآمد سال 97 را تا سقف 37 میلیارد دلار از محل منابع سازمان هدفمند سازی یارانه ها داده شده است؛ البته دولت الزامی در تامین تمام این مبلغ ندارد و این مقدار یاد شده، تنها سقف مجاز را پیش روی دولت نشان می دهد.

ادیانی ادامه داد: دولت راه‌های متفاوتی برای تامین مالی پیش رو دارد که یکی از آن راه‌ها افزایش قیمت حامل های انرژی است؛ اما در  سال‌های گذشته نتوانسته به درستی نسبت به این افزایش قیمت‌ها اقدامی کند و اکنون که چنین تصمیمی را اتخاذ کرده با مخالفت کمیسیون انرژی و تلفیق رو به رو شده است، چراکه اگر حامل های انرژی به یکباره گران شود، در دیگر بخش های اقتصادی معضل هایی اعم از گرانی، تورم و رانت بروز خواهد کرد.

وی بیان کرد: طبق قوانین کشور و اختیارهای داده شده از جانب مجلس، دولت می‌تواند با تشخیص و رعایت ملاحظه‌های شرایط اقتصادی و اجتماعی، قیمت حامل‌های انرژی را سالیانه حدود 100 درصد افزایش دهد.

این عضو کمیسیون مجلس تصریح کرد: اگر دولت افزایش ۱۰ درصدی سالیانه که یک افزایش منطقی به حساب می آید را اعمال می‌کرد، اکنون قیمت بنزین به هزار و پانصد تومان می‌رسید.

افزایش ۱۰ درصدی نرخ سوخت، مشکل ساز نیست

ادیانی یادآور شد: به اعتقاد بنده اگر افزایش سالیانه قیمت سوخت رخ می‌داد، نه تنها برای  مردم و سایر بخش‌های اقتصاد کشور مشکلی پیش  نمی آمد، بلکه قیمت حامل های انرژی به فوب خلیج فارس که در برنامه پنجم توسعه مطرح شده بود هم می رسید، اما نسبت به عملیاتی شدن این موضوع غفلت شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم در بخش دیگری از سخنان خود درباره احتمال دو نرخی شدن قیمت بنزین، گفت: دولت و مجلس در شرایط ویژه به دونرخی شدن حامل های انرژی به ویژه بنزین روی می آورند، به طور مثال در مواقعی که توزیع و فروش به طور عادلانه ای انجام نشود و اختلالی در بحث مدیریتی و عرضه آن به وجود بیاید، از این شیوه برای نظارت بهتر بهره می برد، اما در شرایط فعلی نیازی برای بهره گیری از این روش احساس نمی شود.

ادیانی بیان کرد: گاهی اوقات مجلس برای شرایط استفاده از بنزین، سقف مصرفی را در نظر می‌گیرد، یعنی اگر فرد بیشتر از آن سقف مصرف کند، باید برای مازاد استفاده خود، قیمتی بیشتر بپردازد، اکه البته این راهکار در شرایط ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته وی؛ دونرخی بودن حامل های انرژی به طور ذاتی امری مطلوب نیست و امکان ایجاد فساد و رانت را افزایش می دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم در پایان یاد آور شد: اگر دولت و مجلس تصمیم دارند که  قیمت بنزین را به فوب خلیج فارس برسانند، باید  از راهکار دونرخی شدن بنزین بهره ببرند تا بدون اینکه فشاری به بخش های اقتصادی کشور و مردم وارد شود، برنامه‌های توسعه‌ای کشور هم به خوبی روال خود را پیش بگیرد.

۹ بهمن ۱۳۹۶ ۱۰:۵۲
تعداد بازدید : ۲۵۳