وال‌استریت ژورنال منتشر کرد؛ کاهش 45 درصدی صادرات نفت

وال‌استریت ژورنال منتشر کرد؛  کاهش 45 درصدی صادرات نفت
گزارش‌ها نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در ماه گذشته ۴۵ درصد کاهش یافته است. این را وال‌استریت ژورنال منتشر کرده اما در همین حال گزارش دیگری نشان می‌دهد که ایران تلاش کرده دهلی‌نو را به صدور مجوزی برای گشایش شعبه‌ای از بانک پارسیان در هند به منظور انجام معاملات نفتی و گازی میان دو کشور متقاعد کند اما این موضوع پس از بررسی از سوی بانک خزانه‌‌داری هند در نهایت از سوی وزارت دارایی این کشور منتفی اعلام شد.
در چنین شرایطی رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که ایران قیمت نفت سنگین خود را برای تحویل در ماه اکتبر در بازار آسیا 9 سنت افزایش و قیمت نفت نوروز و سروش در این ماه را 50 سنت کاهش داده است. به گزارش سکونیوز و به نقل از وال‌استریت ژورنال همزمان با تعطیلی سفارت ایران در کانادا و خارج کردن سفیر کانادا از تهران برخی سایت‌های خبری مدعی شدند که صادرات نفت تهران ۴۵ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که همپای وزیر امور خارجه کانادا که در اظهارنظری غیردیپلماتیک تهران را تهدید کرده بود، اتحادیه اروپا نیز خبر از تصویب سری تازه تحریم‌ها علیه تهران داده است.
در اول ماه ژوییه سال‌جاری میلادی اتحادیه اروپا در اقدامی یک‌جانبه، تحریم‌هایی علیه تهران وضع کرد که به موجب آن این اتحادیه خرید نفت را برای کشورهای عضو این اتحادیه ممنوع اعلام کرد. همچنین این اتحادیه به کشتی‌های حامل نفت ایران هشدار داد که از اول ژوییه تانکرهای نفت حامل ایران را بیمه نمی‌کند. حدود ۹۰ درصد نفتکش‌های دنیا تحت پوشش بیمه‌های اروپایی هستند. در دور تازه تحریم‌ها، اتحادیه اروپا می‌گوید در نظر دارد که تحریم‌های بیشتری را در بخش انرژی مدنظر قرار دهد. در این راستا ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا در دیدار با رییس قبرسی اتحادیه اروپا می‌گوید: ما باید تحریم‌ها را علیه تهران افزایش دهیم و موارد دیگری هم به تحریم‌های اول ژوییه بیفزاییم. گوییدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز می‌گوید که برای تحریم‌های بیشتر در اتحادیه اروپا اجماع وجود دارد. این در حالی است که برخی کشورهایی که پیش از این، از این اتحادیه خریدار نفت تهران بودند همچنان نظر به سوی نفت این کشور دارند. اسپانیا، ایتالیا و یونان از خریداران اصلی نفت تهران بودند. با این وجود مشتریان اصلی نفت ایران کشورهای آسیایی هستند که با وجود کاهش خرید نفت از تهران همچنان جزو مشتریان این کشور هستند. بر این اساس، گزارش‌ها نشان می‌دهد که هند از خریداران اصلی نفت تهران برای ماه ژوییه ۴۲ درصد کمتر از ماه ژوئن خرید نفت داشته است. رادیوم گروپ براساس گزارشی که به تازگی منتشر کرده، مدعی است که فروش نفت ایران برای ماه ژوییه حدود 9/2 میلیارد دلار بوده، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته درآمد نفت ایران 8/9 میلیارد دلار بوده و گفتنی است که ایران دارنده چهارمین ذخایر بزرگ نفتی دنیا به حساب می‌آید که چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی از مهم‌ترین خریداران نفت این کشور به حساب می‌آیند.
گشایش بانک ایرانی در هند
منتفی است
در همین شرایط به گفته یک منبع آگاه از روند بررسی خواست ایران برای گشایش بانک پارسیان در هند و به دنبال هشدار سازمان اجرای عملیات مالی (FATF) وزارت امور داخلی، هند از صدور تاییدیه صلاحیت به بانک پارسیان و دو بانک ایرانی دیگر خودداری کرده است. هند از سال ۲۰۱۰ میلادی در سازمان FATF عضو شده و بنابر این نیاز است که استانداردهای تعیین شده از سوی این سازمان را
رعایت کند. به گفته این منبع آگاه از ماه دسامبر سال ۲۰۱۰ میلادی مکانیسم انجام پرداخت‌های مالی هند به ایران از طریق اتحادیه تهاتری آسیا متوقف شده و از این رو هند ۵۵ درصد پول واردات نفتی از ایران را به یورو و از طریق بانک ترکیه‌ای «هالک بانک» پرداخت می‌کند و الباقی ۴۵ درصد نیز با واحد پول روپیه
پرداخت می‌شود.
تحت مکانیسم پرداختی روپیه‌ای ۴۵ درصد پرداخت‌های شرکت‌های نفتی هند برای واردات نفت از ایران بر اساس روپیه محاسبه شده و به حساب بانک‌های ایرانی در بانک UCO واریز می‌شود. هند در سال مالی گذشته حدود 44/17 تا ۱۸ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده که این رقم 5/10 درصد کل واردات نفتی این کشور در سال مالی ۲۰۱2-2011 بوده است. در سال مالی جاری انتظار می‌رود این رقم به ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن برابر با 4/8 درصد کل واردات نفتی این کشور تنزل یابد.
افزایش قیمت نفت سنگین ایران
به گزارش فارس، رویترز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده که ایران قیمت نفت سنگین خود برای بارگیری در ماه اکتبر در بازار آسیا را افزایش داده است.
براساس این گزارش، ایران قیمت نفت سنگین خود در این بازار برای بارگیری در ماه اکتبر را 9 سنت نسبت به ماه سپتامبر افزایش داده است. این منبع آگاه افزود: ایران در عین حال قیمت رسمی نفت سروش و نوروز در ماه اکتبر را نسبت به ماه قبل از آن 50 سنت کاهش داده است.
بر این اساس در حالی که نفت سروش و نوروز با تخفیف 6/5 دلاری نسبت به نفت سنگین ایران در ماه سپتامبر فروخته می‌شود در ماه اکتبر تخفیف برای فروش هر بشکه از این نوع نفت به 1/6 دلار افزایش یافته است.
۲۳ شهریور ۱۳۹۱ ۰۲:۳۹
تعداد بازدید : ۱,۲۷۱