چینی ها به سرعت جای خالی شرکت‌های اروپایی را پُر می‌کنند

چینی ها به سرعت جای خالی شرکت‌های اروپایی را پُر می‌کنند
حریری گفت:حضور شرکت‌های اروپایی برای بازاریابی و صادرات است. هر شرکتی که بازار ایران را ترک کند، به سرعت جای خود را به شرکت چینی می‌دهد.
مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق ایران وچین در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اثرات خروج آمریکا از برجام ،اظهار کرد:خروج آمریکا از برجام تاثیراتی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت و ما در گذشته تحریم‌ها و اثرات آن را تجربه کرده ایم، اما این بار شرایط متفاوت است، در دور گذشته تحریم‌ها در سال ۹۲، تحریم‌ها از سوی سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا وضع شده بود، اما این بار آمریکا به تنهایی اقدام به تحریم ایران کرده است.

نایب رئیس اتاق ایران وچین با اشاره به غیرقابل پیش بینی بودن رفتار سیاسی رئیس جمهور آمریکار ،تصریح کرد:ترامپ بر خلاف روسای جمهور گذشته این کشور رفتاری غیرقابل پیش بینی دارد که نمی‌توان رفتار‌های او را در آینده مورد بررسی قرار داد.

وی با اشاره به سابقه تاریخی روابط ایران و چین بیان کرد:روابط ایران و چین به حدود ۴۵ سال پیش برمی گردد. همزمانی انقلاب اسلامی با اصلاحات دنگ ژیائوپینگ باعث نزدیک شدن دو کشور بهم شد و در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی روابط شکل جدی تری به خود گرفت.

حریری با بیان اینکه شرکت‌های چینی جایگزین مناسبی برای شرکت‌های اروپایی هستند، بیان کرد: به طور حتم وجود شرکای متعدد به نفع منافع ملی کشور است و فرصت سرمایه گذاری و استفاده از بازار بیشتری را برای اقتصاد کشور فراهم می‌کند، اما با نبود این شرکت‌ها اروپایی، شرکای چینی به سرعت جای خالی آن‌ها را پر خواهند کرد.

وی با اشاره به عدم تبعیت چین از آمریکا ،اظهار کرد: با وجود اعمال تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام، مقامات رسمی و سخنگوی وزرات خارجه چین با اعلام برائت از تصمیم آمریکا حمایت اقتصادی و سیاسی خود را از برجام اعلام کردند.

نایب رئیس اتاق ایران وچین با اشاره به قدرت اقتصادی چین تصریح کرد:چین دومین اقتصاد دنیا و بزرگترین واردکننده و صادرکننده جهان است و از نظر تکنولوژی در حوزه نفت و معادن دست کمی از شرکای اروپایی ندارند.

حریری با اشاره به حضور پررنگ چین در صنعت کشور ،ابراز کرد: در بحث نفت ،گاز، پتروشیمی، زیر ساخت‌های مربوط به مسائل ریلی و مترو‌های شهری شرکای چینی حضور داشته اند.همچنین در بزرگترین قرارد نفتی ایران با کنسرسیوم توتال که بعد از برجام محقق شد ، شرکت cnpc چین نیز سهم دارد و برای جایگزینی توتال اعلام آمادگی کرده است.

به گفته وی؛ با بازدید آخوندی وزیر راه و شهرسازی از کارخانه‌های تولید هواپیما در چین می‌توان امیدوار بود که در بحث تامین هواپیما‌های مسافربری نیز همکاری مناسبی بین دو کشور صورت بگیرد.

نایب رئیس اتاق ایران وچین با اشاره به اینکه چین شریک اول اقتصادی ایران است، اذعان کرد :صادرات نفتی و غیر نفتی ما به این کشور ۲۵ درصد است . به دلیل نوع اقتصاد کشور چین که نیازمند مواد اولیه و انرژی است ایران مکمل بسیار خوبی برای اقتصاد آن‌ها به شمار می رود.

به گفته وی؛ کشور‌های حوزه خلیج فارس با وجود کشش سیاسی به اروپا، روابط اقتصادی بیشتری با کشور چین دارند.

نایب رئیس اتاق ایران وچین با بیان اینکه نبود شرکت‌های اروپایی در ایران اثرات منفی چندانی ندارد، تاکید کرد:شرکت‌های چینی به صورت موازی با شرکت‌های اروپایی در ایران فعالیت می‌کنند و حتی در بسیاری از حوزه‌ها مانند معادن و صنایع سنگین که شرکت‌های اروپایی حضور ندارند، نیز فعالیت دارند بنابراین نبود شرکت‌های اروپایی چندان احساس نخواهد شد.

وی همچنین ادامه داد: حضور شرکت‌های اروپایی بیشتر برای بازاریابی، صادرات و فرصت‌های اقتصادی است و هر شرکتی که بازار ایران را ترک کند، به سرعت جای خود را به شرکت چینی می‌دهد.

حریری با اشاره به افزایش مبادلات تجاری در زمان تحریم با کشور چین بیان کرد:در تحریم‌های گذشته که با اجماع بین المللی همراه بوده است رکورد ۵۲ میلیارد دلاری روابط تجاری با چین ثبت شد ، این حجم از مبادلات بیشتر از زمانی بود که تحریم‌ها در کشور وجود نداشته است.

نایب رئیس اتاق ایران وچین با اشاره به فعالیت شرکت‌های چینی تصریح کرد:شرکت‌های چینی که در ایران فعالیت می‌کنند معمولا فعالیت کمتری در بازار‌های اروپایی و آمریکا دارند بنابراین برای حضور در بازار‌های ایران از ریسک کمتری برخوردارند.

وی با اشاره به کاهش میزان مبادلات در زمان تحریم، ابراز کرد: اُفت قیمت حامل‌های انرژی نفت، مشتقات پتروشیمی و کاهش قیمت منابع معدنی و سنگین از عوامل اصلی کاهش میزان مبادلات تجاری در کشور است.

حریری در پایان با اشاره به سفر روحانی به چین گفت: سفر رئیس جمهور به چین می‌تواند سرآغاز فعالیت جدیدی برای اقتصاد دوطرف باشد و امیدواریم فرصت‌های جدیدی برای فعالیت های اقتصادی ایجاد شود.
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۲۲
تعداد بازدید : ۴۳۵