تجارت 37.6 میلیارد دلاری ایران در 5 ماه

تجارت 37.6 میلیارد دلاری ایران در 5 ماه
حمید صافدل دریک نشست خبری حجم تجارت خارجی ایران در 5 ماهه اول سال جاری را 37.6 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: وزن تجارت خارجی در این 5 ماهه 46 میلیون تن بوده است.

وی افزود: 15.7 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به وزن 30 میلیون تن و 22 میلیارد دلار واردات به وزن 16 میلیون تن و 5 ماهه اول سال جاری انجام شده است.

صافدل با بیان اینکه در5 ماهه اول امسال صادرات کشور کاهش 16 درصدی در ارزش و کاهش 8 درصدی در وزن داشته است، اظهار داشت:پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال به دلیل جبران برخی محدودیت‌ها، صادرات افزایش داشته و فضای جدید تعامل با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نیز بر توسعه تجارت خارجی کشور به ویژه توسعه صادرات بیانجامد.

وی افزود: مصر، ایران و ونزوئلا بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی از آفریقا تا آمریکا تأکید کردند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از سال 84 تا تیر ماه امسال تجارت با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بالغ بر 230 میلیارد دلار بوده است که 87 میلیارد دلار آن صادرات و 143 میلیارد دلار واردات بوده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی بورس ارز گفت: با راه‌اندازی بورس ارز به دنبال تعدیل سیاست‌های تعرفه‌ای هستیم و تمام گروه‌های تعرفه را یکسان‌سازی می‌کنیم تا از وجود هرگونه تخلف در این بخش جلوگیری شود.

وی در خصوص پوشش نوسانات نرخ ارز اظهار داشت: کلیات طرح پوشش نوسانات نرخ ارز به تصویب شورای عالی صادرات رسیده است و برای جمع‌بندی نهایی به صندوق ضمانت صادرات ایران برگردانده شده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به شناسایی بازارهای جدید اظهار داشت: با توجه به تغییراتی که صورت گرفته ما به دنبال آن هستیم در کشورهای هند، روسیه و چین کار بیشتری انجام دهیم.

صافدل با اشاره به موافقت‌نامه آزاد تجاری با کشور سوریه اظهار داشت: پس از امضای این موافقتنامه شاهد رشد صادرات به این کشور بوده‌ایم و با بهبود فضای سیاسی این کشور ظرفیت‌ بیشتری برای توسعه تجارت با سوریه وجود دارد.

۱۷ شهریور ۱۳۹۱ ۱۰:۱۷
فارس |
تعداد بازدید : ۱,۲۵۰