جزئیات وابستگی امنیت غذایی نصف جهان به پتروشیمی ایران

جزئیات وابستگی امنیت غذایی نصف جهان به پتروشیمی ایران
با اجرای یک طرح جدید علاوه بر افزایش حجم صادرات کود اوره و تبدیل ایران به بزرگترین صادرکننده این محصول پتروشیمی، امنیت غذایی کشورهای پرجمعیت آسیایی و آفریقایی به پتروشیمی ایران وابسته شد.
به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با تنگ تر شدن حلقه تحریم‌های بین‌المللی علیه صنایع نفت و پتروشیمی ایران، راهکارهای جدیدی برای مقابله با جنگ اقتصادی غرب تعریف و اجرایی شده است.
در حال حاضر متنوع سازی بازارهای هدف و نبود انحصار در بازار صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری بر خلاف نفت خام یکی از مهمترین استراتژی‌ها برای افزایش صادرات پتروشیمی و بالا رفتن قدرت چانه زنی ایران برای فروش محصولات است.
کود اوره یکی از محصولات استراتژیک در سبد صادرات پتروشیمی ایران است به طوری‌که سالانه بین 2 تا 2.5 میلیون تن از این محوصل پتروشیمیایی به بازارهای مختلف آسیایی صادر می شود.
در شرایط فعلی ظرفیت تولید کود اوره پتروشیمی ایران حدود 5 میلیون تن در سال بوده، در همین حال ساخت 7 طرح تولید اوره و آمونیاک در برنامه پنجم توسعه قطعی شده است و پیش بینی می‌شود تا سال 1394 در مجموع طرحهای تولید اوره و آمونیاک مرودشت شیراز، لردگان یاسوج، زنجان، هرمز، هنگام و لاوان در مدار بهره‌برداری قرار بگیرند.
در مجموع برآوردها نشان می‌دهد تا پایان برنامه پنجم در مجموع با ساخت و راه اندازی طرحهای جدید نزدیک به 8 میلیون تن به ظرفیت تولید کود اوره و آمونیاک افزوده شود که در این صورت ایران به بزرگترین تولیدکننده این محصول پتروشیمی تبدیل می‌شود.
در برنامه چهارم توسعه با راه اندازی طرح‌های جدید تولید کود اوره همچون فاز دوم مجتمع پتروشیمی پردیس ظرفیت تولید اوره افزایش یافت و رسما ایران به باشگاه صادرکنندگان اوره جهان پیوست.
وابستگی امنیت غذایی نصف جهان به پتروشیمی ایران
به گزارش مهر، با توجه به اینکه مهمترین کاربرد کوده اوره پتروشیمی در صنایع غذایی و کشاورزی است، یکی از مهمترین مزیت‌های اقتصادی صادرات این محصول پتروشیمی بر خلاف سایر فرآورده‌ها، ایجاد وابستگی امنیت غذایی کشورهای مختلف است.
گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که با افزایش صادرات کود اوره پتروشیمی، امنیت غذایی کشورهایی همچون چین، هند، بنگلادش، سریلانکا، پاکستان و عراق و تا حدودی ارمنستان، مالزی و چندین کشور آسیایی دیگر به صنعت پتروشیمی ایران وابسته شده است.
این در حالی است که در سال‌های اخیر محموله هایی از کود اوره پتروشیمی ایران به کشورهای آفریقایی همچون موزامبیک، تانزانیا و شمال آفریقا هم صادر می شود و از این قاره سیاه هم به یکی از بازارهای جدید پتروشیمی ایران تبدیل شده است.
در همین حال اخیرا شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به یک توافق جدید به منظور اجرای طرح توازن توزیع و عرضه کود اوره دست یافته اند.
به عبارت دیگر، ایران با اجرای طرح توازن تولید و مصرف کود اوره در شمال و جنوب کشور قصد تبدیل شدن به یکی از بزرگترین صادرکنندگان این محصول پتروشیمی در خاورمیانه را دارد.
برای اجرای این طرح، با اختصاص کود اوره شیمیایی تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی شمال کشور همچون پتروشیمی خراسان و کرمانشاه به صنعت کشاورزی، امکان صادرات این محصول پتروشیمی توسط مجتمع‌های احداث شده در جنوب کشور از بندر ماهشهر و عسلویه فراهم می‌شود.
بر این اساس با عملیاتی شدن این پروژه "توازن" علاوه بر تامین کامل نیاز کشاورزان داخلی، هزینه‌های حمل و نقل کاهش می یابد که این موضوع منجر به افزایش حاشیه سود صادرات و تثبیت بازارهای پتروشیمیایی ایران در آسیا و افریقا شده است.
پیش بینی می شود ایران و افغانستان به زودی قرارداد خرید محصول پتروشیمی اوره را امضا کنند که در این صورت پس از هند، بنگلادش، سریلانکا و پاکستان، سایر کشورهای آسیایی، امنیت غذایی دولت کابل هم به صنایع پتروشیمی ایران وابسته شود.
۱۴ شهریور ۱۳۹۱ ۰۰:۳۸
تعداد بازدید : ۱,۳۲۴