مشارکت پیمانکاران و سازندگان ایرانی در اجرای ۶ میلیارد دلار پروژه نفتی

مشارکت پیمانکاران و سازندگان ایرانی در اجرای ۶ میلیارد دلار پروژه نفتی
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به برگزاری نخستین مناقصات طرح‎ نگهداشت و افزایش تولید این شرکت، اعلام کرد: با اجرای ۳۴ بسته‎ کاری تعریف شده در این طرح به ارزش بیش از ۶ میلیارد دلار، فضای کار مناسبی برای رونق فعالیت در بخش پیمانکاری و ساخت داخل صنعت نفت ایجاد می‎شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، غلامرضا منوچهری به تشریح آخرین وضعیت بسته‎های کاری طرح نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی نفت ایران پرداخت و گفت: این بسته‎ها مربوط به طرح‎های شرکت‎های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت فلات قاره ایران و نفت مناطق مرکزی ایران است که در مسیر مطالعات طرح، از مشاوره شرکت‎های پتروپارس (برای بسته‎های کاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب) و اویک (برای بسته‎های کاری شرکت نفت فلات قاره و نفت مناطق مرکزی) استفاده کردیم و با بهره‎مندی از دیگر ملزومات، به اسناد قابل قبولی برای اجرای مدون طرح دست یافتیم.

منوچهری ادامه داد: با اجرای این بسته‎های کاری که به طور کامل قرار است با اتکا به توانمندی‎های داخلی پیش رود، صنعت پیمانکاری کشور در بخش نفت به حرکت درمی‎آید؛ دکل‎های دریایی و خشکی موجود به کار گرفته می‎شوند و شاهد اشتغال‌زایی قابل توجهی نیز خواهیم بود.

وی با اشاره به نامگذاری امسال تحت عنوان «سال حمایت از کالای ایرانی»، به بهره‎مندی از توان سازندگان ایرانی در اجرای این بسته‎های کاری اشاره کرد و گفت: به طور میانگین حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد پروژه‎ها به بخش تامین تجهیزات مربوط می‎شود که با تاکید وزیر نفت، استفاده از تجهیزات ساخت داخل الزامی است. به این منظور، به همت معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت فهرستی از تجهیزاتی که در داخل کشور ساخته می‎شود تهیه و به قراردادهای نگهداشت و افزایش تولید ضمیمه شده است.

منوچهری با بیان این‎که جز در ۲ مورد استثنا، به هیچ عنوان واردات کالاهای مورد نیاز طرح مجاز نیست، درباره این موارد توضیح داد: این موارد شامل کالاهایی می‎شود که یا اصلا در ایران ساخته نمی‎شود یا به‎طور محدود ساخته می‎شود و حجم تولید داخلی آن، جوابگوی نیازهای صنعت نفت نیست.

به گفته معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، اگرچه امروز صنعت نفت با کمبود منابع مالی روبه‎روست، اما ظرفیت‎های اجرایی خوبی در صنعت نفت کشور به وجود آمده که می‎تواند در پیشبرد بسیاری از طرح‎ها و پروژه‎ها اثربخش باشد.

تامین بیش از ۵۰ درصد تجهیزات از محل تولیدات سازندگان خوزستانی

وی گفت: پیش‎بینی می‏‎شود بیش از ۵۰ درصد تجهیزات مورد نیاز در این بسته‎های کاری از طریق سازندگان داخلی فعال در استان خوزستان تامین و مایه دلگرمی فعالان اقتصادی این استان شود.

منوچهری از برگزاری مناقصات میدان‎های سیوند و اسفند در شرکت نفت فلات قاره ایران و منصوری آسماری، رامشیر، گچساران خامی، لالی آسماری، کبود و نرگسی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خبر داد و افزود: مناقصه میدان دانان در نفت مناطق مرکزی ایران نیز در دست اقدام است و به تدریج مناقصات دیگر پروژه‎ها از جمله رسالت، فروزان، نفت‌شهر، سعادت‎آباد و ... نیز برگزار خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، پروژه‎ها به طور طبیعی از نظر درصد کار سطح‎الارضی و تحت‎الارضی متفاوتند؛ به‌طور مثال در پروژه‎ای مثل رامشیر، ۷۶ درصد هزینه‎ها مربوط به بخش سطح‎الارضی است و در پروژه‎ای بیش از ۸۰ درصد هزینه‎ها به فعالیت‎های تحت‌الارضی مرتبط است.

