توافق بخش خصوصی ایران و پاکستان: مبادله نفت با مواد غذایی/ صادرات ماهانه 10 هزار تن گوگرد به پاکستان

توافق بخش خصوصی ایران و پاکستان: مبادله نفت با مواد غذایی/ صادرات ماهانه 10 هزار تن گوگرد به پاکستان
بخش خصوصی ایران و پاکستان برای تبادل کالاهای نفتی با مواد غذایی و صادرات ماهانه 10 هزار تن گوگرد به پاکستان توافق کردند.
 

امضای تفاهم نامه همکاری های فنی و اقتصادی

به گزارش خبرنگار مهر،  تفاهم نامه همکاری های اقتصادی اتاق های بازرگانی و صنایع تهران و لاهور پنجشنبه شب میان " یحیی آل اسحاق "  رئیس اتاق بازرگانی تهران و " عرفان قیصر شیخ " رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور به امضا رسید.

در این تفاهم نامه دو طرف برهمکاری با یکدیگر در زمینه تبادل اطلاعات تجاری از فعالان بخش خصوصی یکدیگر و همچنین  برگزاری نمایشگاههای تخصصی کالاهای تولیدی پاکستان در تهران و مصنوعات ایران در لاهور به توافق رسیدند. تهران و لاهور همچنین برای افزایش سطح تبادلات بازرگانی با یکدیگر به دو میلیارد دلار در سال توافق کردند .

از سوی دیگر قرار شد یک کمیته مشترک از سوی اتاقهای بازرگانی تهران و لاهور برای پیگیری توافقات انجام شده و عملیاتی کردن آنها تشکیل شود.

در همین حال، اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران با  استقبال از همکاری میان فعالان بخش خصوصی ایران و پاکستان در زمینه صنایع نساجی پذیرفت تا یک هیات ویژه از مدیران صنایع نساجی ایران برای یافتن راههای توسعه همکاری با این کشور بزودی به فیصل آباد عزیمت کند .

" مزمل سلطان " رئیس اتاق بازرگانی و صنایع فیصل آباد در دیداری جداگانه ای با رئیس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد که  پاکستان آمادگی دارد تمامی نیازهای صنایع نساجی ایران را در زمینه نخ های پنبه ای و الیاف مصنوعی ، ویسکوز و رنگ های نساجی تامین کند.

ایران برای صادرات ماهانه 10 هزار تن گوگرد به پاکستان به توافق رسید

بخش خصوصی ایران برای صادرات ماهانه 10 هزار تن گوگرد و مقادیر قابل توجهی  محصولات پتروشیمی با  پاکستان به توافق اولیه دست یافت.

نمایندگان مجتمع پتروشیمی خارک که به همراه یک هیات عالی رتبه تجاری و صنعتی از سوی اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران به پاکستان سفر کرده اند در مذاکره با واردکنندگان پاکستانی  توافق کردند ماهانه 10 هزار تن گوگرد و مقادیر معتنابهی " ال . ان . جی " به این کشور صادر کنند.

مجتمع پتروشیمی خارک که محصول گوگرد آن در دنیا رتبه اول را کسب کرده است، با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن انواع محصولات  پتروشیمی نظیر متانول ، گوگرد ، پروپان ، بوتان و گسولین و همچنین با استفاده از دو اسکله اختصاصی برای پهلوگیری کشتی های با ظرفیت حمل 40 هزار تن تاکنون موفق به صدور محصولات پتروشیمی به بازار های چین ، عراق ، تایوان ، هند ، زاپن و کره شده است و از این پس محصولات خود را بصورت مستمر به پاکستان ارسال خواهد کرد.

به منظور توافق نهایی برای صادرات این محصولات هفته آینده نمایندگانی از شرکت " بی ، بی ، ان " پاکستان به تهران سفر می کنند. پاکستان هم اینک نیاز خود به گوگرد را از بازار روسیه تامین می کند ولی با توجه به مسافت کمتر میان ایران و پاکستان ، واردات گوگرد از مجتمع پتروشیمی خارک برای  پاکستان دارای صرفه اقتصادی است .

