تامین خوراک برای احداث 2 مجتمع تولید متانول در مکران

تامین خوراک برای احداث 2 مجتمع تولید متانول در مکران
وزیر نفت گفت: با اجرای خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار 2 کارخانه بزرگ پتروشیمی متانول در منطقه مکران راه‌اندازی خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت ماه) در آیین امضای قرارداد خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، به اهمیت راهبردی و اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه منطقه مکران اشاره کرد و افزود: بخشی از منطقه مکران از جاسک آغاز می‌شود که پایانه نفتی آن ابتدای سال ۹۹ فعال می‌شود، همچنین برنامه احداث پالایشگاه و پتروشیمی را در منطقه داریم. بخش شرقی مکران نیز منطقه چابهار و کنارک است.
زنگنه با بیان این که افزون بر نقش بندری این منطقه، شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (شستان) تصمیم دارد واحد پتروشیمی و واحدهای فولاد در این منطقه احداث کند، تصریح کرد: با این تحول، این منطقه نقطه‌ای کلیدی برای دسترسی به اقیانوس هند برای ما ایجاد می‌کند.
وزیر نفت ادامه داد: مکران امن‌ترین منطقه ایران است و اصیل‌ترین مردمان ایران در این منطقه حضور دارند.
وی به گازرسانی به سیستان و بلوچستان که از پارسال آغاز شد، اشاره کرد و با یادآوری این که این استان تنها استانی بود که از نعمت گاز برخوردار نبود، گفت: گازرسانی به زاهدان هم اکنون در حال انجام است و گازرسانی به بقیه شهرهای این استان از جمله چابهار - کنارک نیز در برنامه قرار دارد.
زنگنه با بیان این که همه منابع مالی پروژه خط لوله گاز ایرانشهر - چابهار جز ورق لوله که حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود از سوی شستان تامین می‌شود، افزود: این موضوع نشان‌دهنده عزم و اراده این شرکت برای راه‌اندازی ۲ کارخانه بزرگ پتروشیمی متانول در مرحله نخست است که خوراک آن به این ترتیب تامین می‌شود.
وزیر نفت مدت زمان اجرای این قرارداد را ۲ سال عنوان کرد و گفت: حضور امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع در این مراسم نشان‌دهنده عزم، اراده و اهتمام وزارت دفاع و مجموعه آن برای اجرای این پروژه است.
وی با بیان این که امضای این قرارداد بزرگ‌ترین پروژه‌ای است که میان وزارت نفت و وزارت دفاع امضا شده، گفت: امروز روز خوبی است و من می‌خواستم این رویداد به این دلیل که اهمیت راهبردی آن بیشتر از حجم قرارداد است، ثبت شود.
قرارداد خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار با حضوری وزرای نفت و دفاع به امضای حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز و نیکزاد قاسم پور، مدیرعامل شرکت خط لوله انتقال گاز مکران رسید.
بر اساس این گزارش، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در این مراسم گفت: احداث خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار سبب توسعه اقتصادی استان سیستان و بلوچستان، تامین امنیت منطقه و افزایش منافع اقتصادی از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها می‌شود.
حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت در امور گاز در حاشیه امضای تفاهم‌نامه احداث خط انتقال گاز ایرانشهر - چابهار که امروز (دوشنبه، ۳ اردیبهشت) با حضور وزیران نفت و دفاع انجام شد، در جمع خبرنگاران گفت: خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار به طول ۲۹۰ کیلومتر و با هزینه ۲۵۰ میلیون یورو احداث می‌شود که هزار میلیارد تومان از این مبلغ ریالی و حدود ۷۰ میلیون یورو آن ارزی است.
وی با بیان این‌که همه سرمایه‌گذاری برای احداث این خط از سوی صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح (شستان) تامین می‌شود، ادامه داد: محل برگشت این سرمایه‌گذاری از محل گازبهای تامین سوخت پتروشیمی‌هایی است که از سوی شرکت مکران احداث می‌شود.
عراقی تاریخ اخذ مصوبه دولت برای اجرای طرح را بهمن ماه سال ۹۶ اعلام کرد و گفت: این کار بر اساس فهرست‌بهای سازمان برنامه طرح‌ریزی شده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به این‌که پس از احداث خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار، نیروگاه‌های چابهار و کنارک از نعمت سوخت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد، اظهار کرد: افزون بر نیروگاه‌ها، سایر صنایع، پتروشیمی‌ها، فولاد و سیمان نیز از گاز بهره‌مند می‌شوند. در مجموع توسعه اقتصادی مبتنی بر گاز با تکیه بر احداث این خط پیش خواهد رفت.
۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۴:۲۹
نیپنا |
تعداد بازدید : ۴۴۸