آغازتولید اولیه درطرح متانول کاوه

آغازتولید اولیه درطرح متانول کاوه
متانول کاوه تاکنون 2 هزار تن محصول خام اولیه تولید کرده، و در هفته جاری واحد اکسیژن خالص نیز به تولید می رسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس رضا نوروز زاده معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به همراه جمعی از مدیران ارشد صنعت پتروشیمی ایران عصر دیروز از طرح متانول کاوه بازدید کرد.
برپایه این گزارش، کمپرسور ASE متانول کاوه، روزشنبه وارد مدار شد؛ بزرگترین کمپرسور ASE جهان در این مجتمع به کار گرفته شده است. همچنین پتروشیمی متانول کاوه دارای سه مخزن اکسیژن مایع، آرگون و نیتروژن مایع نیز در پروژه دیده شده است. در مجتمع متانول کاوه چهار آب شیرین کن، 14 دیزل ژنراتور، هفت بویلر، ایستگاه پمپاژ آب دریا با چهار پمپ دیده شده است. سیستم کولینک تاور آب دریا در پتروشیمی متانول کاوه نیز در ایران منحصر به فرد و دارای چهار سلول با عملکرد مجزا است.
علی محمد بساق زاده، مدیر طرح های NPC که سیدرضا نوروززاده را در این بازدید همراهی می کرد، در گفتگو با خبرنگار نیپنا درباره آخرین وضعیت طرح متانول کاوه، گفت: شرکت خصوصی کاوه که بیش از 60 درصد شیشه ایران را تامین می کند، سهام دار شرکت متانول کاوه است؛ شرکت کاوه در بندر دیر زمین گرفت ومجتمعی با هدف تولید متانول، آمونیاک و اوره و پلیمر طراحی و احداث کرد؛ اکنون نیز درصدد اجرای واحدهای جدید در این طرح است.
وی اظهار کرد: شرکت کاوه با توجه به ابعاد پروژه ای که تعریف کرده است، اقدامات زیربنایی مناسبی را انجام داد. به عنوان مثال در مجتمع متانول کاوه آب شیرین کن اجرا شده است و اسکله ای برای واردات و صادرات محصولات جامد و همچنین اسکله ای برای انتقال مایعات و تانول درنظر گرفته است.
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به ظرفیت 7000 تنی تولید روزانه متانول، پتروشیمی کاوه را بزرگترین واحد تولید متانول در ایران و از بزرگ ترین واحدها در جهان دانست و گفت: پیش راه اندازی و تولید آزمایشی در متانول کاوه انجام شده است؛ این مجتمع 2000 تن محصول خام اولیه تولید کرده، واحد اکسیژن آن راه اندازی اولیه شده است و در همین هفته واحد اکسیژن خالص به تولید می رسد.
بساق زاده با اشاره به اکسیژن خالص به عنوان یکی از خوراک های مورد نیاز متانول کاوه، گفت: انتظار می رود این مجتمع در اردیبهشت ماه به تولید متانول برسد و ظرفیت تولید را کم کم بالا ببرد.
وی همچنین به بکارگیری لایسنس کازاله، اظهار کرد: همکاری شرکت کازاله در شرایط تحریم و بعد از تحریم با کشور ایران خوب بوده است؛ بنابراین در زمینه واحدهای آمونیاک و متانول همکاری خوبی با کازاله داریم. نخستین بار لایسنس کازاله در واحد آمونیاک پتروشیمی رازی به کار گرفته شد.
لایسنس متانول بومی می شود
بساق زاده ادامه داد: پس ازمتانول کاوه، در پتروشیمی بوشهر از این لایسنس استفاده می شود. انتظار می رود با توجه به شرایط لایسنس واحد متانول بومی شود.
گفتنی است که درمجموع متانول کاوه حدود 99 درصد پیشرفت دارد و مدیران این شرکت در تلاش هستند تا ظرف یک هفته آتی، تولید را آغاز کنند.
یکی دیگر از ویژگی های این پروژه بهره مندی از بزرگترین واحد ریفورمر جهان با ظرفیت 1050 تن است؛ واحدی که گاز را تبدیل به بخار می کند.
از سوی دیگر متانول کاوه در منطقه بیشترین کارشناسان و افراد بومی را به کار گرفته است و تلاش می شود ازافراد بومی برای استخدام استفاده شود. به گفته مدیرعامل شرکت متانول کاوه، این اقدام در کوتاه مدت برای مدیریت بسیار سخت است اما در درازمدت به نفع مجموعه است.
پتروشیمی کاوه در زمینی به مساحت 200 هکتار، در 5 کیلومتری شهر دیر در سواحل خلیج فارس واقع شده است. واحد متانول کاوه با ظرفیت روزانه 7000 تن متانول، به عنوان بزرگترین خط تولید متانول جهان، در این مجتمع قرار دارد. این واحد سالیانه 3.2 میلیون تن متانول با درجه کیفی AA تولید می کند.
لیسانس و مهندسی پایه این واحد توسط شرکت Casale سوئیس و مهندسی تفصیلی آن توسط شرکت PIDEC انجام گرفته است. سرویس های جانبی مورد نیاز این واحد توسط شرکت پتروکاوه افق (شرکت مهندسی زیرمجموعه گروه صنعتی کاوه) طراحی و اجرا شده است.
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۰:۰۶
نیپنا |
تعداد بازدید : ۴۶۴