گزارش هشتمین همایش سازمان‌های بین‌المللی انرژی

گزارش هشتمین همایش سازمان‌های بین‌المللی انرژی
رهبران انرژی جهان در هشتمین همایش مجمع بین‌المللی انرژی، آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک، آینده انرژی جهان را ارزیابی کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، در بیانیه مشترک این همایش آمده است: وزیران انرژی و کارشناسان شناخته‌شده جهانی در این همایش که از سوی مجمع بین‌المللی انرژی با همکاری اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) برگزار شد، شرکت کردند تا در قالب تلاش جمعی برای بهبود گفت‌وگوی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی، درباره امنیت انرژی و شفافیت بازار و دورنمای انرژی به بحث بنشینند، اطلاعات پایه تاریخی را مرور کنند و همخوانی میان پیش‌بینی‌های گوناگون را افزایش دهند.

در سخنرانی افتتاحیه، سون ژیانگ‌شنگ، دبیرکل مجمع بین‌المللی انرژی، محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک و کیسوکه ساداموری، از مدیران آژانس بین‌المللی انرژی صحبت کردند.

نمایندگان این سه نهاد به بیش از ۱۳۰ نماینده دولتی و صنعتی از کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت برای حضور در این برنامه، تبریک گفتند.

سون ژیانگ‌شنگ اعلام کرد استقبال از همایش اخیر نشان‌دهنده اهمیت گفت‌وگوی جامع درباره امنیت انرژی جهان و شفافیت اطلاعات انرژی برای یک آینده مشترک در انرژی است.

وی افزود: گفت‌و‌گوی انرژی جهانی اکنون بیش از هر زمان دیگر مهم است. اکنون خود را در یک چهار راه انرژی می‌یابیم و ضروری است که با یکدیگر سخن بگوییم، با هم همکاری داشته باشیم و با هم به اهداف برسیم و این همایش برای این هدف الزامی است.

ژیانگ‌شنگ اظهار کرد: اگرچه در ارتقای همخوانی دورنماهای اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی پیشرفت‌های قابل توجهی محقق شده است، همچنان امکان بهبود وجود دارد.

وی خواهان تلاش بیشتر شد و گفت: دورنماهای دیگر همچون دورنماهای ارائه شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی یا شرکت‌ها و دانشگاه‌ها می‌تواند در تحلیل‌های مقایسه‌ای آینده در نظر گرفته شود.

دبیرکل مجمع بین‌المللی انرژی گفت: این نشست به یک نشست واقعی میان بزرگ‌ترین مغزها در جهان انرژی تبدیل شده و ما مشتاق تبادل صریح و سازنده دیدگاه‌ها، اندیشه‌ها و نگرش‌ها هستیم.

در این همایش همچنین خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، هم سخنرانی کردند.

الفالح گفت: واقع گرایی و قاطعیت تنها راه‌ برای دستیبابی به انتقال ساختارمند به یک آینده انرژی امن‌تر و بادوام‌تر است.

وی افزود: فرصتی بزرگ برای مجمع بین‌المللی انرژی، آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک وجود دارد که برای تبلیغ دیدگاهی منطقی درباره سیاست‌های آینده انرژی همکاری کنند به گونه‌ای که امنیت انرژی افزایش یابد، حفظ محیط زیست تشویق شود، چالش‌های مربوط به تغییر آب و هوا مورد توجه قرار گیرد و به رونق اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه کمک کند.

الکساندر نواک نیز گفت: برای موفقیت هر کشوری در اعمال سیاست انرژی خود، درک درست از جریان‌های اصلی و عوامل مؤثر بر بازار، ضروری است. ما اعتقاد قوی داریم که برای ایجاد فضایی پیش‌بینی‌پذیر به‌منظور سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری، فرآیند شکل‌دهی آینده در قالب یک تحلیل جامع مقایسه‌ای از دورنماهای انرژی، باید جهانی و بین‌المللی شود.

وی افزود: از این دیدگاه، ما از مجمع جهانی انرژی قدردانی می‌کنیم که بیش از ۲۰ سال در نقش خود به عنوان چارچوب و هماهنگ کننده اصلی این فرآیند، موفق بوده است.

در این نشست، بارکیندو اعلام کرد: رویداد امروز پلی دیگر برای ارتقای درک متقابل میان مجمع بین‌المللی انرژی، اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی است. این تلاش‌ها برای اوپک اولویت است، زیرا در بازار کنونی نفت با پیچیدگی و وابستگی متقابل روزافزون، هیچ بازیگری نمی‌تواند به تنهایی عمل کند و همکاری و گفت‌و‌گو ضرورت دارد.

