برنامه ریزی برای تولید یک محصول جدید در طرح شیمیایی صدف عسلویه

برنامه ریزی برای تولید یک محصول جدید در طرح شیمیایی صدف عسلویه
لاتکس غلیظ برای نخستین بار در کشور با هدف بهبود زنجیره ارزش درصنعت پتروشیمی از سوی شرکت شیمیایی صدف عسلویه تولیدخواهد شد.
صمد کارگر مدیر عامل شرکت شیمیایی صدف عسلویه درگفتگو با خبرنگار نیپنا در مورد تولید محصولات تکمیل کننده زنجیره ارزش در این طرح پتروشیمی اظهار کرد: با توجه به وجود بخش کمیکال مشترک بین لاتکس و ESBR و قابل استفاده بودن بخشی از پلنت برای تولید لاتکس در حال مذاکره با شرکت ورسالیس برای خرید دانش و تکنولوژی تولید لاتکس غلیظ با های سالید لاتکس هستیم که برای اولین بار در ایران تولید می‌شود و به عنوان محصول اولیه در صنعت چسب و دیگر صنایع استفاده می شود. همچنین به لحاظ ارزشی نیز تولید لاتکس غلیظ ۴ تا ۵ درصد اقتصاد طرح را بهبود می بخشد.
وی با اشاره به اهمیت این محصول تصریح کرد: شرکت ورسالیس نیز ازاین طرح استقبال کرده است.
کارگر افزود: با توجه به مشکلات مالی که درسال گذشته برای پیمانکار اصلی طرح به وجود آمد و سبب کند شدن روند مراحل ساخت و نصب در ماه های پایانی سال شد شرکت با توجه به تصمصم هیئت مدیره اقدام به خاتمه کار پیمانکار کرد و انعقاد قراردادهای جدید برای تکمیل و راه اندازی پروژه در حال انجام است و پیش بینی می شود که طرح شیمیایی صدف عسلویه تا 22 ماه دیگر به بهره برداری برسد.
وی ادامه داد: برای تکمیل این طرح به میزان160 میلیون یورو نقدینگی نیاز است که از این مقدار نیمی صرف هزینه ساخت و نصب و نیمی دیگر صرف خرید تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز می شود و در همین راستا و به منظور پشتیبانی از طرح مذکور براساس تصمیم هیئت مدیره هلدینگ خلیج فارس سهام شرکت شیمیایی صدف از شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان به پتروشیمی پارس منتقل خواهد شد که ا ین روند درمرحله قیمت گذاری و انتقال سهام است. قابل ذکر است که عمده سهام هر دو شرکت متعلق به هلدینگ خلیج فارس است.
کارگردرمورد برنامه های پیش بینی شده در سال جاری گفت: در سال جدید بخش پایپینگ فعال شده و بخش استراکچر که قبلاً شروع شده ادامه خواهد داشت و ساخت مخازن داخل سایت نیز در حال تکمیل است و همینطور۶ برج ریکاوری ناحیه ۱۴۰۰ نیزتوسط سارنده نهایی آماده حمل است.
وی با بیان این که طرح شیمیایی صدف دارای واحد اس بی آر با ظرفیت 136 هزار تن با فناوری شرکت ورسالیس از زیر مجموعه های شرکت انی و مهندسی شرکت تکنیمونت ایتالیا طراحی شده و در حال ساخت است گفت: این پروژه استراتژیک هم اکنون در پارک استایرن عسلویه درحال ساخت است.
کارگر در مورد حمایت از کالای ایرانی گفت: تا جایی که فناوری و توان داخلی اجازه دهد از ساخت داخل استفاده خواهیم کرد مانند ورق های مخازن، شیرآلات، پایپ و سیویل و استراکچر از تولیدات داخلی تامین شده است پس ازراه اندازی نیز ۸۰ درصد از مواد شیمیایی و کاتالیست ایرانی و از دستاوردهای داخلی استفاده می کنیم.
مدیرعامل شرکت شیمیایی صدف عسلویه اظهارکرد:ساخت 6 برج بزرگ و 180 مخزن تحت فشار در ابعاد مختلف نیز از سوی سارندگان ایرانی در حال انجام بوده و رو به پایان است.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هلدینگ خلیج فارس هر کالایی که در ایران موجود باشد اجازه واردات آن را نداشته و موظف به استفاده از ساخت داخل هستیم که این عمل در طرح صدف با جدیت دنبال می شود.
مقابله با آلودگی محیطی
مدیر عامل شرکت شیمیایی صدف در مورد اقدامات این طرح برای مقابله با آلودگی محیطی گفت: ما اولین شرکتی هستیم که گراند فلر بسته را در طرح پیش بینی کرده ایم و درحال مذاکره برای عقد قرارداد ZERO FLARING هستیم که با تمهیدات پیش بینی شده سیستم فعلی قابلیت تبدیل شدن را دارد. به لحاظ پساب نیز از سیستم ZLD استفاده می شود که ضمن کاهش خروج پساب مایع و جامد بازیافت آب نیز خواهیم داشت.
کارگرافزود: نکته مثبت دیگر طرح پتروشیمی صدف بهره مندی از آخرین تکنولوژی شرکت ورسالیس است که در این تکنولوژی تولید ماده شیمیایی سرطان زای نیتروز آمین صفر خواهد بود.همچنین محصولات تولیدی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و قابلیت صادر شدن به کشورهای اروپایی و کشورهای هدف یعنی هند و چین را دارد.
پیش فروش محصولات
کارگر در مورد وضعیت حضور در بازارهای جهانی گفت: پتروشیمی صدف سالانه به 83 هزار تن بوتادین و 45 هزار تن استایرن نیاز دارد که به ترتیب از پتروشیمی جم و پتروشیمی پارس تامین می شود و بخش عمده ای از محصول تولید شده در صنایع تایر سازی و لاستیک سازی استفاده میشود.
وی ادامه داد: با توجه به کمبود بوتادین در دنیا ثبات تامین خوراک و تولید مستمر یکی از مزیت های ما محسوب میشود و حضور ما را در بازارهای جهانی تثبیت می کند به طوری که چندین شرکت خارجی آمادگی خود را برای پیش خرید محصولات اعلام کرده اند.
۱۹ فروردین ۱۳۹۷ ۱۱:۰۲
تعداد بازدید : ۳۹۸