انستیتو فرآورش گاز در پژوهشگاه صنعت نفت افتتاح شد

انستیتو فرآورش گاز در پژوهشگاه صنعت نفت افتتاح شد
پیرو قرارداد پژوهشی امضا شده بین شرکت ملی گاز ایران و پژوهشگاه صنعت نفت با هدف همکاری پژوهشی در حوزه تصفیه و شیرین‎سازی گاز، دقایقی پیش انستیتو فرآورش گاز با حضور ۲ نفر از معاونان وزیر نفت به بهره‎برداری رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، انستیتو فرآورش گاز پژوهشگاه صنعت نفت صبح امروز (چهارشنبه، دوم اسفندماه) با حضور حبیب‎اله بیطرف، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت و جمعی از مدیران این معاونت، حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و اعضای هیئت مدیره این شرکت و جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و جمعی از مدیران و رؤسای این مجموعه افتتاح شد.

بر اساس این گزارش، ۱۲ قرارداد پژوهشی حوزه پایین‎دست صنعت نفت، درست حدود یک سال پیش (نهم اسفندماه) میان سه شرکت اصلی وزارت نفت و هفت دانشگاه و ۲ مرکز تحقیقاتی کشور امضا شد که در این میان، یکی از قراردادها با هدف همکاری پژوهشی در حوزه تصفیه و شیرین‎سازی گاز بین شرکت ملی گاز ایران و پژوهشگاه صنعت نفت امضا شده بود.

بر اساس این گزارش، نخستین انستیتو در قالب قراردادهای پژوهشی پایین‎دست صنعت نفت، انستیتو متانول دانشگاه شیراز بود که اردیبهشت ماه امسال به بهره‎برداری رسید و امروز (دوم اسفندماه) نیز انستیتو فرآورش گاز در پژوهشگاه صنعت نفت افتتاح شد.

این انستیتو در ٢ فاز اجرا می‌شود؛ فاز نخست که امروز به نتیجه رسید با هدف تهیه و ایجاد زیرساخت‌های لازم، سازوکارهای اجرایی مناسب، تخصیص و تجهیز فضای اداری-آزمایشگاهی و تهیه برنامه جامع اجرایی انستیتو برای فاز دوم اجرایی شده است.

در فاز دوم، اجرای پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی مناسب با نیاز گاز کشور در دستور کار قرار می‌گیرد. در این فاز در حوزه‌های شیرین‌سازی، بازیافت گوگرد و گازهای ارسالی به مشعل و آلاینده‌ها فعالیت‌های تحقیقاتی دنبال می‌شود. انستیتو فرآورش گاز، انجام پژوهش‌های کاربردی را از طریق شبکه‌سازی تحقیق و پژوهش در کشور پیش می‌برد.

۱۲ قرارداد پژوهشی پایین‎دست صنعت نفت مشتمل بر چهار قرارداد بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاه‌های شیراز، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، پنج قرارداد بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران با دانشگاه‌های تهران، شیراز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان و سه قرارداد بین شرکت ملی گاز ایران با دانشگاه‌های تهران و علم و صنعت ایران (شرکت OTC به عنوان همکاری دانشگاه علم و صنعت) و پژوهشگاه صنعت نفت می‌شود.
۲ اسفند ۱۳۹۶ ۱۱:۳۸
شانا |
تعداد بازدید : ۳۱۰