گزارش لس‌آنجلس تایمز از شیوه‌های فروش نفت ایران

گزارش لس‌آنجلس تایمز از شیوه‌های فروش نفت ایران
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی از ادامه فروش نفت ایران به برخی مشتریان آسیایی خود با وجود تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا و آمریکا خبر داده است.
در گزارش لس‌آنجلس تایمز تاکید شده که ایران به کمک معافیت‌های تحریمی که ایالات‌متحده به برخی کشورهای آسیایی اعطا کرده توانسته اثرات تحریم بر اقتصاد خود را به عقب بیندازد، هر چند که این روش‌ها گران، زمان بر و خطرناک قلمداد شده است. علاوه بر اینکه این گزارش اضافه کرده فروش تهاتری و استفاده از ارزهای کشورهای طرف مقابل به جای دلار یکی دیگر از راهکارهای دور زدن تحریم‌ها توسط ایران بوده است.

اشاره گزارش مزبور به برخی روش‌های دور زدن تحریم‌ها در شرایطی است که اتحادیه اروپا در حال بررسی تشدید تحریم‌ها توسط انگلیس، آلمان و فرانسه است. وزرای خارجه این سه کشور به همراه کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کردند که برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران هم باید بر دامنه تحریم‌ها اضافه کرد و هم باید از میزان اثرگذاری تحریم‌های گذشته اطمینان حاصل کرد. هر چند که برخی از این وزرای خارجه که این سخنان را در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا اعلام می‌کردند مثل ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا ادعا کرده بودند که تحریم‌های اتحادیه اروپا تاثیر خود را بر اقتصاد ایران گذاشته است. اتحادیه اروپا پس از ایالات‌متحده از تیر ماه سال جاری فروش نفت ایران و خدمات مالی بانک مرکزی را تحریم کردند. موضوعی که البته در اظهارات محمود احمدی‌نژاد هم انعکاس یافت و در پاسخ به منتقدانی که معتقدند درآمدهای دولت با افزایش قیمت نفت باید افزایش یافته باشد گفت که «درآمدها افزایش یافته؛ اما باید برای فروش آن هم مشتری باشد یا نه؟!»
او با بیان اینکه دست و بال دولت در یک سال و نیم گذشته بسته شده و با تاکید بر اینکه دولت هم اکنون در حال مدیریت مشکلات مربوط به بازار ارز است، گفته بود که بالاخره فشارهایی از بیرون هست و وجود برخی اقدامات داخلی هم موجب تشدید فشارها می‌شود؛ اما ما در حال جمع و جور کردن این موضوع هستیم. او همچنین تاکید کرده بود که «دشمن هم با جنگ روانی و هم با بستن مسیرهای فروش نفت و بانک مرکزی، جنگ تمام‌عیار پنهانی درست کرده است؛ ولی ما هم داریم کار می‌کنیم. فروش نفت الان با مشکلاتی روبه‌رو است، اما ما داریم تدبیر می‌کنیم.»
ممکن است بخشی از آنچه که احمدی‌نژاد به عنوان تدبیر یاد کرده همین موضوع فروش تهاتری نفت ایران و گرفتن ارز بومی کشورهای طرف معامله به جای دلار باشد. هر چند که دولت باید باز هم چاره‌ای برای تبدیل این ارز به دلار پیدا کند.
به گزارش فارس، اما لس‌آنجلس تایمز در گزارشی به قلم «شاشانک بنگالی»، به شیوه‌های دور زدن تحریم‌های غرب علیه کشورمان پرداخت و نوشت: ایران برای ادامه فروش نفت به هندوستان، معامله نفت در مقابل کالاهایی نظیر برنج، دارو، تجهیزات مهندسی و فولاد را پذیرفته است.
