43 درصد صادرات غیرنفتی متعلق به محصولات پتروشیمی است

43 درصد صادرات غیرنفتی متعلق به محصولات پتروشیمی است
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، میزان صادرات غیرنفتی کشور در سال 90 را بیش از 40 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت : 43 درصد از این رقم به محصولات و فرآورده های پتروشیمی اختصاص دارد.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار علمی ایرنا، ˈنسرین سلطانخواهˈ درحاشیه مراسم امضای قرارداد همکاری میان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و وزارت نفت که در ساختمان وزارت نفت برگزار شد ، اظهار داشت: میزان واردات کشور در سال گذشته ، 60 میلیارد دلار بود و در صورتی که برنامه ای منسجم داشته باشیم می توانیم با استفاده از توان داخلی میزان واردات را کاهش دهیم .

معاون علمی وفناوری رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد تا با تامین زنجیره ارزش افزوده در داخل ، ارزش افزوده محصولات برپایه نفت و پتروشیمی افزایش یافته و به تبع آن میزان صادرات غیرنفتی نیزروند رو به رشد بیشتری پیدا کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در دهه چهارم انقلاب اسلامی توسعه علم و فناوری از مراکز دانشگاهی به سمت مراکز فناورانه و پارک های علم و فناوری و نیز صنایع مختلف کشور سوق داده شده است.

وی افزود: در این مسیر صنعت نفت یکی از صنایع بسیار اثرگذار است که درصورت توجه به مباحث تولید برپایه فناوری در داخل درآمدهای آن بسیار بیشتر از درآمدهای ناشی از فروش نفت خواهد بود.

سلطان خواه با اشاره به قراردادهمکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نفت خاطرنشان کرد: هدف از امضای این قرارداد تامین نیازهای وزارت نفت و حمایت از شرکت های دانش بنیان و سازندگان تجهیزات نفت در کشور است.

معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری افزود: حمایت های مالی از تولیدکنندگان با تامین بخشی از سرمایه در گردش و نیز حمایت های غیرمالی شامل ایجاد آزمایشگاه های مرجع و استاندارد برای ارزیابی کیفیت محصولات تولید شده است که دراین قرارداد دیده شده است.

سلطانخواه ابراز امیدواری کرد تا چنین حرکت هایی مدل و مسیر جدیدی برای استفاده از توان داخلی در صنعت و به دنبال آن اقتدار ملی را ایجاد کند.

معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری گفت : این معاونت به تعهدات خود به ویژه تعهدات مالی خود درباره حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات نفت در کشور عمل می کند.

سلطانخواه تصریح کرد : وزارت نفت مسئول تامین ضروریات و نه تولید آن ها در حوزه ماموریت خود است و از سوی دیگر وظیفه حمایت از توان داخلی در حوزه نفت را بر عهده دارد ، معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری با امضای چنین قراردادی سعی کرده تا با ایجاد پیوند میان عرضه و تقاضا در این حوزه میان افراد دارای توانمندی ارایه محصول و متقاضیان و مصرف کنندگان ارتباط عمیق و وسیع ایجاد کند.

مراسم امضای قرارداد همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نفت به امضا رسید که براساس آن تولیدکنندگان تجهیزات نفت از منابع مالی 125 میلیارد تومانی بهره مند می شوند.
۲۵ شهریور ۱۳۹۱ ۱۶:۰۰
تعداد بازدید : ۱,۳۷۱