وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاهش یافته است

وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاهش یافته است
رئیس جمهوری با بیان این‌که قدم به قدم باید از وابستگی به درآمدهای نفتی فاصله بگیریم، گفت: دولت اتکای خود را به نفت کمتر کرده است. اتکای بودجه دولت یازدهم به نفت نسبت به دولت قبل کمتر شده و در دولت دوازدهم نیز این سیاست را ادامه می‌دهیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، دکتر حسن روحانی، عصر دیروز (سه‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه) در نشستی با اصحاب رسانه‌های داخلی و بین‌المللی، ضمن طرح مهم‌ترین مسائل کشور، مواضع جمهوری اسلامی ایران را ‏درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تشریح و تبیین کرد.

رئیس جمهوری در ابتدای این نشست با تبریک ایام مبارک فجر انقلاب اسلامی به مردم ایران اسلامی گفت: ملت بزرگ ایران بعد از قرن‌ها که در نظام استبدادی پادشاهی در رنج و تحقیر بودند و ده‌ها سال که در واقع کشور در اختیار قدرت‌های بیگانه بود، تصمیم گرفت حاکمیت ملی، عزت، استقلال، آزادی و پاک کردن کشور از انواع فسادها و بی‌عدالتی‌ها را محقق سازند.

وی، آرمان‌ها و اهداف انقلاب را هدایت‌گر مسیر و راه کشور برای قرن‌های پیش‌رو دانست و افزود: این مردم از اصل آزادی، استقلال، حاکمیت ملی، مبارزه با استبداد و استعمار، ایستادگی در برابر متجاوزان و مبارزه با فساد دست بر نمی‌دارند.

روحانی در ادامه به لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تایید نهایی این لایحه، اهداف‌ را مراعات کرده باشند تا دولت بتواند به وعده‌ای که به مردم داده‌است، عمل کند.

رئیس جمهوری به قیمت ارز اشاره کرد و گفت: می‌خواهم مردم را به آینده مطمئن کنم، آینده ما از امروز حتی در زمینه ارزی حتما بهتر خواهد بود، به دلیل این‌که قبلا منابع ارزی‌مان، همان درآمد نفتی یا غیرنفتی بود و امروز تاکنون ۳۰ میلیارد دلار فاینانس خارجی در اختیار ماست که برای همه این ارقام و حدود ۱۲ و ۱۳ میلیارد تصمیم‌گیری شده و تصمیم‌گیری خواهد شد، بنابراین شرایط آینده، شرایط بهتری خواهد بود.

وی با بیان این‌که بر اساس آمار و ارقام در سال‌های اخیر، همواره رشد مثبت اقتصادی در کشور وجود داشته است، تصریح کرد: رشد اقتصادی ما در سال ۹۳، ۳ درصد و سال گذشته رشدمان ۲ رقمی شده است و امسال نیز رشد خوبی خواهیم داشت و به مردم قول می‌دهم در دولت دوازدهم شاهد رشد مداوم و مستمر اقتصادی کشور و پیشرفت در همه زمینه‌ها باشیم.

روحانی ادامه داد: وقتی کار را شروع کردیم، رشد اقتصادی در سال ۹۱، منفی ۶,۸ بوده و سال گذشته رشد اقتصادی ۲ رقمی بود و این نشان می‌دهد که مسیر دولت، مسیر درستی بوده و راه درستی را انتخاب کردیم، البته به این معنا نیست که همه مشکلات مردم حل شده است.

رئیس جمهوری افزود: طرح عظیمی را برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل آغاز کردیم، طرح‌های دیگری نیز در این روزها اعلام خواهد شد که در سال ۹۷ اجرا می‌شوند، همه اینها به معنای امیدواری در مسائل اجتماعی و فرهنگی است.

وی به موضوع اشتغال اشاره کرد و گفت: برای ایجاد اشتغال، تبصره اصلی، تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۹۷ بوده است، این تبصره متاسفانه تغییر زیادی داشته است، هنوز مجلس مصوبه نهایی را به ما نداده، اما تا اینجا در کمیسیون تلفیق تغییراتی کرده است.

روحانی در مورد کاهش وابستگی اقتصاد به نفت و اتکا به توریسم و اقتصاد دانش‌‌بنیان، عنوان کرد: این حرف کاملا درست است. قدم به قدم باید از نفت فاصله بگیریم. مقصود من از نفت، نفت خام است. هم اکنون صادرات گازوئیل داریم و کم کم باید به صادرات بنزین برسیم. یعنی باید اتکای بودجه‌ای‌ خود را روز به روز به نفت کمتر کنیم.

رئیس جمهوری تصریح کرد: دولت اتکای خود را به نفت کمتر کرده است، اتکای بودجه دولت یازدهم به نفت نسبت به دولت قبل کمتر شده و در دولت دوازدهم این سیاست را ادامه می‌دهیم.

وی افزود: در بودجه امسال ۳۲ درصد درآمد نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، ۱۴,۵ درصد نیز برای صنعت نفت برداشته می‌شود، چیزی که به ما می‌رسد، نصف است، تقریبا ۵۰ درصد، این حرف کاملا درست و منطقی است و باید این تلاش را انجام دهیم، همچنین مسئله اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بسیار اهمیت دارد.
۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ۱۱:۰۲
شانا |
تعداد بازدید : ۴۰۰