بایدهای برگزاری نمایشگاه بین المللی پایین دستی

بایدهای برگزاری نمایشگاه بین المللی پایین دستی
سعید رفیعی فر – دبیرکل اتحادیه اوپکس

وزارت نفت هر ساله و در طی بیش از دو دهه، سکاندار برپایی نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی بوده است صرفنظر از شرایط توسعه طلبانه ای که این وزارت خانه در بازارسازی و بازاریابی نفت و مشتقات نفتی ایران در صحنه های بین المللی ایفا نموده، برگزاری هر ساله نمایشگاه تخصصی نفت نیز کمابیش به افزایش سهم صادراتی نفت و مشتقات نفتی کشور تاثیرگزار بوده است .
بی تردید یکی از گلوگاه های اساسی صنعت نفت که مهجور و بعضا بی اعتنا مانده است حضور بخش خصوصی در این عرض اندام بین المللی است . حضوری که به اذعان همگی تحلیل گران و کارشناسان این حوزه، می تواند در کشاکش تحریم ها، بدعهدی ها و فقدان معاملات بزرگ نفتی، سهمی بسزا در چرخه تولید، پالایش و صادرات نفت و مشتقات نفتی ایفا نماید .
پویایی بازار بزرگ و بین المللی نفت و مشتقات نفتی در همه کشورهای جهان، متاثر از حضور بخش خصوصی بوده و نقش بنگاه های کوچک تولیدی و صادراتی در مبادلات نفت و مشتقات نفتی، کارساز و ارزآور تلقی شده است .
بررسی عملکرد و برپایی هر ساله نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی که در سال جاری بیست و سومین دوره آن برگزار شد نشان داده است حضور مدعوین داخلی و بین المللی در این گونه نمایشگاه ها که متولی آن دولت و وزارت نفت می باشد، مبادلات تجاری با بدنه دولت و وزارت نفت بوده و سهم بخش خصوصی حاضر در این نمایشگاه های بین المللی محدود و ناچیز بوده است .

بایدهای برگزاری نمایشگاه بین المللی پایین دستی
با گسترش شبکه های مجازی و ورود افراد تحصیل کرده و آشنا به امور بازرگانی، میزان جهانی تولیدکنندگان، خریداران و فروشندگان نفت و مشتقات نفتی فزونی یافته و عرضه و تقاضای بازارهای خرد به شدت افزایش یافته است . لذا برای یکسان سازی عرضه و تقاضاهای خرد در بخش نفت، گاز و پتروشیمی لزوم برگزاری نمایشگاه بین المللی صنایع پایین دستی نفت بیش از پیش احساس می شود
اتحادیه اوپکس، متولی صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی کشور که طی سال گذشته سهمی 7 میلیار دلاری در صادرات فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی داشته است، همواره پیگیر دریافت مجوز برگزاری این نمایشگاه بوده و خوشبختانه توانسته است حمایت شرکت ملی نفت، اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران و تهران را جهت برگزاری اولین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت به دست آورد
در صورت تحقق این رویداد بزرگ، شاکله پایین دستی تولید و صادرات فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع وابسته فرصت خواهند داشت تا با تجار و بازرگانان کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، پاکستان، افغانستان، چین و کشورهای آسیای میانه، آفریقا، اروپا و امریکای جنوبی مبادلات و مراودات تجاری داشته و سهم صادراتی کشور را در این حوزه ارتقا بخشند .
به طور اعم و جهانی سهم قراردادها و تفاهم نامه ها با حداقل سرمایه گذاری با توجه به گستره روزافزون نیازهای خرد بین المللی رو به افزایش بوده و برگزاری اینگونه نمایشگاهها ضمن ایجاد برندینگ مناسب نفتی برای کشور، شرایط را برای دخالت بیشتر بخش خصوصی در تولید، عرضه و صادرات مشتقات نفتی بهبود خواهد بخشید .
اینک برگزاری این نمایشگاه به موازات نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، فرصتی را پدید خواهد آورد که اثرات تحریم نفت ایران کم سو گشته و با حمایت از بخش خصوصی به شکلی ملموس تر، زمینه فساد و رانت خواری نیز مرتفع خواهد شد .


۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۲۷
تعداد بازدید : ۶۱۳