تجار لاهور به تحریم های اقتصادی ایران بی اعتنا هستند

تجار شهر لاور پاکستان با بی اعتنایی به تحریم های اقتصادی علیه ایران ، مناسبات بازرگانی خود را با کشورمان افزایش می دهند. این نکته در دیدار جمع کثیری از اعضای انجمن تاجران لاهور با هیات اعزامی تجار و بازرگانان ایران به ایالت پنجاب عنوان شد.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران که سرپرستی این هیات را به عهده دارد ، در جلسه با اعضای انجمن تاجران لاهور که در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران برگزار شد ، با اشاره به عزم فعالان اقتصادی بخش خصوصی دو کشور برای ارتقا سطح مناسبات اقتصادی فی مابین گفت: تجار لاهور می توانند در این برهه از زمان فرصت را غنیمت بشمارند و از فضای به وجود آمده در شرایط تحریم ایران برای توسعه و تحکیم روابط بازرگانی با ایران بهره گیری کنند.

وی همچنین از تجار لاهور برای ایجاد رابطه با مجامع امور صنفی تولیدی و خدماتی تهران دعوت به عمل آورد تا اصناف دو کشور در پی ریزی الگوی جدید اقتصادی ایران و پاکستان نقش آفرین شوند. بنی اسدی سر کنسول ایران در لاهور نیز در این دیدار به تجار لاهور گفت : ایران به بازرگانانی که روابط بیشتری با ما داشته باشند ، روادید طولانی می دهد.

سرکنسول کشورمان در لاهور افزود : تجارت با ایران برای مردم لاهور بسیار سود آور تر از سایر کشورهاست زیرا دو کشور نیازمندیهای فراوانی دارند که به راحتی توسط یکدیگر قابل تامین است .

در جلسه دیگری که اعضای هیات اعزامی اتاق بازرگانی تهران با نمایندگان فدراسیون اتاقهای بازرگانی پاکستان داشتند ،  طرفین بر همکاری بیشتر با یکدیگر و بی اعتنایی به تحریم های اقتصادی ایران و تهدیدهای بیگانگان تاکید کردند.

تاکید پاکستان بر اجرای فوری خط لوله صلح 

دولت پاکستان بر توافق صورت گرفته قبلی برای احداث خط لوله واردات گاز از ایران پایبند است و بر اجرای فوری این طرح تاکید دارد. " پیر مظهر الحق " وزیر آموزش و پرورش و معاون سر وزیر ایالت سند در دیدار با رئیس اتاق بازگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران با اعلام مطلب فوق گفت: پاکستان تمایل جدی دارد که حجم تجارت خود با همسایه غربی – ایران – را افزایش دهد .

به گفته وی، اگرچه بیگانگان قصد ایجاد تاخیر در اجرای طرح صادرات گاز ایران به پاکستان را دارند ولی " آصف علی زرداری " رئیس جمهور پاکستان به همراه مردم این کشور آمادگی کامل برای تکمیل این طرح را دارند و برای اجرای سریع آن از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد.
 
" مظهر الحق " ادامه داد : سفرهای متعدد رئیس جمهور پاکستان به ایران به ویژه سفر اخیر وی به تهران برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نشان دهنده تمایل و عزم دولت و ملت پاکستان به تقویت روابط سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی با ایران است.
 
معاون سر وزیر ایالت سند گفت : پاکستان برای رابطه بیشتر با ایران استراتژی ویژه ای تدوین کرده است که در اجرای بخش های اقتصادی آن فعالان بخش خصوصی نقش عمده ای دارند. نامبرده ادامه داد : مردم پاکستان هیچگاه کمک های مردم ایران به سیلزدگان پاکستانی در سال 2010 را فراموش نمی کنند و علاقه بسیاری به همکاری با ایرانیان دارند.
 
