سهم 21 درصدی اقتصاد پنهان از کل اقتصاد ایران

سهم 21 درصدی اقتصاد پنهان از کل اقتصاد ایران
روزنامه دنیای اقتصاد تیتر یک خود را به سهم اقتصاد پنهان در اقتصاد رسمی کشور اختصاص داده و به نقل از نشریه روند ، متعلق به بانک مرکزی ، نوشته است که 21 درصد اقتصاد ایران پنهان است .
به نوشته این روزنامه ، " نشریه روند متعلق به بانک مرکزی در پژوهشی گزارش داده که حجم بخش غیررسمی یا «پنهان» اقتصاد ایران به ۲/۲۱ درصد از کل اقتصاد کشور رسیده است؛ اقتصاد پنهان به حوزه‌ای گفته‌ می‌شود که بر خلاف اقتصاد رسمی، قواعد مصوب را نمی‌پذیرد و اخلاق عرفی که در اقتصاد رسمی وجود دارد، الزاما در آن مطرح نمی‌شود؛ هر چقدر اندازه این بخش از اقتصاد کشور بزرگ‌تر باشد، فعالیت‌های رسمی کشور را بیشتر تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. پژوهش انجام شده تاکید دارد که حجم به دست آمده، بالاترین نسبت حجم بخش غیررسمی به کل اقتصاد، از سال ۱۳۵۰ تا آخرین سال مورد بررسی در این گزارش یعنی سال ۱۳۸۹ است. طبق این گزارش، میانگین این نسبت در دوره مورد بررسی(۳۹ سال)، ۵/۱۳ درصد محاسبه شده است. بررسی روند سهم بخش پنهان در اقتصاد ایران نشان می‌دهد که این شاخص در دهه ۵۰ حول و حوش ۱۵ درصد بود، ولی در سال ۱۳۷۵ کمترین میزان خود را با ۲/۴ درصد تجربه کرده و سپس با سیر صعودی منظمی افزایش یافته و در سال ۸۹ رکورد ۲/۲۱ درصدی را به خود اختصاص داده است." بنا بر گزارش این روزنامه جدول اقتصاد پنهان در کشور از سال 1350 تا پایان سال 1389 به این ترتیب است :


شرق
روزنامه شرق هم از تصمیم مصر برای خرید نفت از ایران خبر داده است . به نوشته این روزنامه ،" مصر مشتری نفت ایران شد. این سریع‌ترین اثر نخستین سفر «محمد مرسی» به ایران بود. وزیر نفت مصر به روزنامه «الاهرام» این کشور گفت: «مصر هیچ مشکلی برای واردات و پالایش نفت خام ایران ندارد.» اسامه کمال درباره سفر رییس‌جمهور مصر به ایران هم اظهارنظر کرده است: «دیدار اخیر محمد مرسی، در جریان اجلاس غیرمتعهدها، درهای همکاری بین دو کشور را باز خواهد کرد.» این اظهارات را «بلومبرگ» گزارش کرده و پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت ایران هم منعکس کرده است. پیش از این نیز، روزنامه الاهرام از قول منابع رسمی اعلام کرده بود که مصر با وجود تحریم‌ها، انتقال نفت خام ایران را از کانال سوئز و خط لوله‌های داخلی خود متوقف نخواهد کرد. ایران بخشی از عملیات صادرات نفت خامش را از طریق بندر «سی‌دی‌کریر» مصر انجام می‌دهد. کاری که دیگر کشورهای صادرکننده نفت هم انجام می‌دهند. "
کیهان
روزنامه کیهان هم تیتر یک خود را به پیام رهبر معظم انقلاب به اجلاس سراسری نماز اختصاص داده است .
این روزنامه همچنین در ستون خوانندگان خود آورده است :
بهای مصرف برق خانواده های خوزستانی با گرمای بیش از ۵۰ درجه و استفاده از یک کولر حدود صدهزار تومان است آیا قطع «بدی آب و هوا» و اضافه نشدن یارانه ها در حق مردم مظلوم این استان اجحاف نیست.
۱۷ شهریور ۱۳۹۱ ۱۰:۳۹
تعداد بازدید : ۱,۳۴۰