شمارش معکوس برای بهره برداری از مبادی گمرکی جدید منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

شمارش معکوس برای بهره برداری از مبادی گمرکی جدید منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی
بهره برداری از مبادی جدید گمرکی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در راستای اجرای مصوبه هیئت محترم وزیران مبنی بر الحاق 900 هکتار به منطقه قانونی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تا دهه فجر امسال آغاز می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، الحاق سایت 5 به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مصوبه اسفند 85 هیات وزیران بود که پیش از این به تمامی سازمان ها ذیربط ابلاغ شده بود.
رئیس امور گمرکی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، با اعلام این خبر افزود: حدود90 درصد قوانین مربوط به مناطق ویژه مربوط به قوانین گمرکی می باشد و بدون اصول گمرک مناطق ویژه قادر به انجام فعالیت های اقتصادی نخواهد بود، لذا پس از تصویب افزایش 900 هکتار به منطقه ویژه پتروشیمی، سازمان منطقه ویژه به عنوان مجری طرح، اقدام به رایزنی ها و مذاکرات گسترده ای با گمرک جمهوری اسلامی ایران کرد.
رضا هاتفی، ادامه داد: استقرار گمرک در مبادی ورودی و خروجی به مناطق ویژه یک اصل است و الحاق 900 هکتار به این منطقه بدون استقرار گمرک در مبادی جدید عملا بی اثر خواهد بود لذا مذاکرات مذکور جهت اجرای رسالت محول شده به سازمان منطقه ویژه به عنوان متولی و نماینده دولت در منطقه ویژه انجام گرفته است و هم اکنون مراحل مهم این مذاکرات در حال انجام است.
وی سه محور اداری، امنیتی و رفاهی را از محورهای اصلی مذاکرات برشمرد و اظهار کرد: در بحث امنیتی مسائل مربوط به حصارکشی مطرح بود که گاهی با موانع طبیعی مانند خورها و فضای پشت مجتمع ها مواجه بود، محل استقرار باسکولها، کنترل ترافیک و محوطه سازی جهت کنترل سرعت ترافیک وسایل نقلیه از دیگر موارد امنیتی در این مذاکرات بود.
هاتفی اظهار امیدواری کرد به زودی نتیجه این مذاکرات منجر به عقد تفاهم نامه ای می شود که طی آن حقوق و منافع هر دو طرف مطابق قانون رعایت گردد و گفت: تفاهم نامه مذکور پیش از دهه فجر به امضای طرفین رسیده و همزمان با 22 بهمن اجرایی می شود.
وی خاطر نشان کرد: سعی ما بر آن بوده است که این مذاکرات به خوبی انجام شود تا بتوان با توافق حاصل از مذاکرات معقول، منطقی، قابل دوام و در عین حال سریع به نتایج مطلوبی که در بر دارنده منافع شرکت های محدوده الحاق باشد دست یافت.
رئیس امور گمرکی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، با اشاره به نتایج اثر بخش آخرین مذاکرات با گمرک در دی ماه سال جاری گفت: براساس این مذاکرات مقرر شده است بهره برداری از دروازه های گمرکی جدید منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در دهه فجر انقلاب اسلامی سال جاری آغاز گردد و در واقع برای راه اندازی این مبادی وارد شمارش معکوس شده ایم.
وی یادآور شد: شرکت هایی که تحت پوشش طرح الحاق واقع می گردند قادر می شوند با تحرک بیشتر اقتصادی در ادامه راه گامهای موثری را در اقتصاد کشور بردارند.
کاهش هزینه های شرکتهای واقع در 900 هکتار جدید باعث هدایت سرمایه ها به سمت بخشهای دیگر، کاهش قیمت تمام شده محصولات، افزایش توان رقابتی تولیدات و در نهایت تحرک اقتصادی آنها می شود.
براساس قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی، واردات و صادرات خوراک و محصولات شرکتهای مستقر در این مناطق مشمول معافیت های گمرکی غیر از محدودیتها و ممنوعیت های شرعی و قانونی می باشد.
۲ بهمن ۱۳۸۹ ۱۵:۳۴
پترونت |
تعداد بازدید : ۱,۱۵۷