فرصت 15 روزه عراق به اقلیم کردستان برای توقف صادرات نفت

فرصت 15 روزه عراق به اقلیم کردستان برای توقف صادرات نفت
کردستان عراق تا ۱۵ سپتامبر به پمپاژ نفت از طریق خط لوله نفتی خود ادامه خواهد و از این تاریخ به دستور دولت مرکزی عراق آن را قطع خواهد کرد.

به گزارش سکونیوز و به نقل از رویترز، این تاریخ زمانی است که قرار است دولت مرکزی عراق با اقلیم کردستان در خصوص نحوه پرداخت پول نفتی این خطه جلسه با هم داشته باشند.
کردستان عراق مدتی است که از سوی دولت مرکزی آن کشور اخطارهایی در خصوص توقف صادرات نفت داشته است تا در مورد نحوه بازپرداخت آن که همواره محل مناقشه دو طرف بوده است گفتگو کنند. یکی از مشاوران نفتی کردستان عراق در گفتگو با رویترز می گوید: «ما با بغداد توافق کرده ایم که تا ۱۵ سپتامبر به صادرات نفت خود ادامه دهیم و پس از آن، در این باره جلسه خواهیم گذاشت».
او می افزاید: «برای گرفتن این مهلت زمانی از دولت مرکزی ،جلسات فراوانی گذاشتیم. دولت مرکزی خواستار قطع فوری نفت از این خط لوله بوده است».
این در حالی است که دو طرف همیشه در خصوص صادرات نفت از این اقلیم مشکلات فراوانی داشته اند. منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق می گوید که تولید و صادرات نفت این کشور بر اساس قانون به عهده این اقلیم است، اما دولت مرکزی می گوید که اقلیم کردستان باید قراردادهای نفتی خود را از طریق بغداد صورت دهد و به شرکت هایی که راسا با کردستان عراق قرارداد می بندند هشدار داده است که هر گونه قرارداد بدون اجازه بغداد را فسخ و یا اموال آن شرکت ها را بلوکه خواهد کرد.

۱۴ شهریور ۱۳۹۱ ۰۰:۳۵
تعداد بازدید : ۱,۲۶۲