حمایت از کالای ایرانی نیازمند عزم ملی است

حمایت از کالای ایرانی نیازمند عزم ملی است
سازندگان توانمند ایرانی می توانند صنعت پتروشیمی ایران را در مسیر توسعه خود با ساخت تجهیزات و کالاهای با کیفیت یاری بخشند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس نوروز زاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نیپنا گفت: چنانچه کشور در زمینه تولید دانش و گسترش واحد های تحقیق و توسعه اقدام نکند و به امید دریافت لیسانس از کشورهای خارجی باشد با دو مشکل عدم همکاری یا کمبود توان مهندسی لازم برای فهم دانش و انتقال اطلاعات اولیه به مهندسی تفصیلی مواجه خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد : کشور در حال حاضر به پتانسیل لازم برای دریافت دانش فنی رسیده و در حال طی کردن گام های ترقی و توسعه است، در صنعت پتروشیمی سال گذشته با همکاری مرکز پژوهش و فناوری پتروشیمی به دانش تولید کاتالیست های زیادی دست یافتیم که هم اکنون در واحد‌های پتروشیمی استفاده می شود. صنعت پتروشیمی بدون کاتالیست یا عامل انجام فرایند نمی تواند تولید داشته باشد و ما دانش کاتالیست را به قرارداد تبدیل کردیم طوریکه در سال 96 قرارداد تولید انبوه کاتالیست تولید پلی اتیلن سنگین که وارداتی بود بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی اراک منعقد شد و کاتالیست تولیدی در واحد‌های فرآیندی اراک استفاده خواهد شد.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد دستاوردهای سال گذشته صنعت پتروشیمی گفت: پتروشیمی شاهد موفقیت های زیادی در زمینه انتقال دانش فنی و عقد قرارداد های مهندسی با شرکتهای خارجی بود و بعد از برجام شرکت های خارجی با توان بالای شرکت های ایرانی و تولید محصولات با کیفیت مواجه شدندو متوجه شدند که ما خودمان نیز می توانیم استمرار تولید داشته باشیم بر همین اساس قبول کردند که دانش فنی خود را به واحد‌های داخلی منتقل کرده و تحت لیسانس آنها تولید داشته باشیم.
وی تاکید کرد که بیش از ۱۱۰ سال به صنعت نفت دسترسی پیدا کردیم و صنعت نفت اولین گام خود را ۵۵ سال پیش به سمت پتروشیمی با تولید کودهای اوره در پتروشیمی شیراز برداشته است اما امروز شاهد کلکسیونی از مواد پتروشیمی با ارزش افزوده هستیم. به عبارت دیگر امروزه محصولاتی گران قیمت تر از نفت و گاز تولید می شود. هرچه به سمت فرآیند های پیچیده تر حرکت کنیم شاهد ارزش افزوده بیشتری خواهیم بود. امیدوارم در سال جاری بیشتر به کار مهندسی بپردازیم و زمینه رفتن به سمت فرآیند های پیچیده و تولید پلیمرهای مهندسی را از دستور کار شفاهی به عملیاتی و تولیدی فراهم کنیم.
حمایت از کالای ایرانی در صنعت پتروشیمی
نوروز زاده در مورد حمایت از ساخت داخل گفت: امسال چهارمین سال است که مقام معظم رهبری سال را با رویکرد اقتصادی و تولید نامگذاری کرده است. زیرا فقدان شغل و معیشت امکان اداره کشور و ایجاد امنیت را مختل می‌کند. در حال حاضر بستر کار به لحاظ مهندسی فراوان است و پتانسیل بالایی در این زمینه وجود دارد و ما باید با تامین بستر لازم به شرکت های مهندسی مشاور کمک کنیم تا روی پای خود بایستند. محقق شدن این شعار نیازمند عزم ملی است که مسئولین به دنبال تامین کالا از داخل باشند. می دانیم که تا تولید نکنیم امکان بهبود کیفیت کالا وجود ندارد.
نوروز زاده در پایان در مورد قرارداد تضمین لیسانس بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت ایرلیکویید که اواخر سال گذشته امضا شد گفت: ایرلیکویید توافق کرده است که با ما همکاری کرده و در صورت خرید لیسانس از شرکت مشترک آنها با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، پاسخگو اجرای لیسانس بوده و تضمین کند که لیسانس منجر به تولید محصول با کیفیت قابل ارائه در بازارهای جهانی باشد.
۲۱ فروردین ۱۳۹۷ ۱۵:۱۵
تعداد بازدید : ۸۰۴