منوچهری از دعوت ۱۷ شرکت اکتشاف و تولید ایرانی برای حضور در این مناقصات خبر داد و گفت: ۱۳ شرکت حفاری نیز از سوی معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت احراز صلاحیت شده‎اند که می‎توانند در این مناقصات حضور یابند و ۲۲ شرکت پیمانکار EPC رتبه یک نفت و گاز نیز دعوت شده‎اند که این تعداد تا ۱۷۹ شرکت افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این‎که بسته‎های کاری عنوان شده در قالب قراردادهای EPC اجرایی و با تکیه بر ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر، بازپرداخت آن از محل عواید میدان تامین خواهد شد، افزود: با اجرای کامل این طرح، بیش از ۴۰۰ هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید روزانه کشور اضافه می‎شود. امسال همه مناقصه‎ها برگزار خواهد شد و مجموع فعالیت‎های پیش‎بینی شده، رونق قابل توجهی را در صنعت ساخت تجهیزات نفتی، بخش پیمانکاری نفت و شرکت‎های خدمات حفاری ایجاد خواهد کرد.

تکمیل عمده فعالیت‎های توسعه‎ای پارس جنوبی تا پایان سال

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در بخش دیگری از صحبت‎های خود، به پیشبرد فعالیت‎های توسعه‎ای در میدان پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: از بین پروژه‎های موسوم به ۳۵ ماهه که الان حدود ۱۰۰ ماه از آنها می‎گذرد، توسعه فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴ باقیمانده است که فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ و بخش دریایی فاز ۱۴ به طور کامل تا پایان امسال تکمیل شده و تکمیل پالایشگاه فاز ۱۴ به سال ۹۸ موکول می‎شود.

وی با اشاره به آغاز تولید ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در فاز ۱۴ پارس جنوبی از اوایل امسال، ادامه داد: در سه ماه آینده، ۵۰۰ میلیون فوت مکعب دیگر به ظرفیت تولید گاز در این فاز افزوده و بخش خشکی این فاز در سال آینده تکمیل می‌‏شود.

منوچهری در عین حال به برنامه‎ریزی برای تکمیل فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی تا پایان امسال اشاره کرد و گفت: پالایشگاه‎های این ۲ طرح پاییز امسال به مدار می‎آیند و با اقدام‌هایی که امسال در پارس جنوبی انجام می‎شود، در مجموع تا پایان سال بالغ بر ۱۲۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت فعلی تولید روزانه گاز این میدان که ۵۷۰ میلیون مترمکعب است افزوده خواهد شد.

وی یادآور شد: این افزایش تولید، ظرفیت ایران را برای صادرات گاز افزایش می‎دهد.

منوچهری در ادامه، درباره روند فعالیت‎ها در فاز ۱۱ پارس جنوبی توضیح داد: طراحی‎ها و مناقصات این طرح توسعه‎ای انجام شده و نتایج مناقصات در شرف ابلاغ است. ما زمان را از دست نداده‎ایم و همانطور که پیش از این هم اعلام شده، در صورت قطعی شدن عدم حضور توتال، راهبری طرح به سی‎ان‎پی‎سی یا در غیر این صورت، به پتروپارس واگذار می‎شود. برخی می‎پرسند چرا این طرح از ابتدا به پتروپارس واگذار نشد؟ که در پاسخ باید گفت ما درباره اجرای بخش دوم طرح توسعه یعنی فشارافزایی همچنان دغدغه داریم، چراکه فناوری مورد نیاز برای اجرا در این طرح به طور کامل در اختیار هر شرکتی حتی سی‎ان‎پی‎سی نیست.

منوچهری به ادامه روند توسعه در غرب کارون با تمرکز بیشتر بر میدان‎ آزادگان جنوبی هم اشاره کرد و گفت: به زودی توسعه فاز دوم میدان یادآوران آغاز می‎شود و مذاکرات قراردادی برای توسعه میدان‌های یاران، آذر و چنگوله نیز در جریان است.

وی درباره فعالیت‎های توسعه‎ای در خزر نیز به توافق اخیر ایران و آذربایجان اشاره کرد و افزود: با وجود تمام پیچیدگی‎ها و سختی‎های کار در خزر از جمله عمق زیاد آب و نیاز به فناوری‎های هایتک و سرمایه‎گذاری‎های کلان، امیدواریم پیشبرد این توافق بتواند به تحقق برخی اهداف توسعه‎ای ایران در خزر کمک کند.
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ۱۴:۱۷
شانا |
تعداد بازدید : ۳۹۲