بهبود معاملات در بازار پتروشیمی

بهبود معاملات در بازار پتروشیمی
معامله انواع محصولات پلیمری و شیمیایی در بورس کالای ایران هفته گذشته از رونق قابل قبولی برخوردار بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، رشد حجم معامله پلیمرها و محصولات شیمیایی در کنار افزایش قیمت دلار ، رشد نرخ در بازار پتروشیمی و ورود تقاضای فصلی آخر سال به این بازار مهمترین رخدادهای بازار محصولات پتروشیمی و داد و ستدهای بورس کالا در هفته گذشته محسوب می‌شود اگرچه هنوز بازار به نوسان قیمت دلار با بیم و امید می‌نگرد.
افزایش قیمت دلار و به عبارت دقیق‌تر رفت و برگشت این نرخ در بازار داخلی تأثیرگذاری شدیدی دارد زیرا قیمت‌ها در بورس کالا با احتساب متوسط قیمت دلار مورد محاسبه قرار گرفته و این سیگنال به تنهایی می‌تواند بخش مهمی از بازار محصولات پتروشیمی را با رشد قیمت‌ها رو به رو سازد. این وضعیت هم‌اکنون قابل رهگیری است زیرا با اهرم رشد قیمت دلار ، بازار آزاد پلیمرها با یک روند افزایشی شد اگرچه رشد حجم تقاضا برای تولید و تحویل محصول در روزهای پایانی سال جاری هم در بازار مؤثر بود. از سوی دیگر نگرانی از افزایش بیشتر قیمت دلار در بورس کالا نیز سیگنال مهمی برای افزایش حجم تقاضا مؤثر در هفته قبل بود که توانست بازار پلیمرها و محصولات شیمیایی را با رشد حجم و ارزش معاملات همراه سازد.
در بورس کالا در هفته گذشته شاهد داد و ستد 60 هزار و 700 تن از انواع پلیمرها بودیم که به نسبت هفته گذشته رشدی 5 درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی بود که بیش از 88 درصد از عرضه‌ها در هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت که بیشترین رقم معاملاتی 9 هفته اخیر بوده اگرچه حجم معاملات نیز در بالاترین سطح در 9 هفته اخیر قرار گرفت. با توجه به انتظار برای اعلام قیمت‌های پایه جدید در هفته پیش‌رو و همچنین عدم اعلام نرخ در هفته گذشته پتانسیل نوسان قیمت‌های بیشتری در این بازار وجود دارد بنابراین عقب‌گرد معاملاتی و بازگشت از رکوردهایی بالاتر از 60 هزار تن در هفته برای هفته پیش رو چندان هم دور از ذهن نخواهد بود. هنوز در بازار پلیمرها جذابیت پلی پروپیلن‌ها به قوت خود باقی هستند.
بازار محصولات شیمیایی نیز با رشد حجم معاملات و افزایش نزدیک به 4 درصدی این نرخ معاملاتی در هفته قبل رو به رو شد که این بازار هم در بالاترین حد در 9 هفته اخیر قرار گرفته است. رشد قیمت دلار و جذابیت خرید در این بازار را می‌توان مهمترین دلایل رشد حجم معاملات به شمار آورد ولی نوسان تقاضا در این بازار اهمیت بیشتری دارد. به عنوان نمونه می‌توان گفت که بازار شیمیایی‌ها از معدود بازارهایی است که حجم عرضه در آن بیش از حجم تقاضاست و برای بسیاری از انواع و ترکیبات به اندازه کافی عرضه وجود دارد ولی تقاضاست که برای این بازار تعیین تکلیف می‌کند.
این در حالی است که این بازار هم با انواع جذاب رو به رو می شود و دی اتیلن گلایکول، اسیدترفتالیک، کریستال ملامین ودی اتیل هگزانول در هفته گذشته با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.
۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ۱۰:۲۲
نیپنا |
تعداد بازدید : ۳۶۲