پلی پروپیلن فایبر ایرانی به تاثیر از نبود مبادلات 1380 دلار ارزش گذاری شد

شرکت پتکیم، از 1 ژوئن، علاوه بر 30 دلار افزایش در هر تن در هفته گذشته، 30 دلار دیگر نیز افزایش داشته است. با وجود این واکنش بازار چندان قابل توجه نبوده است، چراکه تعطیلات عید فطر که 14 ماه ژوئن شروع خواهد شد
در ترکیه همانطور که پیشتر پیش بینی شده بود، فروشندگان پلی پروپیلن رویکردی عمدتاً افزایشی‌تر را نسبت به قیمت‌های جدید پلی پروپیلن خود اتخاذ کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، شرکت پتکیم، از 1 ژوئن، علاوه بر 30 دلار افزایش در هر تن در هفته گذشته، 30 دلار دیگر نیز افزایش داشته است. با وجود این واکنش بازار چندان قابل توجه نبوده است، چراکه تعطیلات عید فطر که 14 ماه ژوئن شروع خواهد شد، همین حالا هم باعث شده است معامله‌کنندگان از بازار کناره‌گیری کنند.

بازه‌های کلی قیمت برای پلی پروپیلن عربستان سعودی با 10 دلار افزایش به 1320 تا 1340 دلار در هر تن برای گرید رافیا و 1340 تا 1360 دلار در هر تن برای گرید فایبر (هر دو CIF ترکیه، مشمول 6/5 درصد عوارض، نقد) رسید. فروشنده‌ای اذعان کرد که تقاضا وجود دارد اما خریداران پیشنهادهای خرید پایین‌تری مطرح می‌کنند. گرید رافیای ایران در نرخ 1330 دلار در هر تن ارائه شد و گرید فایبر به تاثیر از نبود فعالیت‌های مبادلاتی، 1360 تا 1380 دلار در هر تن قیمت گرفت. مشکلات ناشی از اختلالات ایجاد شده در ایران به تاثیر از از اعتصاب کامیون‌داران ایرانی، مشکلات در پرداخت و بازگشت تحریم‌ها این هفته نیز تداوم داشت. در این میان، میزان عرضه کلی پروپیلن کوپلیمر دسته‌ای و رندوم محدود گزارش شد.

گرید فایبر مصری بدون تغییر نسبت به ماه می، در قیمت 1400 تا 1450 دلار در هر تن (DAP، نقد) باقی ماند. گرید فایبر جنوب اروپا هم‌راستا با افزایش معاملات پروپیلن، با 80 یورو افزایش در هر تن نسبت به ماه قبل در نرخ 1250 یورو در هر تن ارائه شد. با وجود این، خریداران اطمینان دارند اگر پیشنهادی جدی و مناسب ارائه دهند تخفیف خواهند گرفت. گرید رافیای کره‌ای با افزایش نسبت به ماه گذشته معادل 1420 تا 1440 دلار در هر تن قیمت‌گذاری شد، و گرید فیبر موعد جولای در نرخ 1450 دلار در هر تن پیشنهاد شد.

در بازار داخلی، بازه کلی قیمت گرید رافیا، علی‌رغم افزایشهای قابل توجه از سوی شرکت پتکیم، نسبت به هفته‌ی گذشته 10 دلار در هر تن افزایش یافت و به 1740 تا 1770 دلار (با شرایط ex-warehouse یا FD شامل مالیات بر ارزش افزوده) معامله‌کننده‌ای اظهار داشت تقاضا برای محصولات عرضه فوری ضعیف‌تر بوده و فروشندگان نیز ترجیح می‌دهند قراردادهای فروش خود را با شرایط مشابه و به صورت متوالی ترتیب دهند.

برخلاف گرید رافیا، تقاضا برای گرید فایبر پایین بود چراکه تبدیل‌کنندگان در حال انجام صادرات به کشورهای عربی هستند و در این کشورها روزهای کاری در طول ماه مبارک رمضان محدود هستند. بر اساس داده‌های شاخص قیمت ChemObris، اختلاف قیمت پلی پروپیلن گرید رافیا و گرید فایبر به 15 دلار در هر تن کاهش یافته که این رقم آخرین بار در اوایل ماه فوریه اتفاق افتاده بود. این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد بازار گرید رافیا وارداتی ترکیه برتری خود را نسبت به بازار چین به 97 دلار در هر تن رسانده است.

خریداران و فروشندگان همگی بر دوره بعد از تعطیلات عید تمرکز و توجه دارند، زمانی که عرضه‌کنندگان انتظار دارند رویکرد به بازار رشد داشته باشد و تقاضا افزایش یابد. در این میان یکی از تبدیل‌کنندگان پیش بینی کرد کاهش نرخ تولید از سوی سازندگان محصولات نهایی ممکن است به کاهش تاثیر محدودیت در عرضه کمک کند. *تحلیل هفتگی بازار ترکیه به مناسبت تعطیلات عید فطر در تاریخ 11 تا 15 ماه ژوئن منتشر نخواهد شد.

مهم‌ترین نکات

• رسیدن مقدار کل افزایش‌های پلی پروپیلن شرکت پتکیم از 23 می سال جاری، به رقم 60 دلار

• معامله‌کنندگان رفته‌رفته به تعطیلات عید می‌روند

• حالا کانون توجه دوره پس از تعطیلات است

• انتظار برای افزایش تقاضا

• نرخ در بازار داخلی (دلار در هر تن): گرید رافیا 1740 تا 1770 (با شرایط ex-warehouse)

• محصولات وارداتی عربستان سعودی (دلار در هر تن): گرید رافیا 1320 تا 1340 | گرید فایبر 1340 تا 1360 (CIF)
۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ۱۴:۵۳
پتروتحلیل |
تعداد بازدید : ۴۴۸