رشد حجم معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا

رشد حجم معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا
حجم معاملات پلیمرها و محصولات شیمیایی در بورس کالا هفته گذشته افزایش یافت واین نکته مهم به معنی تغییر فاز بازار از رکود به رونق بود .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، حجم معاملات پلیمرها در هفته قبل در بورس کالا 63 درصد رشد داشت که همین سیگنال برای ورود بازار به یک فاز رونق کافیست. این در حالی بود که تقاضا نیز بیش از 50 درصد افزایش یافت. هم‌اکنون زمان چندانی تا آغاز تعطیلات نوروز باقی نمانده و این به معنی ورود تقاضای فصلی آخر سال به گردونه معاملات است اگرچه ثبت حجم معاملاتی نزدیک به 62 هزار تن همین سیگنال را به اثبات می‌رساند.

این در حالی بود که حجم عرضه‌های پلیمرها در بورس کالا نیز 39 درصد رشد کرد یعنی عرضه‌کنندگان اصلی برای استفاده حداکثری از شرایط بازار تمام توان خود را برای عرضه محصولاتشان به کار گرفتند تا جایی که 114 هزار تن از انواع پلیمرها بدون احتساب معاملات مچینگ در تابلوی بورس کالا به ثبت رسید. این رقم عرضه از آن جهت اهمیت بسیاری دارد که بیشترین حجم عرضه در طول یکسال اخیر است. با توجه به این شرایط می‌توان گفت که بازار پلیمرها به روال عادی خود بازگشته و شاید بتوان در هفته جاری نیز به موفقیت‌های جدید این بازار خوش‌بین بود.

بر پایه این گزارش ، در بازار داخلی پلیمرها نزدیک به 3 هفته شاهد کاهش نرخ و عقب‌نشینی خریداران بودیم ولی در هفته گذشته جرقه‌های مهمی از رشد قیمت‌ها به ثبت رسید که نشان می‌دهد تقاضا به بازار بازگشته و همچنین میل به خرید برای انبارکردن به منظور مصرف در روزهای تعطیل و همچنین سال آینده افزایش یافته است. این رویکرد دقیقاً به معنی ورود تقاضای فصلی روزهای آخر سال است که بازار داخلی را هم تحت تأثیر قرار داد.

در بازار محصولات شیمیایی شاهد رشد 24 درصدی حجم معاملات بودیم اگرچه در این بازار تقاضا نزدیک به 23 درصد رشد کرد و عرضه نیز 8 درصد افزایش یافت. این مطلب به معنی آن است که در بازار محصولات شیمیایی نیز رشد تقاضا محرک اصلی بازار بوده ولی باز هم عرضه‌ها به دلیل وجود تقاضا افزایش یافته است. تجمیع این موارد یعنی رشد قیمت‌ها در بازار داخلی و افزایش حجم تقاضا و تقویت معاملات در بازارهای پلیمری و شیمیایی همگی از بهبود بنیادین بازار محصولات پتروشیمی حکایت دارد اگرچه این روند کلی در روزهای پایانی سال از اهمیت چندانی برخوردار نیست زیرا زمان‌هایی طلایی برای بهبود بازار از دست رفته است.
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ۱۰:۳۵
نیپنا |
تعداد بازدید : ۴۲۳