بنابر این گزارش، برای فروش نفت به چین، مشتری شماره یک نفت ایران، این کشور در حال انتقال نفت به چین با تانکرهای خود است که دولت ایران آنها را بیمه می‌کند و دیگر از تانکرهای تجاری که قبلا استفاده می‌کرد، استفاده نمی‌کند. همچنین طبق این گزارش، دولت توکیو چند میلیارد دلار به بیمه کشتی‌ برای حمل نفت ایران تخصیص داده است.
این گزارش همچنین حاکی از آن است که شیوه‌های جدید معامله در پیش گرفته شده از سوی ایران گران، زمان‌بر و خطرناک هستند؛ اما کارشناسان می‌گویند که همین روش‌ها در حال کم کردن بار تحریم‌ها بر ایران بوده است.
لس‌آنجلس تایمز افزوده است که راه‌های فرار قانونی تحریم‌ها به علاوه حدود 100 میلیارد دلار ذخیره ارزی ایران باعث می‌شوند که تحریم‌ها ماه‌ها نتوانند تاثیر خود را بر اقتصاد ایران نشان دهند.
آمریکا فعلا به دنبال قطع کامل صادرات نفت ایران نیست
همچنین بنا به این گزارش، مقامات آمریکایی می‌گویند که دست‌کم فعلا به‌دنبال قطع کامل صادرات نفت ایران نیستند؛ چرا که نمی‌خواهند روابط دوجانبه خود را به خطر انداخته و بازار انرژی را دچار بحران کنند. دولت اوباما به کشورهایی چون چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و 16 کشور دیگر معافیت از تحریم اعطا کرده است.
این 20 کشور با یک معافیت شش ماهه می‌توانند به خرید نفت از ایران با محدودیت‌هایی ادامه دهند و مشمول تحریم‌های آمریکا نشوند. به این ترتیب ایران تنها جایگاه دوم خود را در صادرات نفت اوپک از دست داد.
لس‌آنجلس تایمز در بخش دیگری از گزارش خود تصریح کرده است که در شرایطی که شرکت‌های بیمه اروپایی دیگر محموله‌های نفتی ایران را بیمه نمی‌کنند، ایران و دولت‌های آسیایی گام‌های دیگری در راستای بیمه محموله‌های نفتی ایران برداشته‌اند. ماه گذشته، اولین تانکر نفت ایران که به سوی هند در حرکت و حاوی 94 هزار تن نفت، معادل نیمی از صادرات روزانه نفت ایران بود، توسط بیمه دولتی هند پوشش داده شد.
رویترز: چین تمام نفت قراردادی خود از ایران را وارد کرد
همچنین رویترز، با اشاره به کاهش واردت نفت چین طی ماه‌های اخیر اعلام کرد: در حالی که این کشور در ماه جولای نفت کمتری نسبت به قراردادهای خود از عربستان و کویت وارد کرده تمام نفت تعیین شده در قرارداد خود با ایران را طی این ماه
وارد کرده است.
به گزارش فارس به نقل از رویترز و به گفته فعالان بازار نفت، «سینوپک» پالایشگاه برجسته چین نفت کمتری از عربستان و کویت برخلاف حجم قرارداد برنامه‌ریزی شده در ماه جولای وارد کرده است. همچنین در ماه آگوست نفت کمتری از عربستان به علت تعمیر پالایشگاه‌های خود وارد کرده است. با این حال، چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت ایران است پس از حل مساله حمل محموله‌ها میان پالایشگاه سینوپک و شرکت ملی نفتکش ایران تمام حجم تعیین شده قراردادهای خود با ایران را در ماه جولای وارد کرده است.
این گزارش همچنین اضافه کرده است: ممکن است واردات نفت پالایشگاه «تیانجین» که متعلق به شرکت سینوپک است، پایین بماند و انتظار می‌رود که واردات میعانات گازی از میدان پارس جنوبی ایران از جولای تا سپتامبر تا حدودی به علت برنامه وسیع تعمیر این تاسیسات متوقف شده باشد.

۲۳ شهریور ۱۳۹۱ ۰۲:۴۶
تعداد بازدید : ۱,۲۳۱