مشکل خوراک پتروشیمی تعطیل شده اصفهان حل شد

مشکل خوراک پتروشیمی تعطیل شده اصفهان حل شد
رئیس شورای رقابت از توافق دو شرکت پتروشیمی و پالایشگاه اصفهان و حل مشکل دریافت خوراک طی یکی دو روز آینده خبر داد.
جمشید پژویان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی فارس، در رابطه با تعطیلی چندماه اخیر فعالیت شرکت بورسی پتروشیمی اصفهان به دلیل عدم دریافت خوراک از سوی پالایشگاه اصفهان اظهار داشت: شورای رقابت درحالی از مدت ها پیش پیگیر این موضوع بود که این مشکل بر طرف شده است.

وی ادامه داد: در این رابطه دو طرف موضوع با حضور در وزارت نفت توافقاتی کرده و نتیجه را به شورای رقابت اعلام کرده اند. برهمین اساس مقرر شده طی یکی دو روز آینده پالایشگاه اصفهان خوراک پتروشیمی اصفهان را تامین کند.

پژویان در برابر این سئوال که آیا شورای رقابت نقش رگولاتری فراورده های پتروشیمی را ایفا می کند و آیا چنین مشکلی برای شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی دیگر رخ نداد ، پاسخ داد: شورای رقابت بعد از حذف برخی موانع بیش از گذشته در بازار های انحصار یا با تمرکز بالا ورود خواهد کرد. به همین دلیل این شورا نقش رگولاتری را بیشتر از گذشته انجام خواهد داد.

وی افزود: در رابطه با دو شرکت پتروشیمی و پالایشگاه اصفهان به مسئولان پالایشگاه اصفهان گفته ایم در صورت بروز هر نوع مشکلی خوراک لازم پتروشیمی ها را قطع نکنند و به شورا اطلاع دهند تا ما پیگیری کنیم. البته این درخواست به معنای این نیست که بدهی شرکت های پتروشیمی افزایش یابد و قطعا" شورای رقابت تنبیهاتی برای شرکت های پتروشیمی بدهکار در نظر خواهد گرفت.

به گزارش فارس، درحالی دلیل تعطیلی فعالیت های پتروشیمی اصفهان از 4 تیر ماه به این سو ناشی از بدهی حدود 230 میلیارد تومانی به پالایشگاه اصفهان اعلام شده که محمد ابراهیم یاوری مدیرعامل این شرکت به فارس گفته بود تعطیلی این پتروشیمی مربوط به این مسائل نبوده و برآمده از مواردی چون تغییر مالکیت شرکت و عدم اجرای تعهدات است.

به گفته وی 20 سال است که بحث خوراک و طلب و بدهی مطرح است .چون در دو واحد و سیستمی که کاملا"به هم وابسته اند ، موضوع طلب کاری و بدهی کاری عادی ترین موضوع در ایران است. همه واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی چنین مسائلی را دارند. همه شان هم سود ده هستند که صورت‌های مالی شرکت‌ها که دست پالایشگاه نیست و در اختیار بورس است ، گویای آن است.

۲۳ شهریور ۱۳۹۱ ۰۲:۴۱
تعداد بازدید : ۱,۲۵۴