امید به بهبود در بازار پلیمرها

امید به بهبود در بازار پلیمرها
تقویت حجم تقاضا در بازار پلیمرها و شرایط متعادل معاملاتی در بازار محصولات شیمیایی از احتمال بهبود بازار محصولات پتروشیمی در روزهای پایانی سال خبر می‌دهد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، با توجه به وضعیت کنونی بازارهای پتروشیمی می‌توان در هفته جاری به رشد حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا خوش‌بین و امیدوار بود. اکنون معاملات پلیمرها در مسیر افزایش حجم آرامی قرار گرفته است و در هفته گذشته شاهد بودیم که حجم داد و ستد در این گروه کالایی در بورس کالای ایران با 10 درصد رشد رو به رو شد اگرچه هنوز هم ردپای رکود در این بازار دیده می‌شود.
هفته گذشته در بورس کالا شاهد داد و ستد نزدیک به 38 هزار تن از انواع پلیمرها بودیم که اگرچه از رشدی محدود برخوردار بوده ولی هنوز انتظارات از این بازار را برآورده نساخته است. کاهش نسبی قیمت‌ها در دو هفته گذشته و عقب‌نشینی محسوس خریداران و البته انتظار برای تغییر فاز قیمتی و ضعف تولیددر صنایع پایین دستی همگی دلایل این شرایط نه چندان مساعد بود.
به صورت کلی حجم معاملاتی معرف برای فازهای رکود و رونق در بازار پلیمرها ، داد و ستد 50 هزار تنی پلیمرها در هر هفته است اگرچه این ادعا تنها بر پایه رخدادهای معاملاتی مورد استناد بوده ولی همین مطلب نشان می‌دهد که بازار پلیمرها در دو هفته اخیر شرایط جذابی را تجربه نکرد.
این در حالی است که زمان اوج تقاضای فصلی در بازار پلیمرها برای تولید و فروش در روزهای پایانی سال سپری شده و هم‌اکنون تنها بخش کوچکی از تقاضای شب عید برای محصولات نهایی در حال تولید و معامله است. همین ویژگی تا حدودی کاهش حجم معاملات را توجیه می‌کند ولی واقعیت آن است که نرخ‌های موجود در بازار بیشتر از حد انتظار و تمایل خریداران بوده اگرچه این فاز قیمتی در هفته گذشته با کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا تا حدودی تعدیل شده ولی در نهایت باید گفت که بازار پلیمرها و حتی سایر محصولات پتروشیمی نیاز به حمایت‌های بیشتری دارد.
بر پایه این گزارش، درطول هفته گذشته حجم عرضه نزدیک به 13 درصد کاهش یافته ولی حجم تقاضا بیش از 46 درصد رشد داشته است که همین نکته در معاملات به معنی بازگشت آرام و زیرپوستی خریداران به بازار پلیمرهاست که می‌تواند بخشی از عقب افتادگی این بازار در دو هفته گذشته را در هفته جاری تعدیل کند.
با توجه به این شرایط از هم‌اکنون می‌توان به افزایش حجم معاملات و تقویت داد و ستد در این بازار خوش‌بین بود ولی ضعف نقدینگی و قیمت‌های بالای فعلی باز هم به عنوان پاشنه آشیل بازار پلیمرها ایفای نقش خواهد کرد.
با وجود عقب‌نشینی در بازار پلیمرها در دو هفته اخیر ، ولی بازار محصولات شیمیایی از شرایط بهتری برخوردار بوده و شاهد رشد7 و نیم درصدی حجم معاملات هستیم اگرچه واقعیت‌های این بازار به صورت کلی و مخصوصاً در چند هفته اخیر نشان می‌دهد که اوضاع بازار شیمیایی‌ها بهتر از بازار پلیمرها بوده است. در هفته گذشته حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا به نزدیک 20 هزار و 800 تن رسید که نشان می‌دهد این بازار هنوز در فاز رونق قرار داشته و شرایط بهتری را تجربه می‌کند.
۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ۱۲:۰۸
نیپنا |
تعداد بازدید : ۳۸۰