صعود ناگهانی واردات نفتی ترکیه از ایران در ماه آگوست

صعود ناگهانی واردات نفتی ترکیه از ایران در ماه آگوست
پس از آنکه در ماه جولای میزان واردات نفتی ترکیه از ایران به پایین ترین رقم در سالهای اخیر رسید اکنون گزارش ها نشان می دهد که در ماه آگوست بار دیگر میزان خرید نفتی این کشور از ایران سیر صعودی یافته است و رکورد سال ۲۰۱۱ را نیز پشت سر گذاشته است .
به گزارش سکونیوز به نقل از "رویترز" ،بر پایه این گزارش ایالات متحده آمریکا به چندین کشور خریدار نفت ایران برای مدتی تا زمان اجرای کامل تحریم ها معافیت ارائه داده و ترکیه یکی از این کشورهاست که به دلیل کاهش ۲۰ درصدی واردات نفتی از ایران از روز ۱۱ ماه جولای به مدت ۱۸۰ روز معافیت دریافت کرده است .
بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی منابع کشتی رانی از آنجا که اکنون محموله های نفتی صادراتی از ایران به ترکیه بر روی کشتی های ایرانی حمل می شود مشکل منع پوشش بیمه ای وضع شده از سوی اتحادیه اروپا تا حد زیادی حل شده بنابر این در ماه آگوست بار دیگر صادرات نفتی از ایران به ترکیه افزایش یافته به طوری که میزان صادرات در این ماه بالاتر از متوسط صادرات روزانه ۱۸۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۱ میلادی بوده است .
گزارش ها حاکی است پیش از این آمار رسمی دولتی ترکیه نشان داده بود که این کشور در ماه جولای روزانه تنها ۴۸ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده که این رقم پایین ترین میزان واردات نفت این کشور از ایران از دسامبر ۲۰۰۹ تا به امروز بوده است. اما در فاصله کمی از این گزارش اکنون آمار حاکی از افزایش دوباره واردات نفتی این کشور از ایران در ماه آگوست است .
بر اساس داده های اطلاعاتی منتشر شده از سوی منابع کشتی رانی و سازمان ردیابی AIS Live در ماه آگوست در حدود روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران به ترمینال های علی آغا و توتونشیفلیک تخلیه و به شرکت توپراش تنها پالایشگاه نفتی ترکیه تحویل داده شده اند .
بر پایه این گزارش شرکت توپراش از دو نفتکش ایرانی برای وارد کردن نفت خام ایران از مخازن بندر مصری سیدی کریر در انتهای خط لوله صامد استفاده کرده است . این شیوه یک مسیر جایگزین برای صادرات نفت از دریای سرخ به مدیترانه بدون نیاز به عبور از کانال سوئز است .
گفته می شود کشتی نفتکش سوئزماکس موسوم به Blossom در حدود ۱۴۵ هزار تن نفت خام را سه بار در بندر ترکیه ای توتونشیفلیک و دیگر ترمینال نفتی ترکیه به نام علی اغا تخلیه کرده و نفتکش VLCC دیگری به نام Valor بار خود را تنها در ترمینال علی اغا تخلیه کرده است .
ایالات متحده آمریکا تلاش کرده است تا در ماههای اخیر فشارهای تحریمی بر ایران را افزایش دهد و اتحادیه اروپا نیز به تبعیت از آمریکا مفاد تحریمی جدیدی علیه ایران وضع کرده که از جمله می توان به قطع واردات نفتی از ایران و منع پوشش بیمه ای کشتی های حامل نفت ایران اشاره کرد .
با این وجود هنوز هم ایران یکی از بزرگترین صادر کنندگان نفت به چین، هند، کره جنوبی ، ژاپن و ترکیه به شمار می رود . توپراش یکی از جمله پالایشگاههایی است که وابستگی زیادی به نفت ایران دارد . اما به دلیل مشکلات بیمه ای این شرکت قادر نیست نفت ایران را از طریق کشتی های خود وارد کند .
شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) بزرگترین شرکت اپراتوری تانکری در ایران است که برای نگاه داشتن ناوگان خود بر روی آبهای بین المللی یک میلیارد دلار پوشش بیمه ای از سوی شرکت های بیمه ای آسیایی و شرکت داخلی پی اند آی کیش دارد .
۱۷ شهریور ۱۳۹۱ ۱۰:۴۶
تعداد بازدید : ۱,۳۹۷