گام های نهایی برای راه اندازی پتروشیمی مرجان

گام های نهایی برای راه اندازی پتروشیمی مرجان
طرح پتروشیمی مرجان با توجه به برنامه ریزی های انجام شده بزودی وارد مدار تولید خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس محمد حسن پیوندی رییس هیئت مدیره تاپیکو در گفتگو با خبرنگار نیپنا در مورد برنامه‌های سال جاری این مجموعه گفت: پروژه های سنگین نیمه تمام زیادی وجود دارد که امیدواریم بخشی از آن در سال جاری انجام شود. به عنوان مثال پتروشیمی مرجان یکی از طرح های مهم است که در استانه راه اندازی قرار گرفته است و امیدواریم که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده امسال به تولید برسد . همچنین فاز دوم ستاره خلیج فارس نیز در سال جاری و فاز سوم در سال آینده به سرویس می آیند. در نهایت پالایشگاه آناهیتا نیز روند ساخت خود را طی خواهد کرد.
رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین در مورد حمایت از کالای ایرانی گفت: این رویکرد در سطح کلان و بین تصمیم سازان موثر است تا دستور قاطع برای ایجاد محدودیت در استفاده از کالاهای خارجی را وضع کنند. از طرفی با وجود اینکه تولید کنندگان صنعت پتروشیمی تمایل دارند که از کالای ایرانی استفاده کنند اما بعضی موارد مسایل پیچیده می شود. مثلاً در استفاده از فاینانس خارجی یکی از خواسته های وام دهنده استفاده از محصولات کارخانه های آنها است یا حداقل بخشی از تجهیزات در فاینانس وارداتی خواهند بود.
پیوندی خاطرنشان کرد :شاید یکی از دلایل ارزان بودن فاینانس خارجی همین نکته است زیرا کشورهای پیشرفته مانند ما نیاز به سرمایه گذاری جدید ندارند و در بالادست توسعه یافتند و درحال سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی های نوین هستند بنابراین وام ارزان را به شرط دوام تولید خود عرضه می کنند.
وی افزود: تنظیم استفاده از تجهیزات و قطعه های داخلی یا بهره مندی از فاینانس خارجی همه از عوامل تاثیرگذار در کمک به افزایش تولید داخل است. بنابراین نیاز به اقدام عملی یا تخصیص وام‌های ارزان داخلی به صنعت پتروشیمی هستیم.
به گزارش نیپنا، رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین چندی پیش درگفتگو با خبرنگارنیپنا با تاکید برنقش مهم صنعت پتروشیمی در توسعه کشوراظهار کرد: سازندگان ایرانی از دانش و کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند و در سال های اخیر مشارکت فعالی در توسعه صنعت پتروشیمی ایران داشته اند اما باید این نکته را در نظر داشت که سیستم بانکی درحمایت از تولید و صنایع داخلی باید مشارکت فعال تری داشته باشد و از نظرمالی پشتیبانی های لازم را معمول کند تا بتوانیم به هدف های پیش بینی شده درمسیر رشد اقتصادی و صنعتی کشورمان دست یابیم.
محمد حسن پیوندی تصریح کرد: معتقدم سیستم بانکی درحمایت از تولید و صنایع داخلی باید نگاه خود را تغییر داده و از سیاست کشورهای پیشرفته دراین زمینه الگو برداری کند و حمایت ازسازندگان و نیز طرح های توسعه ای پتروشیمی که نیازمند سرمایه گذاری است نیازمند نگاهی جدید است.
رئیس هیات مدیره تاپیکودرخصوص حمایت نظام بانکی کشوردر جهت تامین منابع مورد نیاز صنایع پتروشیمی با توجه به ارزش افزوده مطلوب این صنعت برای اقتصاد گفت: در کنار تلاش برای جذب سرمایه گذاری های جدید و حضور موثر شرکت های صاحب نام بین المللی از سوی طرح های پتروشیمی، بانک های ایرانی نیز باید در تامین مالی این طرح ها نقش آفرین باشند تا شاهد تولیدی شدن هر چه زود تر آنها باشیم.
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۴:۲۸
تعداد بازدید : ۴۰۸