بارکیندو گفت: با نگاه به آینده، باور دارم ظرفیتی بزرگ برای توسعه تلاش‌های کنونی گفت‌وگو و همکاری و نهادینه کردن آنها در بلندمدت وجود دارد. از راه تبادل آزاد و شفاف همانند موضوعی که امروز شاهد آن هستیم، ثباتی پایدارتر در بازار جهانی نفت را بارور می‌کنیم و همه فعالان صنعت نفت سود می‌برند.

کیسوکه ساداموری، از مدیران آژانس بین‌المللی انرژی نیز اعلام کرد آژانس بین‌‌المللی انرژی به همکاری با مجمع بین‌المللی انرژی و اوپک و دیگر فعالان برای کمک قابل توجه به فرآیند تحول به یک ساختار انرژی پایدارتر و امن‌تر، متعهد است.

ساداموری بر اهمیت روزافزون تضمین شفافیت بازار بر اساس اطلاعات دقیق در زمانی که بازار نفت تحولات شدیدی را تحمل می‌کند، تأکید کرد.

بحث‌های مطرح شده در سه نشست به ریاست مؤسسه چتم هاس رول، بر تازه‌ترین پیش‌بینی‌های اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی، یافته‌های کلیدی از تحلیل‌های مقایسه‌ای، پیش‌بینی‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا که به عنوان مهمان ویژه دعوت شده بود و همچنین دیدگاه‌های صنعتی درباره دورنمای انرژی و سرمایه‌گذاری در تولید متعارف و غیرمتعارف نفت و گاز متمرکز بود. با بررسی دستاوردهای همایش امسال، سران سه نهاد انرژی جهان به نتایج زیر دست یافتند:

- مقایسه دورنماها در نشست‌های پیاپی آسان‌تر و گفت‌وگو درباره دیدگاه‌های متفاوت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آگاهانه‌تر و مسئولانه‌تر شده است. تحلیل مقایسه‌ای امسال درباره پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک به نتایج اطلاعاتی بهتر و تمرکز دقیق‌تر در زمینه‌های زیر منجر شده است:

۱- تحول در الگوهای تقاضا و عرضه جهانی انرژی؛

۲- نقش و مقاومت تولید نامتعارف در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی و

۳- مقایسه میزان تغییر شاخص‌های انرژی در طول زمان.

- تعهد مستمر به گفت‌وگوی جهانی انرژی برای تقویت امنیت انرژی در سطح جهانی: در یک فضای متغیر انرژی با نیازهای متغیرتر انرژی در مناطق، گفت‌وگو میان دولت‌‌های عضو مجمع جهانی انرژی و فعالان صنعتی درباره اهداف سیاست‌گذاری مشترک جهانی، نیازهای سرمایه‌گذاری و راه‌حل‌های بازار، برای امنیت انرژی جهان ضروری است.

- مجمع بین‌المللی انرژی، آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک همچنان به دستیابی به دقت اطلاعاتی بیشتر و ارتقای همخوانی دورنماهای انرژی پایبند هستند: همکاری و توافق مستمر درباره دوره‌های مبنا و پیش‌بینی و همچنین درباره تعریف‌ها و طبقه‌بندی‌ها به افزایش امکان مقایسه پیش‌بینی‌های آژانس بین‌لمللی انرژی و اوپک کمک کرده است.

بنا بر این گزارش، نشست کارشناسان ارشد در ماه فوریه پیش از همایش توافق کرده بود که:

۱- مبدأ و دوره پیش‌بینی برای دورنماهای منتشر شده در سال ۲۰۱۸ میلادی را به اشتراک بگذارند.

۲- کارگروه‌های تخصصی مشترک مسائلی همچون فرضیات بنیادین درباره پیش‌بینی‌های پایه، تحول جهانی سیاست‌های انرژی، مسیرها و تحولات در فناوری انرژی را مورد واکاوی بیشتر قرار دهند.

۳- گزینه‌ها را برای برطرف کردن اختلاف‌ها در مسائلی همچون طبقه‌بندی کشورها و مناطق در سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی و اوپک و تسهیل مقایسه آنها، طبقه‌بندی انواع سوخت در توازن‌های منطقه‌ای و جهانی، اطلاعات مبنایی تاریخی و بازبینی آنها، بررسی کنند.

۴- تبادل اطلاعات در سطح کارشناسان را در موارد متناسب، برای نمونه در تعیین بازبینی اطلاعات مهم و مسائل روش‌شناختی ارتقا دهند و از فناوری‌های ارتباطی همچون وبینار در موارد ممکن، بهره گیرند.

۵- این مسائل را در نشست مشترک بعدی که در ماه مارس به میزبانی اوپک پس از ششمین کارگروه اوپک، مجمع بین‌المللی انرژی و آژانس بین‌المللی انرژی درباره تعامل میان بازارهای انرژی فیزیکی و مالی در وین برگزار می‌شود، مورد بحث قرار دهند.
۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ۱۰:۳۴
شانا |
تعداد بازدید : ۵۱۱