رایزنی ایران با چینی‌ها درباره خرید نفت

رایزنی ایران با چینی‌ها درباره خرید نفت
رویترز به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد یک مقام بلندپایه شرکت ملی نفت ایران هفته جاری با خریداران چینی دیدار کرده تا از آنها بخواهد وارداتشان را پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا حفظ کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، این منابع به رویترز گفتند: سعید خوشرو، مدیر امور بین‌المللی شرکت ملی نفت ایران روز دوشنبه در پکن دیدارهای جداگانه‌ای با مدیران واحد بازرگانی شرکت نفتی سینوپک و شرکت بازرگانی نفت دولتی "ژوهای ژنرانگ" برای مذاکره درباره تامین نفت و دریافت تضمین از خریداران چینی برای ادامه وارداتشان داشت.

یک فرد آگاه از این دیدارها گفت: در جریان این دیدارها آقای خوشرو این پیام آقای ظریف را رساند که ایران امیدوار است چین سطح واردات خود را حفظ کند. چین که بزرگترین خریدار نفت جهان است، طبق آمار گمرکی رسمی این کشور در سه ماهه نخست سال میلادی حدود ۶۵۵ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد که معادل بیش از یک چهارم از کل صادرات ایران است.

مدیران چینی قول محکمی ندادند، اما اعلام کردند به عنوان شرکت‌های نفتی دولتی مطابق با تمایلات پکن اقدام خواهند کرد. این دیدار دومین سفر رییس بازاریابی شرکت ملی نفت ایران به پکن در سال جاری است. وی یک ماه پیش نیز با مشتریان چینی دیدار کرده بود.

یک منبع دیگر مطلع از این مذاکرات گفت: شرکت‌های چینی امیدوار بودند بتوانند به خریدشان ادامه دهند و این شرکت‌ها همچنان تاثیر احتمالی تحریم‌های جدید را ارزیابی می‌کنند.

منابع آگاه از این موضوع مایل نبودند به دلیل محرمانه بودن این اطلاعات نامشان فاش شود.

خریداران در آسیا شامل چین و اروپا اعلام کرده اند در طول مهلت شش ماهه‌ای که آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها داده است، به دنبال معافیت از این تحریم‌ها خواهند بود.

در فاصله سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ تحت تحریم‌های هسته ای اتحادیه اروپا و آمریکا، شرکت‌های چینی حدود نیمی از صادرات نفت ایران را خریداری کردند. سینوپک که بزرگترین پالایشگر نفت چین است و شرکت ژوهای ژنرانگ به اتفاق ۹۰ درصد از خرید نفت ایران را از سوی خریداران چینی به خود اختصاص دادند.

جدا از صادراتی که تحت قراردادهای سالانه انجام می‌شود، شرکت CNPC و سینوپک در راستای سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری خود در میادین نفتی ایران، نفت ایران را خریداری می‌کنند.

چین نسبت به سایر همتایان بین‌المللی خود مشکلات بانکی کمتری برای تجارت با ایران دارد. در دوران تحریم‌های قبلی، پکن از بانک کانلان برای تسویه دهها میلیارد دلار مبادلات نفتی استفاده کرد. عمده این مبادلات به یورو و یوان چین تسویه شد.
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۶:۳۲
ایسنا |
تعداد بازدید : ۷۴۶