" مظهر الحق " افزود : مهمترین نیاز امروز پاکستان تامین انرژی الکتریکی است زیرا نقاط مختلف این کشور به ویژه مناطق وسیعی از ایالت سند هر روز با قطع طولانی مدت برق روبرو هستند . ایران با دارا بودن ذخایر عظیم انرژی و همچنین توان فنی و مهندسی بالا بخوبی قادر به تامین کمبود برق پاکستان است.
 
وی گفت : دولت پاکستان آمادگی دارد به سرمایه گذاران ایرانی بابت مشارکت در طرح های عمرانی و زیربنایی این کشور تسهیلات ویژه ارائه دهد .
 
یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران نیز که به همراه یک هیات بزرگ از تجار و صنعتگران کشورمان به کراچی سفر کرده است با استقبال از مشارکت بخش خصوصی در ساخت نیروگاه های خورشیدی ، بادی و زمین گرمایی در پاکستان به نمایندگی از سوی فعالان بخش خصوصی برای اجرای طرح های زیربنایی در این کشور اعلام آمادگی کرد.
 
مبادله نفت با مواد غذایی
 
همچنین تفاهم نامه همکاری های دو جانبه اتاق های بازرگانی تهران و کراچی به امضا روسای این دو تشکل بزرگ رسید. در این تفاهم نامه اتاق های تهران و کراچی بر تقویت روابط اقتصادی اعضا با طرف های مقابل و همچنین شرکت در نمایشگاههای تجاری یکدیگر تاکید کرده اند.

اتاق های تهران و کراچی همچنین بر ضرورت تبادل اطلاعات تجاری و اعزام هیات های مشترک اقتصادی بین یکدیگر به تفاهم رسیدند. در جلسه امضا و تبادل این تفاهم نامه " ابرار احمد " رئیس اتاق بازرگانی و صنایع کراچی خواستار تشکیل اتاق مشترک تجاری میان کراچی و تهران شد و گفت: فعالان اقتصادی و دستگاههای مختلف تجاری و صنعتی پاکستان برای ادامه همکاری با ایران از سوی دولت آمریکا سخت تحت فشار هستند ، با این حال تجار و صنعتگران کراچی منافع واقعی خود را در نادیده انگاشتن تحریم های تجاری ایران و توسعه روابط اقتصادی با مردم این کشور می بینند.

وی از اعزای هیات اعزامی اتاق بازرگانی تهران به کراچی خواست تا در طرح تولید برق از زغال سنگ برای رفع کمبود انرژی الکتریکی پاکستان مشارکت کنند. " ابرار احمد " به نمایندگی از تمامی تجار و صنعتگران کراچی قاطعانه از خرید گاز از ایران و مشارکت در طرح احداث خط لوله صادرات گاز ایران به کشورش حمایت و با واردات گاز از ترکمنستان مخالفت کرد.
 
وی گفت : فعالان اقتصادی کراچی به دولت مرکزی پاکستان اعلام کرده اند که برای تامین گاز ایالت سند از جانب ایران حاضر به تحمل فشارهای منفی آمریکا هستند و به هیچ وجه از خواسته خود مبنی بر ضرورت همکاری با ایران دست بر نخواهند داشت.
 
احمد که ساختمان اتاق بازرگانی تحت مسئولیت وی به دست " مهاتما گاندی " رهبر فقید هندوستان ساخته شده است، در این جلسه با استناد به آرمانهای رهبران آزادیبخش هند و پاکستان گفت : هر کشوری که می خواهد از نظر نظامی خود مختار باشد باید اقتصاد خود را تقویت کند . اما پاکستان به تقویت نظامی نیاز ندارد ، زیرا نا امنی ها و حملات تروریستی در این کشور از سوی کشورهای بیگانه طراحی می شود و هدفی جز کاستن از سرعت رشد اقتصادی پاکستان ندارد. بنابر این پاکستان باید به دنبال تقویت اقتصاد خود و همچنین گسترش روابط تجاری و صنعتی با همسایگان خود باشد و از فشارهای آمریکا برای عدم همکاری با ایران نهراسد.
 
یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران نیز در این دیدار خواستار ایجاد یک رابط اقتصادی سه جانبه میان ایران ، پاکستان و افغانستان شد و برای صدور سالانه 1000 مگاوات انرژی الکتریکی از ایران به پاکستان اعلام آمادگی کرد. وی همچنین از طرح واردات گوشت گوسفند و برنج پاکستانی به ایران تحت نظر یک هیات پزشکی ویژه برای رعایت استانداردهای بهداشتی حمایت کرد.

خبرنگاران و نمایندگانی رسانه های گروهی پاکستان به ایران می‌آیند

خبرنگاران و گزارشگران اقتصادی به همراه تصویر برداران و نمایندگان رسانه های گروهی پاکستان از پیشرفت های تولیدی ، صنعتی و خدماتی بخش خصوصی ایران بازدید خواهند کرد.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران که به همراه یک هیات بلند مرتبه تجاری و صنعتی از فعالان بخش خصوصی به پاکستان سفر کرده است ، در مصاحبه با سردبیران اقتصادی ، خبرنگاران و نمایندگان رسانه های گروهی لاهور با اشاره به بی اثر بودن تحریم های اقتصادی آمریکا در کاهش سرعت دستیابی ایران به پیشرفت های تولیدی و صنعتی  از تمامی خبرنگاران پاکستانی دعوت کرد با سفر به تهران از توانمندیهای اقتصادی بخش خصوصی ایران گزارش تهیه کنند.

در این جلسه که با حضور گروه زیادی از خبرنگاران و تصویر برداران رسانه های گروهی پاکستان برگزار شد ، ال اسحاق دولت آمریکا را دشمن مشترک ایران و پاکستان در دستیابی به توسعه اقتصادی و افزایش همکاری های مشترک تجاری و صنعتی معرفی کرد و خواستار بی توجهی دستگاههای دولتی و بانکهای پاکستان به تهدیدهای آمریکا برای عدم همکاری با ایران شد.

وی در پاسخ به درخواست یکی از سردبیران اقتصادی روزنامه های پاکستان مبنی بر اعزام خبرنگاران این کشور به تهران دستور تشکیل کمیته ای ویژه برای هماهنگی سفر خبرنگاران پاکستانی به ایران را صادر کرد.

خبرنگار دیگری در این جلسه از رئیس اتاق بازرگانی تهران در مورد تضمین اجرای توافقات صورت گرفته اخیر بین بخش خصوصی ایران و پاکستان پرسید که آل اسحاق در پاسخ به این سئوال گفت: بخش خصوصی دو کشور هیچ مشکلی برای اجرای توافقات صورت گرفته در سفر هیات اعزامی ایران به ایالات مختلف پاکستان ندارد  ولی دولت پاکستان باید زمینه حرکت فعالان اقتصادی بخش خصوصی خود را برای همکاری با ایران فراهم کند.

وی گفت: دولت پاکستان به جای توجه به تهدیدهای توخالی و زودگذر آمریکا باید به منافع بلند مدت توسعه همکاری اقتصادی با ایران بیاندیشد. رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در زمینه مشکلات حمل و نقل مسافر میان ایران و لاهور گفت: به زودی خط هوایی مستقیم از تهران به لاهور توسط دو شرکت هواپیمایی " آسمان " و " ماهان " از ایران دایر می شود.

یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در این جلسه از آل اسحاق در مورد صادرات گوشت پاکستان به ایران پرسید که رئیس اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به او گفت : ما با توجه به نیاز داخلی کشورمان آماده واردات گوشت مرغوب از پاکستان هستیم ، ضمن آنکه سازمان همیاری های شهر مشهد در مشارکت با سرمایه گذاران پاکستانی اقدام به تاسیس یک کشترگاه مکانیزه به ارزش 7/1 میلیارد روپیه کرده و این طرح صنعتی به بهره برداری رسیده است . آل اسحاق همچنین از خرید برنج ، گندم و میوه های پاکستانی و واردات به ایران استقبال کرد.

۲۵ شهریور ۱۳۹۱ ۱۶:۰۷
تعداد بازدید : ۹۴۹